Gå till innehåll

Ny dator börjar krångla


Samm

Recommended Posts

Hej alla där ute.

Det är så att jag köpte ny dator för cs 2 månader sen. och nu börjar jag inte alls känna igen datorn jag köpt.

Problem som uppstår:

- Segt när jag ska stänga av, tar lång tid innan det stängs av.

- Ibland börjar den tänka jätte mycket att allt hackar.

- Ibland när jag startar dator funkar inte tangentbordet så jag är tvungen att starta om datorn igen för att funka

Det är en del problem jag inte själv kan lösa.

Därefter har jag andra små saker att fråga om.

Jag har en massa Processer öppna i aktivitetshanteraren nämligen

56 st - och visa vet jag inte ens vad det är,

jag sköter min dator, genom att alltid rensa saker som inte behövs med hjälp av ccleaner- ad-aware, och ewido.

Nu undrar jag om det finns några lösningar till dessa problem jag har, iaf det viktiga är att datorn inte stängs av lika snabbt som för, utan tar jätte lång tid.

Tack i förhand. MVH Samm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man köper en ny dator från ex. hp eller dell så brukar dom mata den med en hel del massa skit som man inte vill ha. Gå in i lägg till eller ta bort program och ta bort det du inte har eller kommer få använding av. Sedan går du in i msconfg/autostart i kör och kolla upp vilka processer du kan skippa vid uppstarten: http://www.processlibrary.com/

Obs. Ta bara bort dom processer du är absolut säker på. Annars kan det blir väldigt fel. Gör gärna en backup innan du börjar greja. SEN när det är klart kan man köra ccleaner och rensa tempfiler etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan om du vill sav datorn ska stängas av snabbare gör du sä här:

Stäng av Win XP snabbare!

Windows XP tar god tid på sig att stängas av, eftersom det är så många tjänster som körs på datorn. Varje tjänst måste stängas av för sig ovh det tar en stund att avverka alla tjänster. En del tjänster släpar verkligen benen efter sig och kan i stället stängas av direkt.

Klicka på Sart-knappen, välj kör, starta regedit.exe och navigera dig fram till

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMControlSet001Control.

Här letar du rätt på nyckeln WaitToKillServiceTimeout.

Standard värdet är 20 000,

vilket betyder 20 sekunder. Dubbelklicka på värdet och ändra till 1 000 (vilket motsvarar en sekund)

Nu kommer inte XP att vänta lika länge på var och en av tjänsterna.

De som inte svarar kommer stängas av efter bara en sekund och utan en massa tidskrävande konversation mellan program och datorsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man köper en ny dator från ex. hp eller dell så brukar dom mata den med en hel del massa skit som man inte vill ha. Gå in i lägg till eller ta bort program och ta bort det du inte har eller kommer få använding av. Sedan går du in i msconfg/autostart i kör och kolla upp vilka processer du kan skippa vid uppstarten: http://www.processlibrary.com/

Obs. Ta bara bort dom processer du är absolut säker på. Annars kan det blir väldigt fel. Gör gärna en backup innan du börjar greja. SEN när det är klart kan man köra ccleaner och rensa tempfiler etc.

Men grejen med detta är att jag går in på msconfig/autostart, så väljer jag bort de program jag inte vill ha, men när jag trycker verskställ så automatiskt flyttar sig punkten i allmänt till seletiv start, och nrä jag trycker på noramt start så ändrar sig allt som jag gjort i autostart. så det finns ingen chans att jag kan ändra i autostart. finns det någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men det är normalt  :) När du gör ändringar i autostart så kommer det ändras till selektiv start. Det betyder ungefär att du gör en anpassad start för dina val i autostart. SÅ om du väljer selektiv start och bockar av det du inte vill ha i autostart/verkställ kommer punkterna tillbaka då som du bockat av efter omstart av datorn?

Tänk på att du ska ha alla punkter förbockade under selektiv start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje gång när du gjort ändringar i autostart kommer en ruta med upplysning om selektiv start och förfrågan om man vill ändra tillbaka dyker upp vid varje datorstart. I rutan kan man bocka för att man aldrig vill se den mer (fören till nästa gång du gör en ändring).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Msconfig är väl mest till för reparationer och felsökning. Man kan ändra om man vill. Ja brukar inte ändra där.

För om man gör en registerstädning samtidigt med msconfig, kan de bli lite knepigt att ändra tillbaks som det va.

Alltså.. Normal start innan registerstädning.

Va e de för dator?

vilka program går att stänga av? vilka processer?

Testa regsupreme pro. Funkar gratis en månad. Rensar registret bättre än ccleaner.

http://www.majorgeeks.com/download4256.html

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är absolut nödvändigt, enl min åsikt är säkerhetsprogram, resten är tycke och smak.

Antivirus, brandvägg och ev ewido eller något annat antimalware prog efter smak.

edit: för autostart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Msconfig är väl mest till för reparationer och felsökning. Man kan ändra om man vill. Ja brukar inte ändra där.

För om man gör en registerstädning samtidigt med msconfig, kan de bli lite knepigt att ändra tillbaks som det va.

Alltså.. Normal start innan registerstädning.

Va e de för dator?

vilka program går att stänga av? vilka processer?

Testa regsupreme pro. Funkar gratis en månad. Rensar registret bättre än ccleaner.

http://www.majorgeeks.com/download4256.html

:)

Smaken är som baken  :) Gör man en backup innan man ändrar något är det inga problem att återställa ifall något skulle gå snett efter en registerstädning.

Kollar man dessutom under tjänster i msconfig och döljer alla MS-tjänster så ser man ju vilka man bör ha stoppade eller igång. Smidigt tycker jag i alla fall  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ahaa okej,, ska testa sen se vad som händer , tack för alla svar

vilken dator jag har, Packard bell, AMD athton 64 processor 3500 1 GBRAM

och jag trycker när man lägger ner så mkt pengar på en sådan dator ska det inte alls vara segt att stänga av den, ibland tar det mer än 5 min :S konstigt ! men ska testa göra den här msconfig /autostart. sen återkommer jag om problemet kvarstår . TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är tacksam för alla svar, kom med så många lösningar ni kan. tack i förhand :D

jag skylle vara glad om någon kunde svara på varför mitt tangentbord inte funkar ibland, så att jag måsyte starta om datorn för att få den att funka igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tänker så här.  :)

Något är fel. Hitta felet. Fixa.

Det är därför jag inte gillar några inställningar. Hitta det riktiga felet i stället.

Nog om de.  :D

Testa denna User profile cleanupp, tror ja den hette.

http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=en

Och regsupreme pro. Länk några inlägg ovan.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...