Gå till innehåll

Enhetsbeteckningar i XP vs. "Daemon tools"?


ron

Recommended Posts

Daemon tools "snor" enhetsbeteckningar....

Jag installerade om XP home i helgen.

I förra innstallationen hade jag samma diskar och även Deamon tools, allt fungerade som det skulle, om jag behövde "mounta" en enhet så tog Daemon en ledig enhetsbeteckning efter mina riktiga enheter.

Nu, däremot, så tar daemon även bland redan upptagna enhetsbeteckningar. Vad har hänt?

Hittar inte om man kan tilldela Daemon egna enhetsbeteckningar som den får använda.

Som det ser ut nu på min dator:

C: - hårddisk

D: - dvdläsare/brännare

E: - hårddisk

F: - hårddisk

G: - hårddisk

H: - hårddisk

I: - extern hårddisk

J: - kortläsare

K: - kortläsare

L: - kortläsare

M: - kortläsare

N: - kortläsare

O: - kortläsare

Så om någon har en bra lösning på detta vore jag tacksam. För mig är det viktigt att mina hårddiskar inte byter enhetsbeteckningar eller "försvinner" när Daemon tar deras enhetsbokstav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Allt handlar om hur USB hanterar enhetsbokstäver, och det är inte så lätt att åtgärda.

Du kan däremot ge dina usbenheter enhetsbokstäver längre fram i alfabetet, för att kringgå problemet. T.ex behöver du bara en enhetsbokstav till "deamon", flytta fram enheterna ett steg permanent.

Usb-enheterna får inte sina enhetsbokstäver förrän windows loggats på och därför ger Deamon enhetsbokstav efter den sista ide eller sata enheten.l

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Allt handlar om hur USB hanterar enhetsbokstäver, och det är inte så lätt att åtgärda.

Du kan däremot ge dina usbenheter enhetsbokstäver längre fram i alfabetet, för att kringgå problemet. T.ex behöver du bara en enhetsbokstav till "deamon", flytta fram enheterna ett steg permanent.

Usb-enheterna får inte sina enhetsbokstäver förrän windows loggats på och därför ger Deamon enhetsbokstav efter den sista ide eller sata enheten.l

OK, tack för svaret.

Vad jag sett så lägger sig deamon slumpmässigt även om bokstaven är upptagen av S-ATA eller P-ATA. Det har iofs jkommit en ny version på Daemon och det är den jag la in nu. Kanske något där....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har iofs jkommit en ny version på Daemon och det är den jag la in nu. Kanske något där....

Hej

Har labbat med Daemon tools i Vistan, kolla om det här funkar.

Changing drive letters and DVD region code:

Right-click on the DAEMON Tools trayicon

Select Virtual CD/DVD-ROM

Select Device [?:]

Click Set device parameters

Select Drive letter and/or DVD region

Click OK (or Cancel to leave without saving changes)

Sedan såg du kanske urbockningen så att du slipper Daemon Toolbaren från WhenU. Sänder ut bedrövlig smörja som Errorsafe... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...