Gå till innehåll

Varför tar det ca en kvart att logga in med en klient på Win 2003-domän?


RobinP

Recommended Posts

Hej på er!

Jag undrar varför det tar lång tid att logga in på en Windows 2003-domän? Jag använder Windows XP som klienter och Windows 2003 Standard (har jag för mig) som server. Nätverket kan det inte vara, det är helt okej (100 MBIt) och det är lika på de fem klienterna som är anslutna till servern. När man väl är inloggad fungerar allt perfekt.

Tacksam för svar.

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så högerklickar du på ditt nätvekskort<egenskaper<konfigurera<avancerat

har du switch eller router med switch så sätt 100 full duplex

har du hub eller router med hub så sätt 100 half duplex

du kan ju prova detta om inte det med dns:en fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hejsan!

Jodå, jag har en DHCP-server som delar ut IP-adresser till bland annat DNS:en. Jag har även testat att ställa nätverkskorten på 100 MBit full duplex, men ändå tar det en kvart att logga in. Men det konstiga är att jag märkt av samma problem på tre ställen, totalt oberoende av varandra. Det är inte samma maskiner, men alla har såpass hög prestanda att det inte ska ta så här lång tid att logga in. Alla har dessutom en DHCP som delar ut DNS-adressen till rätt server. Mycket underligt.

MVH RobinP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj! Använder klienterna domän-servern som dns ? Om inte så se till att dom gör det så ska du få se på grejer.  :) Du får ju naturligtvis se till att du har dns igång på servern men i win2k3 är det ju standard att installera dns-tjänsten samtidigt som man drar igång AD-tjänsten.

Ha det!

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...