LarsGustav Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 1 ) Vad händer om man skulle hålla på och ladda ned något från nätet och datorn går i vänteläge. Avbryts laddningen då eller fortsätter den i bakgrunden 2) Är vänteläge bästa sättet att få datorn att lägga av utan att stänga av den helt, har några fläktar som brusar ganska mycket. 3) Nu måste jag trycka på on-knappen för att få den starta igen från vänteläge, skulle vara snitsigt att bara trycka på en valfri tangent, är det möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keNcII Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 Hej om nerladdningen avbryts när den är i vänteläge vet jag faktiskt inte men om att dina fläktar brusar så kanske du skulle öppna datorn o dammsuga den lite från damm o skit och du behöver inte trycka på on knappen för att datorn ska tändas igen när den e på vänteläge. bara rör lite på musen. KeNcII Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsGustav Posted October 16, 2006 Author Share Posted October 16, 2006 Hej om nerladdningen avbryts när den är i vänteläge vet jag faktiskt inte men om att dina fläktar brusar så kanske du skulle öppna datorn o dammsuga den lite från damm o skit och du behöver inte trycka på on knappen för att datorn ska tändas igen när den e på vänteläge. bara rör lite på musen. KeNcII Nej det händer ingenting när man rör musen eller någon tangent, on-knappen på datorn är enda sättet jag hittat. Datorn är ny så smuts existerar inte Är det någon som vet något om fråga 1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keNcII Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 Konstigt :- men brukar du använda datorn mkt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ByggareBob Posted October 18, 2006 Share Posted October 18, 2006 Skall försöka att svara på dina frågor, så gott det går: 1) Ja, en nerladdning avbryts om datorn försätts i vänteläge, då strömmen till bl a nätverksskortet, hårddiskar och i förekommande fall fläktar minimeras. 2) Skall reda ut begreppen: Vänteläge är ett energisparläge, d v s datorn drar minimalt med ström. Sedan finns dessutom om datorn stöder det, Viloläge där all information i minnet skrivs till en fil som är lika stor som mängden installerat RAM-minne(hiber.sys), och datorn stängs sedan av. 3) Du skall kunna starta datorn ur vänteäget genom att trycka på valfri tangent eller musknapp. Annars får du göra så här: Öppna Enhetshanteraren (högerklicka på "Den här datorn" och välj "Hantera". Välj enhetshanteraren och välj sedan Tangentbord -> Egenskaper-> Energisparfunktioner. Markera kryssrutan "Tillåt att den här enhetn tar datorn ur vänteläge" Gör samma sak med Mus. Klicka OK och stäng Enhetshanteraren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsGustav Posted October 19, 2006 Author Share Posted October 19, 2006 Mycket tack för ditt svar Bob. Undrar om XP känner av att man "tankar" ned och inte går i vänteläge, hmm kanske man skulle prova :- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ByggareBob Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Nej, datorn känner inte av att du "tankar ned" om den går över i Vänteläge eller Viloläge, utan som jag skrev så aktiveras ALLA energisparande resurser inklusive hårddisken och nätverkskortet (d v s även din Intenetförbindelse stängs också ned.). Och eftersom hårddisken är en viktig komponent för att lagra det du tankar ner, så förstår du själv... : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Nej, datorn känner inte av att du "tankar ned" om den går över i Vänteläge eller Viloläge, utan som jag skrev så aktiveras ALLA energisparande resurser inklusive hårddisken och nätverkskortet (d v s även din Intenetförbindelse stängs också ned.). Hej Lite mer om detta för ofta känner en dator nätverkstrafik fast den är i viloläge Det beror på vad man har för nätverkskort samt vilka inställningar. (finns en till tråd om detta angående att en dator vaknar som troligen är just nätverkstrafik) Exempel: Här får man då laborera med sina inställningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ByggareBob Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Det var just det jag menade... Jag antar att LarsGustavs intention med denna tråd var att han ville tanka ner från nätet, fastän datorn var i viloläge. Och på mitt sätt att se saken så blir det lite "moment 22" över det hela... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts