Gå till innehåll

Windows generic text only


davidl77

Recommended Posts

Jag sitter och håller på att installera en etikett skrivare och drivrutinen jag ska använda är generic / text only. Det går jätte bra att skriva ut och så men problemet är att jag inte får med Å Ä Ö. Skrivaren bara hoppar över dom bokstäverna.

När jag ska välja teckentabell till skrivaren så finns det ingen svensk tabell. Endast amerikansk kinesisk osv.

Hur gör jag så att jag kan skriva ut Å Ä Ö.

Kan jag lägga till en teckentabell på något sätt.

Jag har svenskt win xp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren har ju egna teckentabeller och drivrutinen sina egna.

I just drivrutinen finns det typ koreanska, spanksa, engelska, kinesiska, franska, latin och lite fler.

Skrivaren har typ svenska/finska danska/norska, engelska, franska, och några till.

Skrivaren har inget eget konfigurationsprogram.

Det är ett gammalt shabrak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är den inställd på då, om jag frågar så?

Svenska är ett vidsträckt ord när det gäller teckentabeller, du får vara mer preciserad, t.ex Code Page 850 (Dos)

ISO-8859-1 (åäö)

ISO-8859-15 (åäö inkl eurotecken)

Västeuropeisk

UTF-8 (unicode)

Det står lite olika beroende på programvara. Sedan beror det på var drivrutinen hämtar sina tecken, är det från "Standard" inställt i windows, då får du kolla systemet den (skrivaren) är installerad på. Kan vara bra att göra det eftersom det är en "Generic" driver, se också till att du har en svensk verion av drivrutinen.

Eftersom du uppgraderat systemet och det fungerade tidigare kan du försöka att återställa den tidigare drivrutinen. För att hitta alla drivrutiner som är installerade på datorn rekommenderar jag "DriverMax", finns på "Nyttoprogram" i forumet.

Hoppas att du löser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...