Gå till innehåll

Sluta sälja xp?


Landsfiskalen

Recommended Posts

Hej.  :)

Nu när dom börjar med Vista. Kommer dom att sluta sälja xp då?

Hur länge till kan man tänka sig att den finns kvar till försäljning?

:)

Kolla här så ser du...

http://www.microsoft.com/windows/lifecycle/default.mspx

12 eller 24 månader efter att Vista finns på marknaden....  nu tror jag det är mycket sannolikt att Vista "floppar" så då kan det bli längre.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat Landsfiskalen

Om vista floppar. Man kan ju alltid hoppas.

Jag gissar att det nog kan bli så som Landsfiskalen hoppas.

Efter att ha testat Vistas olika "släpp-kandidater" under några månader har jag nu bestämt mig för att plocka bort det. Jag måste säga att jag inte heller saknar det.

Varför?

Vista känns inte tillräckligt mycket "nyheter" jämfört med XP som när XP efterträdde  "katastrofen" Windows ME. Vista känns "bara" som en uppfräschning av XP där man byggt in ett säkerhetstänk som f.n. bara känns tung, trögt och omständigt.

Det är en stor avvägning att göra i samspelet smidigt, lättarbetat OP jämfört med ett "kassaskåpssäkert" OP. För mig känns det som Microsoft i sina anträngningar att skapa det säkra OP-systemet har erhållit ett OP som inte längre är smidigt och lättarbetat.

Detta plus alla rykten om priser, licensavtal som begränsar användningsmöjligheterna m.m. gör att Vista för dagen inte känns som ett gångbart alternativ för mig.

Windows XP med ett stor mått av eget säkerhetstänk är tillräckligt för mig just nu. Därför hoppas jag att XP kommer att fortleva en stund till.  :-* :-* :-*     

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror med att vista kommer floppa...

därför att de är sånt stort steg med minimum systemkraven.

Liksom nu för tillfället sitter jag på en Pentium 2 (450 mhz), 288 mb ram och har xp installerat och de flyter på rikigt bra.

det skulle aldrig gå och installera vista på denna dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista känns inte tillräckligt mycket "nyheter" jämfört med XP som när XP efterträdde  "katastrofen" Windows ME. Vista känns "bara" som en uppfräschning av XP där man byggt in ett säkerhetstänk som f.n. bara känns tung, trögt och omständigt.

Det är en stor avvägning att göra i samspelet smidigt, lättarbetat OP jämfört med ett "kassaskåpssäkert" OP. För mig känns det som Microsoft i sina anträngningar att skapa det säkra OP-systemet har erhållit ett OP som inte längre är smidigt och lättarbetat.

Detta plus alla rykten om priser, licensavtal som begränsar användningsmöjligheterna m.m. gör att Vista för dagen inte känns som ett gångbart alternativ för mig.

I slutändan är ju allt fråga om pengar och att uppgradera till Vista Home för uppåt 2000:- känns som bortkastade pengar för något som egentligen till huvudelen är "ögongodis"...

Med en ny PC med Vista inkl pressade OEM priser är det nog ett självklart val.

Angående säkerheten så är det en "sköna" för 32 bits versionen.....the bad guys kommer mycket enkelt att slå ifrån alla skydd och göra precis lika som med dagens XP......

Klick> "pang".... :P

Jag  bjuder 500:- för uppgraderings"godiset"...  ;D  plus den förhöjda "strulfaktorn"..... 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan dessutom slå vad om att efter det att Vista släppts, så kommer första tisdagen i månaden "nya" uppdatringar för Vista, sedan både Service Packs m m m m.

Felet som MS gör (och alltid har gjort) är att man  "släpper" olika förhandsversioner/RC ut till allmänheten för utvärdering, då får "the bad guys" ett perfekt försprång, för att kunna knäcka säkerhetstänkandet och MS fruktlösa försök till ett säkert opeartivsystem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat Landsfiskalen
Om vista floppar. Man kan ju alltid hoppas.

Jag gissar att det nog kan bli så som Landsfiskalen hoppas.

Efter att ha testat Vistas olika "släpp-kandidater" under några månader har jag nu bestämt mig för att plocka bort det. Jag måste säga att jag inte heller saknar det.

Varför?

Vista känns inte tillräckligt mycket "nyheter" jämfört med XP som när XP efterträdde  "katastrofen" Windows ME. Vista känns "bara" som en uppfräschning av XP där man byggt in ett säkerhetstänk som f.n. bara känns tung, trögt och omständigt.

Det är en stor avvägning att göra i samspelet smidigt, lättarbetat OP jämfört med ett "kassaskåpssäkert" OP. För mig känns det som Microsoft i sina anträngningar att skapa det säkra OP-systemet har erhållit ett OP som inte längre är smidigt och lättarbetat.

Detta plus alla rykten om priser, licensavtal som begränsar användningsmöjligheterna m.m. gör att Vista för dagen inte känns som ett gångbart alternativ för mig.

Windows XP med ett stor mått av eget säkerhetstänk är tillräckligt för mig just nu. Därför hoppas jag att XP kommer att fortleva en stund till.  :-* :-* :-*     

 

Ja kunde inte ha sagt det bättre själv.

Du skriver precis vad ja tänker.  ;D

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, dom flesta tycker nog att det blir för dyrt.

Och ännu dyrare blir det för dom som bygger och mixtrar, när man bara får flytta den en gång.

Själv tänker jag mest på vad det är.

Ett op är till för att man ska kunna köra program. Att skaffa ett krävande och svårjobbat vista för att köra program som man redan kan köra i xp.

Vista är helt enkelt för jobbig. Ja orkar inte me den längre.

;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör nu rc2an av Vista och det fungerar ju bra men jag får ändå en snabbare dator med XP så det står ju och väger mellan ett snabbt XP eller ett snyggt Vista.

De nya versionerna av de största programen så som WMP & IE7 finns och kommer ju även för XP så det blir ju en rätt dyr uppdatering till Vista...

Själv har jag inte en Windows licens för min dator förutom Vista Rc2an då så jag ska köpa mig ett x av antingen XP eller Vista i början av nästa år en just nu funderar jag på vilken det ska bli...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag får ändå en snabbare dator med XP så det står ju och väger mellan ett snabbt XP eller ett snyggt Vista

snabbhet går före snygghet tycker jag iaf.

Håller med fullständigt. Och vill man ha snyggt så är XGL på linux häftigare.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...