Gå till innehåll

Program och operativsys på samma partition?


ingensnamn

Recommended Posts

Hej,

sitter på en Thinkpad med XP och ska ta o göra en systemåterställning då det gått ca 2år sen sist och upplever att datorn får arbeta mer än vad som borde vara normalt.. tänkte då passa på att fråga följande: vilket är mest effektivt sett ur prestanda och/eller ett säkerhets/tillförlitlighetsperspektiv: att 1 lägga de program man installerar på en partition (d: ) och operativsystemet på en annat (c: ), eller 2 installera programmen på samma partition som operativsystemet?

Tacksam för svar

Tack på förhand

/r

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har svårt att se några fördelar med att ha system och program på olika partitioner. Vid en ev ominstallation av systemet så måste ändå programmen installeras på nytt. Däremot kan det vara bra att ha dokumentfiler på en annan partition, dvs flytta på "Mina dokument". Då finns dessa kvar även vid en ominstallation Om du har kvar dokumenten på sin ursprungliga plats c:documents and settings<anv namn>mina dokument så försvinner allt vid en ominstallation.

Men vid en systemåterställning så tar du ju inte bort något, du återställer ja bara datorn till konfigurationen vid en tidigare tidpunkt. Om du menar en omformattering så är det (nästan alltid) helt onödigt, bättre att rensa bland skräpet som finns där istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej,

visst menade jag en omformatering:) Du menar att det är onödigt... använder mig för närvarande av följande program för att rensa "skräp", dock utan önskat resultat därav omformateringen: cCleaner, spybot 1.4, ad-aware SE, Diskeeper samt ett antivirusprogram. Har du/någon förslag på andra användabara program?

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på vilket antivirusprogram du använder, om det också skyddar mot spyware och trojaner.

Finns lite olika program här

http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.php?board=41.0

AVG Antispyware är ju tex ett väldigt bra program för att rensa bort fulingar, betydligt bättre än  spybot 1.4, ad-aware SE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...