Gå till innehåll

Nätverksproblem (trådlöst o tråd)


Recommended Posts

Har ett nätverk hemma bestående av 3 datorer, som är ihopkopplade meden 3Com router. Två datorer kör jag med kabel, och den tredje trådlöst. Nu är det så här att jag inte hittar den "trådlösa" i nätverket. Vet inte om det är nåt fel jag gör, eller om det sak vara på detta viset. Har pratat med en kompis som undervisar i ämnet, och enligt honom går det inte att blanda trådlöst med trådburet. Hur ligger det till med det egentligen?

Och ska det fungera, så vore jag tacksam för lite tips och råd om hur jag kan få mitt system att lira.

Mvh/ Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma nätverksnamn, ja. I princip alla diskar är delade bland alla datorer. Hur gör du för att få det att fungera?

Hej

Ingenting mer än att göra så....  har du någon mysko brandvägg installerad i den trådlösa ?

Kör DHCP mot klienterna i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig orsak till att man inte får trådlöst nätverk att fungera är att man inte har rätt protokoll installerade på alla datorerna som ingår i nätverket.

Om du går in på egenskaper för trådlös nätverksanslutning i trådlösa datorn och kolla vilka protokoll du har installerade. Prova att installera flera och gör det på alla datorerna i nätverket.

Jag har i princip installerat alla som fanns att tillgå i mina datorer e.x. Microsoft TCP/IP version 6, NWLink IPX/SPXNetBIOS Compatible Protocol, AEGIS Protocol (IEEE 802.1x) o.s.v.

Protokollen är till för att datorerna ska kunna "snacka med varandra".

Se även till att "File and Printer sharing for Microsoft Networks" är ibockat.

Testa dig fram. Brukar funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med NIS 2005, och där verkar allt stämma. Har samma inställningar i de trådbundna maskinerna som i den trådlösa. DHCP - vad är det?  :-

Kanske hittat svaret på min egen fråga, så är det inställt i routern iaf:"The Router acts as DHCP Server  Enable"

Mvh/ Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

DHCP är dynamisk IP adressering av klienterna... 192.168.XX.XX får man då

inom ett lokalt nätverk och allt sköter sig själv. Ska man spela mellan burkarna

ska man köra med fast adressering.

NIS2005.... :-  är väl mer en slumpgenerator om det blir rätt eller fel...prova att slå av brandväggen på den trådlösa.

Precis som Gepe skriver kan man lägga till IPX/SPX/NetBIOS, gjorde själv det alltid förut men det behövs inte...

Jag tror att NIS spökar... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt till dessa protokoll, funkar bättre, dvs, jag kan se den trådlösa från den andra, men inte tvärtom. Får kanske installera lite till....

Visst ska jag kunna använda en skrivare som är ansluten till den trådlösa via USB för att skriva ut från alla datorerna?

Mvh/ Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska jag kunna använda en skrivare som är ansluten till den trådlösa via USB för att skriva ut från alla datorerna?

Jajamen. I den trådlösa går du in på kontrollpanelen-skrivare-aktuell skrivare- högerklick-dela ut-klart. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det, men det händer inte så mycket. Får laborera imorgon. Tusen tack för hjälpen så länge!

Har försökt igen, det står så här: "Utskrifthanteraren kunde inte ansluta till skrivaren. Det kan bero på att skrivaren är avstängd (det är den inte), att kabeln inte är korrekt ansluten eller att din dator är ansluten till ett VPN-nätverk(som spärrar åtkomsten till det lokala nätverket). Dokumentet skrivs ut när skrivaren bli tillgänglig"

Mvh/ Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...