Jump to content

[LÖST] Internet-gateway

Belsebub

Recommended Posts

När jag går in på kontrollpanelen/nätverksanslutningar så finns det något som heter Internet-gateway som aktiveras varje gång jag startar om datorn. Fast jag inaktiverar den aktiverar den sig självt. Vad är det för något? Jag vill ju bara ha mitt trådlösa nätverk igång.

Det ser ut så här:

http://www.practicallynetworked.com/sharin...etgateway01.gif

Men jag förstår inte hur mitt internet kan fungera om jag har inaktiverat funktionen.

För jag har kontakt med routern fast internet-gateway är inaktiverat.

På bilden står det enabled men högerklickar jag på gateway så kan jag välja disabled.

Förstår du?  :)

Ser ut som att du har Internet Connection Sharing aktiverat, dvs att din dator används av andra datorer på ditt nätverk för att ansluta till Internet.

Om du kollar under länken du bifogade så finns där också info om hur du sätter upp ICS.

Det ser ut så här:

http://www.practicallynetworked.com/sharin...etgateway01.gif

Men jag förstår inte hur mitt internet kan fungera om jag har inaktiverat funktionen.

För jag har kontakt med routern fast internet-gateway är inaktiverat.

På bilden står det enabled men högerklickar jag på gateway så kan jag välja disabled.

Det blir så här av någon konstig anledning i XP.

Om man kör nätverksguiden och väljer "Annat" o hub (även fast man kör en router) så

blir det ingen gateway.

Nu spelar det ingen roll om man har gatewayen aktiverad heller.  XP känner förmodligen

routern som gateway.  Det blir likadant i Vista men där identifieras även router.

;)