Gå till innehåll

Högfrekvent pip.


Recommended Posts

..troligtvis från datorns högtalare. Trots oerfarenhet öppnar jag snart upp burken och slaktar dess högtalare hämningslöst och brutalt. Varför... har det uppkommit ett mycket högfrekvent pip, framförallt vid uppstart och i samband med att datorn arbetar? (men bara i ca 15min, sedan är den !""#¤ tyst)

Missförstå mig inte; farsan uppfattar inte ens det, det är ett mycket försynt, passivt (men mordiskt) pip.

Varför?

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CRT-skärm ??

Nepp.. LCD..

Låter ju som tinutis, eftersom din far inte hör pipet. ;D

Farsan och jag har tinnitus.. (men efter smällaren på nyårsafton susar det.. piper inte)

--har lite koll i alla fall.. :P

Kan vara din skärm, eller "kodningarna" på moderkortet, då får du spruta lim i dem.

Mjää :P

Lutar åt att damma av innehållet, slakta högtalaren och byta fläkt.

Såg några fina beskrivningar på hur man renoverar datorn på http://www.datadocktorn.nu ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ok.. hittat källan. En liten fläkt som antagligen kyler grafikdelen (jisses vad värdelös jag är på hårdvara) Är den ingång så piper et som f*n. Är inte säker på hur möjligt detär att byta en sådan fläkt.. Irriterande är det i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.. hittat källan. En liten fläkt som antagligen kyler grafikdelen (jisses vad värdelös jag är på hårdvara) Är den ingång så piper et som f*n. Är inte säker på hur möjligt detär att byta en sådan fläkt.. Irriterande är det i alla fall.

Fläktskällen... ;)

Hursomhelst om man inte har "tummen mitt i handen" så brukar man kunna få ren en grafikkortsfläkt.

Men man ska ha antistatarmband...inte fippla på själva kortet.

Tar själv alltid dammsugaren med lilla PLAST munstycket och suger rent.

Dator i JORDAT uttag !

Sedan kan man få ta hjälp av nåt litet verktyg för att få ren fläktvingarna som brukar vara "igenslammade"....

  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo.. ren är den.. jordat uttag och plastmunstycke på dammsugaren.. men låter gör den ändå :P

Ibland har man tur och det beror på obalans och man kan böja till tex fläktvingar......

Men oftast är lagringen slut och det är den som för oväsen...

Enklast tar man burken under armen och besöker nån bra liten PC verkstad så slipper

man böka själv alternativt så köper du en ny fläkt och byter själv.

Utan att då misshandla prylarna med statisk elektricitet...

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...