Gå till innehåll

[LÖST] Nätverkskabel


Recommended Posts

nu fick jag:

ned: 7.03

upp: 11.67

Ska testa göra ett nytt test lite senare. skumt att det är sådan skillnad mellan testerna.

Njau... jag tror du är inom ett "nedlastat" BBB område...

Det kan variera kraftigt och speciellt kvällstid dvs då tankeriet pågår som värst... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fick du fram den uträkningen förresten? Vad är 8?

Hej

Blev lite felräkning där..... ;)    45/8 = 5.625 

8 är skillnaden mellan bit o byte....

http://www.beesky.com/newsite/bit_byte.htm

Bit mäter man då bandbredden med och byte vad resulterande nedladdningshastighet blir.

:)

Ah, då är jag med på matematiken  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu fick jag:

ned: 7.03

upp: 11.67

Ska testa göra ett nytt test lite senare. skumt att det är sådan skillnad mellan testerna.

Njau... jag tror du är inom ett "nedlastat" BBB område...

Det kan variera kraftigt och speciellt kvällstid dvs då tankeriet pågår som värst... ;D

Ok, men att den går ner till 4 är inget man märker av i sitt vanliga surfande ex. kolla nättidningen osv. bara om man tankar film?

Jag ska klippa av kablarna till grannarna i trappuppgången om det går ner lägre än 4  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska klippa av kablarna till grannarna i trappuppgången om det går ner lägre än 4  ;D

;D

Om du mätt flera gånger och det är dåligt så är det nog din router. Netgear vad jag kommer ihåg.

Genomströmningen är helt enkelt för dålig...

Det knepiga vad jag kommer ihåg utan att leta efter tråden att du hade högre då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer.

Jag har lyckats komma upp i 15 med ip-telefondosan ikopplad för en tid sedan.

:(

Jo, och den IP låddan var ju inte enligt BBB standard utan är nog en "bandbreddstjuv".

Enklast så provar du med en switch eftersom man får 5 IPadresser av BBB.

Switchen först då mot ditt uttag sedan ansluter du routern samt IPlåddan till ett varsitt

uttag i switchen.

Har du IP telefonin kopplad till routern så blir det nog så här.

Sedan har du då också en strypning i din router oavsett IPtelefonin.

;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats få upp bandbreddden!  ;D

Förut hade jag nätverkskortet direkt ipluggat i datorn (USB) men nu testade jag att sätta i nätverkskortet i en förlängningskabel och dra iväg den 1,5m mer fritt från elektricitet från datorn och sladdar med mera. Dessutom närmare routern.

Sedan har jag vridigt antennen ett kvarts varv och ställt routern på fötter (som följde med routern) så den står mer fritt från el den också.

Så nu ligger jag på:

ned: 14,42

upp: 11,71

(Med ip-telefonen ikopplad)

Det sjuka är att om jag vrider antennen bara några grader åt ena hållet så blir testresultatet (ned) sämre från ca. 14 till 10mbit/s. Varje gång jag testade vrida blev resultatet det samma!

Det är är ju en hel vetenskap!

Men nu funkar det fint med bandbredden igen i alla fall, skönt!  :)

Tack för tips och hjälp plun med flera.

EDIT: Undrar fortfarande vad skillnaden på cat5 och cat6-kabel är  :)

Om det är någon som vet det får han/hon gärna skriva det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Cat6 kabel är gjord för Gigabits nätverk.....inget att fundera över...

Däremot så lägg kabel pengarna i sparbössan och köp sedan en bättre router med

högre genomströmning.

Ev också en switch så slipper du att IP telefonin har samma IPadress utåt pga routern

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Cat6 kabel är gjord för Gigabits nätverk.....inget att fundera över...

Däremot så lägg kabel pengarna i sparbössan och köp sedan en bättre router med

högre genomströmning.

Ev också en switch så slipper du att IP telefonin har samma IPadress utåt pga routern

;)

Förresten, vad rekomenderar du att man ska ha för en router som "pallar trycket"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh! En riktig router  :)

Funkar den ihop med mitt nätverkskort tro? http://kbserver.netgear.com/products/WG111T.asp

Ingen aning..... kanske.....  för lat med att plöja Netgears dokumentation....

Men.... eftersom det är en ny trådlös standard som inte finns egentligen så

stödjer nog inte din tex en DIR 635 och köra på högsta hastigheten.

Ring o fråga... 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Skillnaden i kablaget är att trådpar virats i spiral och skiljts från andra trådpar (4 par) i kabeln.

Detta minskar trådparens påverkan av varandra (överhörning) och överförings frekvensen kan ökas.

Olika kabelkategorier har olika krav på sin konstruktion för att få benämnas vid Cat-n.

Cat-6 har ofta skärming och jordade kontaktbleck för ytterligare skydd mot yttre påverkan.

verkligen snabbare om jag byter till cat6 kabel

Nej, inte om du bara tänker på bredbandstrafiken. Trafiken mellan dina lokala datorer kan

kanske dra nytta av snabbare nätverk om du ofta kopierar stora mängder data mellan datorerna.

I teorin 10 gånger snabbare beroende på vad du har idag (GB-switch > cat5e/6 > 1GB PCnätkort > snabba diskar och PC's)).

Jag du inga prestandaproblem idag så har du ingen anledning att uppgradera utrustningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden i kablaget är att trådpar virats i spiral och skiljts från andra trådpar (4 par) i kabeln.

Detta minskar trådparens påverkan av varandra (överhörning) och överförings frekvensen kan ökas.

Tack för svaret  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...