Gå till innehåll

DVD/CD - RW, HJÄLP!


Recommended Posts

Det är såhär, ska bränna ut lite filmer i Nero hade jag tänkt.

På min CD-läsare står det RW-Combo

Öppnar jag den här datorn så står det; DVD/CD-RW-enhet (E:)

Jag har stoppat in en nyöppnad DVD-skiva 120min video 1-16x speed (om det nu är nödvändigt att veta)

Sen när jag gör det i winows media player så står det "sätt i en tom CD-skiva i enheten"

Gör jag det i Nero står det "Ingen lämplig disk hittas i enheten"

Irriterande? JA! Stoppar jag ett spel i cd-enheten så startar spelen upp automatiskt, alltså så läser den från skivan, enheten funkar ju. Lite iallafall..

Frågan är min är ju om jag kan bränna DVD-skivor med min enhet? Det står ju DVD/CD-RW-enhet, på enheten står det RW Combo..

Har tidigare varit och fibblat bland datortjänsterna, men jag har iallafall "IMAPI CD-Burning COM Service" startad och aktiverad, antar att den är rätt viktig just i det här sammanhanget.

Någon som kan hjälpa mig lite?  :'( :'( :'( :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså på skivan jag testat står det

120min Video

DVD+R

4.7GB Data

Write once

Single sided

Fel skiva kanske? Stoppar jag in en vanlig 700MBs skiva i enheten och trycker på egenskaper för enheten så står det storlek och information om skivan etc, men om jag stoppar in DVDskivan jag nyss nämnde så står det 0byte överallt och bara helt tomt.. :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det går att fixa med nero. Vilken version har du? ex. 5, 6, 7.

Det finns guider där för att skapa dvd. Och så öppnar du filmen i från nero. Det tar flera timmar att bränna en dvd direkt ifrån en filmfil.

Mediaplayern behöver du inte röra alls eller ens öppna.

Att dvd:n är tom i utforskaren är helt normalt. cd funkar annorlunda.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går att göra i Nero. Kör igång "Nero StartSmart", gå sedan till "Data" välj därefter "Formatera/Förbered Skrivbar DVD"
Har en engelsk variant, står inget om att formatera skivan (på engelska alltså).. : /

Under "data" står det

"Make data cd"

"Make data DVD"

"Make audio and data DVD"

:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det alla val du har där?
Nä, tröck på "more advanced tasks" och så kom följande under DATA-rubriken;

De tre första jag skrev först samt;

Make bootable CD

Make Bootable DVD

Make UDF CD

Make UDF DVD

Make UDF/ISO CD

Make UDF/ISO DVD

Make hybrid CD

Make Mixed Mode CD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här e supporten.  :D

http://ww2.nero.com/nero7/enu/Tutorials_Audio.html

Att dvd:n visar full i egenskaper är helt normalt.  ;)

:)

Mjah, den visar att det inte finns något i enheten när jag stoppar i skivan. 0mb hela tiden, överallt. När man ska formatera eller bara kolla skivans egenskaper i Nero så står det också att det inte är någon skiva i enheten, så jag kan inte göra ett skit i princip. : /

Någon som är duktig kan gärna ta min msn, så får ni mer än gärna hjälpa mig.  :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv va du har för brännare, så kanske nån kan se om de e nått fel där.

Går det inte att bränna på någon annan dvdSkiva heller? att man kan utesluta de felet.

Sen om det är programmet eller spelaren som strular? Då kan man prova att avinstallera programmet och installe de på nytt.

Är det en inbyggd eller extern? Om kablarna sitter? ev lös usb? Koppla ur, starta om och koppla in igen.

Sen i enhetshanteraren. Kolla om enheten funkar utan problem. Kan va drivers som behöver uppdateras.

De va alla ide'er ja kom på just nu.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är min är ju om jag kan bränna DVD-skivor med min enhet? Det står ju DVD/CD-RW-enhet, på enheten står det RW Combo..

Nero har ett toolkit som bl.a. innehåller utmärkta Nero Infotool. Där kan du bl.a. se vad din DVD/CD-RW-enhet klarar av att läsa resp. skriva.  Där ser du också om du har nödvändiga ASPI layers installerade.

Nero Infotool ingår i brännarprogrammet. Annars kan du ladda hem det separat här:

http://nero.com/nero6/enu/Info_Tool.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Du har en DVD/CD-RW Combo betyder det att Du kan : LÄSA DVD och läsa/bränna CD !!!!!!!

Släng ut skitet och stoppa in en DVD-brännare  ;D Då klarar Du alla format !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...