Gå till innehåll

Vad fyller min hårddisken?


Recommended Posts

Jag har bara en liten hårdisk på 74,5 GB och märkte för min stor förvåning, att där var ledigt endast drygt 30%.

Då var det dags att börja inventera mina installerde program, om det gick att avinstallera något, och klart något finns ju alltid. Räknade ihop mina olika program inkl mina dokument till 897,2 MB, sen avinstallerade jag det lilla jag kunde sammanlagt 71,48 MB, då blir kvar 825,72 MB.

Kollade sedan läget på C: och det var oförändrat; ledigt utrymme 27,3 BG och använd utrymme 47,2 GB.

Jag får inte riktigt ihop det som fyller hårddisken och det som jag har installerat.

Då körde jag kontrollen av filsystemet på C:, men inga fel hittades.

Vill någon snäll och insatt kloker på detta för mig mysteriet förklara vad som finns såna mängder på hårddisken. Tar Windows mappar, filer och uppdateringar sån plats!

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 55
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Hej Fiskalen!  :)

Jajamen, har städat allt och kanske lite därtill, menar jättegamla programrester på RegSupremPro, vilka jag inte ens visste vad dom var för något, innan jag hade googlat.

Fått städmani!!  ;)  ;D  ;)

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat systemåterställningen?

När man städar normalt, kan man välja den andra fliken i diskrensaren och ta bort alla återställningspunkter. förutom den senaste.

Eller om man vill va helt säker på att det är borta.

System, eller högerklicka på den här datorn. < egenskaper < fliken systemåterställning < kryssa i Inaktivera systemåterställning på alla enheter.

Och så får du starta om och kryssa ur rutan igen.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Fiskalen!  :)

Hade tömt restoremappen i förgår och efter ditt påpekandet gjorde jag det igen.

Och visst fanns det lite skräp där, så nu är utrymmet på C: ledigt 27,5 GB och använt 46,9 GB.

Och fortfarande tycker jag är detta mycket märkligt.

Har läst nånstans att Windows tycker inte om användandet av Diskeeper och kan ställa till med hårddisken. Kan det ha något samband, tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden går vist i slowmotion.  ;D

Kolla så du inte har för stor växlingsfil. Den hittar du också i system < avancerat < prestanda inställningar < avancerat < ändra. Borde stå på storleken bestäms av windows.

Och sen kan du kolla i diskhanteraren, om du kanske har fler patritioner? Den här datorn Högerklick < hantera < diskhanteraren

Kolla så partitionen tar platts över hela disken. De ska va samma färg / mönster i hela fältet.

Diskeeper ska la hålla ordning på disken va? Annars e de väl inget o ha.  ;D Fast ja kan inte de, har inte programmet själv.

F_n, ja tycker ja känner igen detta. Du har frågat förr? eller e de en de ja vu?  :D

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fiskalen!  :)

Nu kom du med för mig nya saker:

Kolla så du inte har för stor växlingsfil. Den hittar du också i system < avancerat < prestanda inställningar < avancerat < ändra. Borde stå på storleken bestäms av windows.

Jag aktiverade så windows får för all del bestämma  ;D

Och sen kan du kolla i diskhanteraren, om du kanske har fler patritioner? Den här datorn Högerklick < hantera < diskhanteraren

Kolla så partitionen tar platts över hela disken. De ska va samma färg / mönster i hela fältet.

Inga partitioner och fältet har samma mönster.

Kollade upp andvändningen av C:, men inga förändringar trots omstarten.

Diskeeper är duktig på att defragmentera flera gånger/dygn.  ;D

F_n, ja tycker ja känner igen detta. Du har frågat förr? eller e de en de ja vu?  Cheesy

Oskyldig för den tidigare frågan  ;), men vill dra mig till minnes, att det var just här jag läste om Windows och Diskeepers ev ovänskap. Det var bara nån tid att jag hade skaffat programmet, därför reaktion och minnet.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jaomi!  :)

Laddade ner och installerade två gånger ver 3.5.0 fr Softpedia, men till vem var den trettiodagars trialen getts dök inte likaså licensnyckel var lika värdelös.

Sen gjorde jag det samma från Sofotex med ver 3.4.0 med exakt lika resultat. Alltså DiskData är avinstallerat också tre gånger.

Besökte även hemsidan i tron, att man kanske behövde registrera sig, men den knappen på hemsidan ledde till kommers.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Fiskalen!  :)

Huvaligen vilken tanke, men iofs inte omöjlig.  :o

Jag formaterade om i mars, tror det var, och innan omformateringen vet jag säkert, att utrymmen på hårddisken var motsatta i stort sett.

Men om det skulle stämma, då borde jag väl ha sett något dubbelt på utforskaren, eller. ???

Hur för farao ska jag kolla upp det? Har du förslag?

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir kanske inte så lätt att kolla.

Men det kanske finns dubletter? Program.exe och program(2).exe osv Kolla i windows, dubletter på dll osv.

Fast ja vet inte ens om det synns om man installar över?

I alla fall, nästa gång du installar. Det är viktigt att följa instruktionerna som visas under installationen.

Ja har för mig att man får en varning ifall man försöker installera ovanpå.

Gör som det står. Ta bort partionen < skapa en ny.

Nästa gång alltså.  ;)

Och de kan va bra att hämta drivers till en cd innan också.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fiskalen!  :)

Och ett jättetack för din hjälp!

Jag får nog börja leta efter dubbletter, men borde ha märkt om såna finns. Visserligen är jag inte så ofta inne på Windows, men igår råkade jag leta något så att det heter duga, och då borde jag ha sett. Men men, letar man efter något visst, då kanske man inte är så uppmärksam på annat.

Men, om jag skulle ha installerat över, skulle det då ta dubbel utrymme  ???

När jag formaterade i vintras, hade jag inga problem, inga varningar eller något annat. Allt flöt på.

Partitionerat har jag aldrig gjort, har inte haft behov.

Nästa gång alltså.  Med glimten i ögat (blinkande)

Nu målar du något fult på väggarna!  ;D Hoppas bara att nästa gång dröjer!

Och de kan va bra att hämta drivers till en cd innan också.

Drivers? Till vad och varifrån? Jag begriper mig noll på drivisarna.  :(

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla efter mappar också med samma namn. Ex i386, i386(2), i386(3) osv.... Överallt!!!!!  ;D

Och så måste du fixa en backupp till drivrarna. De e sånnt man fixar på en kvart med lite träning.

Dina egna filer kan du enkelt backa upp med nero. Busenkelt.  ;)

Va alltid "beredd" på att formatera om, de lönar sig i längden, sörru.

Annars när datorn kraschar < Dina filer är borta för alltid.  :(

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fiskalen!  :)

Och så måste du fixa en backupp till drivrarna.

Var hittar jag dom drivisarna? Och hur tar man backupp på dom? Med dom frågor står jag ute som en snögubbe.

Annars tar jag backupper alltid då och då, när behovet tycks finnas. Senast gjorde jag det i söndags med Nero. Har också Norton Save & Restore, men avinstallerade det för några dagar sedan, för jag tyckte, att jag hade Norton överallt i hasorna och snokandes. Lite tung och slö var datorn också, så skivan ligger nu i lådan.

Jag försöker vara förberedd på kraschen. Man vet inte när den kommer, men den gör det igen en vacker dag.

Bara jag fattade något på drivisarna!  :(

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom o tänka på en annan sak, som Venoms nämde häromdan. Klusterstorleken.....

Öppna diskdefragmenteraren < analysera < visa rapport.

Ifall klustarstorleken är "görstor" kan ju de va en förklaring till vart utrymmet tagit vägen.

Om drivrarna..

Det är lättare att hantera än musik och film.  :D De e små enkla program, massa filer.. Man letar upp setupp, install eller nått sånt, så blir det installerat. Och de brukar finnas för ex, moderkortet, ljudet, nätverkskort, grafik mm.

Om det är en märkesdator finns allt samlat på datortillverkarens hemsida. Och e de ett hemmabygge, får man leta upp drivers till varje kort för sig.

Plun är en riktig hejare på att hitta sånnt.  ;D

Och att bränna filerna är, som ja sa innan, mycket enklare än att bränna film och musik.  ;) Och så får man ta sig en sväng förbi sidan ibland och se om de finns uppdateringar.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vad är det för dator? laptop...

Kan det vara så att tillverkaren har lagt en dold partion någonstans?

Kolla i diskhanteraren om det syns något konstigt.

H-klicka "Den här datorn" -> Hantera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Fiskalen!  :)

Öppna diskdefragmenteraren < analysera < visa rapport.

Windows defragmentare funkar nu inte sen längre här hos mig pga att jag har Diskeeper installerat. Jag hamnar automatiskt där. Analysen där säger:

Volyme/C:  Session Status/ Analyzerad  File System/NTFS  Size/76,34 MB  Free Space/36% Primary Defragm./ Smart Scheduling

Och allt detta visste vi redan innan. Mer vet jag inte hur eller om jag får fram där.

Om det är en märkesdator finns allt samlat på datortillverkarens hemsida. Och e de ett hemmabygge, får man leta upp drivers till varje kort för sig.

Den här är ingen "märkesdator" som man uppfattar det begreppet, utan en hopplock. På burken står Stone, men jag hittar ingen hemsida för märket. Däremot tillverkarens supportsida finns här:

http://195.67.53.100/

Plun är en riktig hejare på att hitta sånnt.  Glad

Visst är han det, men vad jag har läst, så har han tröttnat på allt som heter drivers.

Och så får man ta sig en sväng förbi sidan ibland och se om de finns uppdateringar.

Just det, bara man hittar först den sidan. Det här är lite av moment 22. ;) Kanske skulle jag behöva ringa till PowerMill i Järfälla och höra med dom. Risken finns bara, att dom vill utgöra det arbetet själv naturligtvis mot betalning för 1-års garantin gäller inte längre. Datorn är två år gammal.

Tack för din engagemang och viljan att hjälpa. Det är värdefullt!  ;D

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms!  :)

Denna dator är en PC av märket Stone, eller något ditåt, för bokstaven o har en snedstreck på överdelen, så jag vet inte riktigt vad det är för bokstav.  :-[

Kolla i diskhanteraren om det syns något konstigt.

H-klicka "Den här datorn" -> Hantera

Vad ska jag leta efter där mer exakt?

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...