mrtnrth Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Hej, Vill minnas att jag någonstans läst att det svenska språkpaketet kommer kunna läggas på engelska Windows Vista i efterhand. Vet någon här vad som gäller när det gäller sådant? Tänkte mest om man kan beställa det engelska Windows Vista för att sedan byta språk till svenska i efterhand. Tacksam för svar. Mvh /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bej Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Det kallas MUI (Multi-Language User Interface) och kommer bara att finnas till Enterprise och Ultimate Editions. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrtnrth Posted November 9, 2006 Author Share Posted November 9, 2006 Hej, Tack för det snabba svaret. Så med Enterprise eller Ultimate så kan jag växla mellan språk efter installation alltså? Gäller detta såväl eng till sve som tvärtom? Tacksam för svar. Mvh /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bej Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Liten rättelse: MUI går att installera på alla versioner av Vista men det går bara att använda ett språk åt gången på andra versioner än Enterprise och Ultimate. På Enterprise och Ultimate kan man ändra språk när man vill. Det gör man under Control Panel->Regional and Language Options->Keyboards and Languages. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Det som "bej" säger stämmer. Däremot ingår inte språkpaketen utan dessa måste du köpa till separat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrtnrth Posted November 9, 2006 Author Share Posted November 9, 2006 Halloj igen, Måste språkpaketen även köpas separat för Enterprise och Ultimate eller gäller detta endast de enklare varianterna av Vista? Mvh /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 My mistake, det verkar som att samtliga språk kommer att vara tillgängliga för Enterprise och Ultimate! För de andra versionerna är det som "bej" säger det språk man köper det som gäller, det går inte att lägga till language packs på dessa utgåvor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Men för att förvirra saken ytterligare så citerar jag Beta 2 Product guide "The MUI packs are available only to business customers using Windows Vista Enterprise or Windows Vista Ultimate." Undrar om de ändrat något om detta sedan maj?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Vad är smartast att köpa, svensk eller engelsk Ultimate om jag vill köpa till MUI:et? Eller finns MUI:et bara för engelsk Ultimate? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bej Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Verkar som att förutsättningarna har ändrats under resans gång. Nu hittade jag det senaste (?) och det är att det finns två olika language files. Dels finns MUI som innefattar det mesta av användargränssnittet. Det finns endast till Enterprise och Ultimate och kostar extra. Sen finns det en lättvariant som heter Windows Vista Language Interface Pack (LIP), och som innefattar dom vanligaste områdena (ca 80%) av användargränssnittet. Detta kan laddas ner gratis och kan i de flesta fall installeras på vilken Vista-version som helst. Vad jag vet måste du ha det engelska operativet i botten och sen installera LIP eller MUI med annat språk ovanpå. http://windowshelp.microsoft.com/Windows/e...ab5ecc1033.mspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts