zalvador Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 hej har en sony 170 s2 lcd skärm som funkar i ungefär 20 min sen blir det bara svart första gången den blev svart resulterade i att min nvidia grafikkort slutade fungera så jag fick byta den (hade garanti kvar) men efter den funkade inte trots att fått en ny har fått den att funka en gång men den funkade i 2 dagar sen blev det svart igen när den är svart så kan man i bakgrunden se lite av skrivbordet. så min fråga är ska jag få den att funka? och vad kan det vara för fel har testat med att ändra upplösningen och allt sånt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Kör du med senaste drivarna ? http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_93.71.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zalvador Posted November 9, 2006 Author Share Posted November 9, 2006 ja det gör jag .. uppdaterar alltid via nvidias hemsida förstår ej varför skärmen frunkar bara i 20 min sen lägger den av :s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 ja det gör jag .. uppdaterar alltid via nvidias hemsida förstår ej varför skärmen frunkar bara i 20 min sen lägger den av :s Kolla hur det ser med den nya kontrollpanelen som nVidia kör med. Starta kontrollpanelen och växla till "klassiskt läge så syns den (till vänster) Hur är skärmen identifierad ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zalvador Posted November 9, 2006 Author Share Posted November 9, 2006 Det står Sony 170s2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Det står Sony 170s2 Skumt..... kolla Kontrollpanelen > Energialternativ..... ändra tiden för skrämstängning.. Brukar vara 20 minuter, kan vara något skumt med den funktionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zalvador Posted November 9, 2006 Author Share Posted November 9, 2006 har gjort det har stängt av skärmsläckaren och så har jag ändrat det till stäng aldrig av skärmen den ska alltiv vara på .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 har gjort det har stängt av skärmsläckaren och så har jag ändrat det till stäng aldrig av skärmen den ska alltiv vara på .. Kommer inte på nåt mer som Windows kan påverka.... Finns det nån intern funktion hos skärmen ??? Kolla manualen. ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zalvador Posted November 9, 2006 Author Share Posted November 9, 2006 har kollat allt det där testade det nyss oxå men den funkade bara i 2sek sen blev det svart fast man såg lite av bilden i bakgrunden det vita delen men ej mer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Då var det svårare... ??? - Kontakter åtdragna - Strömförsörjning till grafikkortet - Kylning grafikkort - Trasig skärm... ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zalvador Posted November 9, 2006 Author Share Posted November 9, 2006 Då var det svårare... ???- Kontakter åtdragna - Strömförsörjning till grafikkortet - Kylning grafikkort - Trasig skärm... ??? funderar på det sistnämda aja men tack iaf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Jag är ingen hejare på skärmar men om bilden blir väldigt mörk och man kan skönja bilden svagt svagt i mörkret så kan det vara fel på det som lyser upp skärmen (backlight). Eftersom det fungerar ibland kanske det inte är detta och jag vet tyvärr inte problemet med backlight kan komma och gå, kanske någon annan kan svara på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ByggareBob Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Backlight är som ett stort platt "lysrör" som lyser upp bakgrunden på skärmen. I Zalvadors fall så är det vare sig skärmsläckare eller energisparläget som är boven i dramat, utan just lysröret som det troligen är något fel på. Men oftast så skall backlighten hålla hela skärmens livslängd (vad nu som menas med det?) Så Zalvador: hör av dig till butiken7firman där du köpte skärmen, och har du garanti kvar så skall du åberopa den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zalvador Posted November 9, 2006 Author Share Posted November 9, 2006 skärmen är från 2002 så ingen garanti kan det bara dyrt att laga den ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ByggareBob Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 Har för mig att dessa "backlight" är ganska dyra, så reparation kan bli kostsamt, men är ej helt säker på detta. Hör av dig till tillverkaren och fråga. Alternativet kan vara en ny skärm,då dessa har sjunkit i pris. Idag kan du få en 17 tums plattskärm för under 2000:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 skärmen är från 2002 så ingen garanti kan det bara dyrt att laga den ? Ok, då har sen säkerligen gjort sitt. En reparation är säkert dyrare än att köpa en ny skärm men kolla med tillverkaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts