Gå till innehåll

p2p utan internet


bambi

Recommended Posts

Jag var idag och köpte en korsad tp-kabel. Och när jag kör guiden "Guiden Överför filer och inställningar" som Windows har, så hittar inte min gamla datorn den nya datorn och tvärtom.

Det jag hade tänkt att det skulle gå utan internet, för båda datorerna står ca 20 cm ifrån varandra.

OS på datorerna:

Gamla: Win XP Home

Nya: Win XP Pro

Brandvägg: Windows brandvägg

Inge DHCP eller DNS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi letar i självhjälpen och vad hittar vi väl där:

Så här skapar du en direkt nätverksanslutning med hjälp av en DirectParallel-kabel

Du måste vara inloggad som administratör på datorn för att kunna utföra dessa åtgärder.

Öppna Nätverksanslutningar.

Klicka på Skapa en ny anslutning under Nätverksuppgifter och sedan på Nästa.

Klicka på Skapa en avancerad anslutning och klicka sedan på Nästa.

Klicka på Anslut direkt till en annan dator, klicka på Nästa och välj sedan ett av följande alternativ:

Om du vill att datorn ska fungera som värddator (datorn innehåller informationen du behöver få tillgång till) klickar du på Värddator.

Om du vill att datorn ska fungera som gäst (datorn har tillgång till information på en annan dator) klickar du på Gäst och sedan på Nästa.

I Enhet för den här anslutningen klickar du på Direct Parallel (LPT1) och klickar sedan på Nästa.

Följ instruktionerna i guiden Ny anslutning.

Obs!

Du öppnar Nätverksanslutningar genom att klicka på Start, klicka på Kontrollpanelen, klicka på Nätverks- och Internet-inställningar och sedan klicka på Nätverksanslutningar.

En direkt nätverksanslutning som använder en DirectParallel-kabel kräver en fristående dator med Windows 2000 eller Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in din korsade kabel och sätt fasta ip på dina datorer. typ 192.168.0.1 på den ena och 192.168.0.2 på den andra.

Det som ByggareBob pratar om är om man har en kabel man kopplar mellar paralell portarna och hjälper inte så mycket i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...