jakob89 Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 Har nyligen fått min nya dator och installerat alla behövliga program som anti-virus, mjukvarubrandvägg etc. Allt verkar ha fungerat bra, men nu har det hänt en irriterande grej, se bild: Har censurerat lite privatafiler om ni undrar... Det blir alltså svart bakom själva texten på en mapp, bild, fil etc. Anledningen till att det blir svart är för att de är så bakgrundsfärgen är inställd. Även skuggan på filerna är svart... Jag har tittat under "System" och sedan vidare mot prestandainställningar och där är allt ibockat för att vara snyggt till utseendet och inte en lagd prioritering för prestanda. Kan någon hjälpa mig? Jag hade ett likadant problem på min gamla dator som löste sig av sig själv efter ungefär 3-4 månader, men det känns lite frustrerande och vänta så länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 Du vill alltså ha den både snabb och snygg?? Hur ska det gå till ;D ;D Gå till Prestandaalternativen -> Visuella effekter, välj "Egna". Se till att bara "Använd visuell still för fönster och knappar" och "Visa skuggor för ikontext" är ikryssade/markerade/förbockade eller vad du vill, Verkställ och OK. Starta om datorn. Nu bör det fungera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob89 Posted November 12, 2006 Author Share Posted November 12, 2006 Nej, det där vet jag redan. Problemet är att även fast jag har alla inställningar på ON för att de ska vara snyggt, så får jag ändå problemet med att det är svart bakgrund för ikonerna och svart bakgrund bakom texten. Get it? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted November 12, 2006 Share Posted November 12, 2006 Jag förstår vad du menar. Har du standardtemat (Luna) eller har du något annat? Om du har annat tema så prova att byta tillbaka till "Luna" och sedan använda UxPatchen innan du byter igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob89 Posted November 13, 2006 Author Share Posted November 13, 2006 Insåg att det var bakgrundsbildens fel, det verkar alltså vara att den är i .png -format som gör att det blir fel. Sparade i JPG och nu fungerar det finfint. Tack för hjälpen i alla fall Venoms! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted November 13, 2006 Share Posted November 13, 2006 Det var bra att du kom på detta, att det inte funkar med .png bilder... Bra jobbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts