RobinP Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 Hejsan! Hur ska jag göra för att få en GPO att gälla påen klientdator? Det jag gjort är att ha skapat en GPO på en OU, där det ligger användare och grupper. Men när en användare som ligger i den OU:n loggar in gäller inte policyn. Men om jag lägger mitt eget konto i den OU:n och loggar in lokalt på servern, så fungerar policyn utmärkt. Någon som förstår vad jag menar, och har en förklaring till hur jag ska göra? MVH Robin P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matskarlsson Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 Lägg GPO på din OU där du har dina datorobjekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinP Posted November 23, 2006 Author Share Posted November 23, 2006 Hej! Tyvärr fungerade det inte. Det jag gjort är följande. Skapat en policy på den OU där användarna ligger. Angett behörigheter på de grupper som ska påverkas. Dessa har fått läsbehörighet och Tillämpa Grupprincip. Konfigurerat policyn så att de inställningar jag vill ha fungerar. Då jag lägger policyn på min domän, fungerar den utmärkt då jag loggar in lokalt, men inte på klienterna. Så jag vet att själva policyn är okej. Så jag undrar om någon kan förklara vad jag gör för fel? Är det något mer man ska göra? Mycket tacksam för hjälp. MVH Robin P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted November 23, 2006 Share Posted November 23, 2006 Vad är det för inställningar du gjort i din policy? Är det dator eller användar inställningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinP Posted November 23, 2006 Author Share Posted November 23, 2006 Det är användarinställningar, men det kommer även att komma datorinställningar när jag fått eländet att fungera. MVH Robin Pettersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted November 23, 2006 Share Posted November 23, 2006 Ok. Du ska inte behöva ändra rättigheter för att det ska funka. Jag skulle nog testa att göra om den utan att kladda med rättigheter. Gör en enkel till att börja med. Typ byt startsida i IE eller nåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinP Posted November 24, 2006 Author Share Posted November 24, 2006 Hej! Nu gjorde jag så att jag plockade bort policyn jag skapade och gjorde en ny, som jag la på domänen. Resultatet blev att den fungerade utmärkt då jag loggade in lokalt på servern, men inte när jag loggade in på klienterna. Det jag gjorde var endast att skapa en ny policy och välja de inställningar jag vill ha. Ska jag göra något mer än detta, eller ska det här räcka? Jag tycker att det ska räcka, läste i en kursbok i Win 2003 och kom fram till att det skulle inte göras något mer. Men det skulle det tydligen. Någon som vet? Tack i förväg. MVH Robin P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 Det ska inte behövas nåt mer. En dum fråga, du har väl joinat dina klienter i domänen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinP Posted November 25, 2006 Author Share Posted November 25, 2006 Jodå, alla klienter är med i domänen. De har var sitt datorkonto och till och med flyttbara profiler, så de är med. MVH Robin P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ClasP Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Hej! Prova att installera GPMC http://www.microsoft.com/downloads/info.as...isplayLang%3den i den kan du kan du kolla hur olika gpo:er slår på olika objekt. Samt att du lätt kan se hur dina gpo:er är länkade till olika OU'n /Clas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts