Libra63 Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 Hej! Med min gamla dator startade jag i felsäkert läge med att trycka på F8 ett flertal gånger. Men på min nya dator fungerar inte detta utan nedanstående meddelande kommer upp: Pleas select boot device: 1st Floppy Drive PM-WDC WD2500JB-00REA0 SM-TSSTcorpCD/DVDW SH-SI82D Inget av ovanstående fungerar! Hur får jag min dator att starta i felsäkert läge ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 F8 valen för XP är aktivt under en mycket kort tid..... dvs efter själva BIOS bootningen samt före att Windows börjar laddas. Med en ny snabb dator kan det var någon sekund. F8 är då aktivt även för din BIOS så därför får du upp BIOS val. (kan gå att definiera om i BIOS inställningarna) Alternativt gör du så här via msconfig (om du inte får till F8) http://support.microsoft.com/kb/310353/sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted November 26, 2006 Author Share Posted November 26, 2006 F8 valen för XP är aktivt under en mycket kort tid.....dvs efter själva BIOS bootningen samt före att Windows börjar laddas. Med en ny snabb dator kan det var någon sekund. F8 är då aktivt även för din BIOS så därför får du upp BIOS val. (kan gå att definiera om i BIOS inställningarna) Alternativt gör du så här via msconfig (om du inte får till F8) http://support.microsoft.com/kb/310353/sv Hej plun! Jag gjorde som det stod i länken som du bifogade. Datorn startade om men allt såg ut som vanligt. Har datorn ändå startat om i felsäkert läge trots att det ser ut som vanligt på skrivbordet? Kollade också om rutorna jag avmarkerade var tomma och det var dom. Vet att på min gamla dator så såg det rent galet ut på skrivbordet när jag startade om i felsäkert läge. Edit: Ska även rutan Läs in systemtjänster vara avmarkrad? Det står inget om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 Njau.... nu har jag en Windowsfri dag..... Har för mig man ser det direkt i msconfig kryssvalen...(oavsett MS bludder i sin kb) Om det är felsäkert så får man först upp en varningsruta om det sedan står det felsäkert läge på skrivbordet... Sedan borde du hitta F8 läget under boot för det är ett måste om datorn skulle lägga av för då kommer man inte åt msconfig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted November 26, 2006 Author Share Posted November 26, 2006 Njau.... nu har jag en Windowsfri dag..... Har för mig man ser det direkt i msconfig kryssvalen...(oavsett MS bludder i sin kb) Om det är felsäkert så får man först upp en varningsruta om det sedan står det felsäkert läge på skrivbordet... Sedan borde du hitta F8 läget under boot för det är ett måste om datorn skulle lägga av för då kommer man inte åt msconfig. Ok! Då får jag testa igen, glömde kanske något av bara farten Tack så länge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 Ser ut som på bifogad bild. Fliken BOOT.INI och bocka i /SAFEBOOT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted November 26, 2006 Author Share Posted November 26, 2006 AHAAAAAAA! Se där ja, mycket enklare Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 Nu har du ingen glädje av msconfig och det valet om burken säckar ihop.. man kommer inte åt det. Du har F8 någonstans precis när BIOS booten är klar.... Kan kräva några svordomar och omstarter innan man hittar F8 läget. Men man ser oftast på skärmen vad som händer inkl nåt BIOS OK "pip" så precis när det är klart ska F8 tryckas ner, kanske flera gånger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 Se där ja, mycket enklare Tänk på att när du är klar i felsäkert läge att ta bort ibockningen, för att inte starta i felsäkert läge igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libra63 Posted November 27, 2006 Author Share Posted November 27, 2006 Nu har du ingen glädje av msconfig och det valet om burken säckar ihop..man kommer inte åt det. Du har F8 någonstans precis när BIOS booten är klar.... Kan kräva några svordomar och omstarter innan man hittar F8 läget. Men man ser oftast på skärmen vad som händer inkl nåt BIOS OK "pip" så precis när det är klart ska F8 tryckas ner, kanske flera gånger... Hej! Jag satt och tryckte på F8 ett antal gånger med lika många omstarter utan något resultat. På min gamla dator kom det snabbt upp en svart skärm med vit text på och då tryckte jag på F8. Nu på min nya dator kommer inte denna svarta skärm med vit text upp? Är det för att min nya dator är snabbare eller ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts