Gå till innehåll

Operating system not found


kafl002

Recommended Posts

Hej !

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta stora problem....

Jag har en bärbar Fijitsu som rätt som det var la av utan blåskärm eller annat.

Vid försök att starta om den får man efter "normal" bootning svaret "operating system not found"

Har försökt att köra "felsäkert läge" m.m i bootmenyn utan framgång.

Jag har även försökt att köra OEM reparations cd'n ett antal ggr och hamnar då i rutan där man skall

välja vilken partition man skall reparera. Dock går det inte att välja reparera eftersom man får

meddelandet att det förmodligen är något fel på disken.

Det verkar gå att välja läget ominstallation men då raderas väl alla filer som man har sparade?

Detta är det egentliga problemet.

Finns det något annat sätt att få "ur" filerna i burken på??

Tacksam för svar.

Mvh

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lämnar mitt standardsvar, prova med Knoppix

Hämta hem  .iso-filen, bränn en avbild till CD stoppa i CDn i den bärbara och starta. Det kan hända att knoppix hittar filerna även om inte windows gör det, men det är inte säkert, det beror ju på hur allvarligt felet är. Om Knoppix hittar filerna så kan du spara dom på t ex USB-sticka eller extern hårddisk. Knoppix 5 kan skriva även till partitioner som är formatterade med NTFS så det skall inte vara något problem.

Knoppix hittar du här:

ladda ner Knoppix: ftp://ftp.knoppix.nl/pub/os/Linux/distr/k...06-06-01-EN.iso

lite info: http://knopper.net/knoppix/index-en.html

http://home.broadpark.no/~aklepp/newton/kn...X/index_se.html

Knoppix är en live-CD, du kan köra operativsystemet utan att installera något på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna om du stöter på problem.  :)

Knoppix ser ju windowsliknande ut, men det är ju inte riktigt samma sak som win XP så en del kanske kan verka ovant om du aldrig använt linux eller annat unix-liknande OS. Fråga bara så skall vi föröka hjälpa efter bästa förmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Att bränna och köra Knoppix var inga som helst problem verkligen enkelt, tack för ett bra tips!

Dock, så verkar Knoppix inte hitta hårddisken.....

Det verkar som att alla enheter, DVD, HDD, Floppy m.m läggs upp som ikoner på skrivbordet

och jag antar att även hårddisken borde ha funnits med där? Det gör den tyvärr inte.

Jag har ett CompactFlash kort i en pcmcia adapter i datorn och den "disken" hittas direkt och visas

som en ikon. Har även försökt att söka olika filer med hjälp av "Find Files/Folders" utan resultat.

Förmodar att disken är "körd"..... om du inte har något annat bra tips på hur man kan få fram den....

// K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, disken borde synts tillsammasn med övriga enheter på skrivbordet. Förmodligen är den helt körd. Kolla om du ser den i BIOS, hittas den inte där heller så...

Du kan ju också öppna lådan och kolla så att det inte är någon kabel som lossnat.

Om det inte är kabeln så har jag inga fler idér. Hoppas någon annan har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vulfgar.. har knoppix ett verktyg för MBR ( master boot record) det kan vara det har alldrig testat Knoppix

kafl002... hej jag hadde oxå det problemet en gågn har du gjort några system ändrigngar? lr tagit ut nån annan hårdisk det kan vara "master" och "slave". annars kan du testa ett suface test lr nått finns några verktyg för det. annars vet jag inte om knoppix har ett MBR verktyg men vulfgar kan svara på det

annars kan jag skicka ett windows Xp live cd som du kan boota med  om jag hittar nån stans att lägga upp den på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver köra ett disk-scanningverktyg för att om möjligt laga disken såpass att den blir synlig. Prova att starta från CD-skivan, välja att reparera och kör Chkdsk /F /R. Det finns även andra (och bättre) verktyg som t ex HDD Regenerator men det kostar pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, disken borde synts tillsammasn med övriga enheter på skrivbordet. Förmodligen är den helt körd. Kolla om du ser den i BIOS, hittas den inte där heller så...

Du kan ju också öppna lådan och kolla så att det inte är någon kabel som lossnat.

Fömodligen kört men....nu är det en bärbar Fujitsu som gör utmaningen större .......

En disk som kraschar bör inte sitta kvar i en burk som Master disk....onödigt slitage om man ev

skulle kunna rädda något.

Den ska monteras ur och sättas som slave i en annan burk. Sedan kan man börja "mixtra" med

diverse verktyg.

Eftersom den inte syns i BIOS så är något helt galet..... har man tur kan det vara nåt enkelt BIOS fel  ???

Kan man montera disken som 2:a disk i en burk så är det enklare att försöka hitta disken samt ev återställa data om något syns..... men nu är det här en bärbar.... :-

Förmodligen har "kafl002" inte "tur"  och om det är något extra värdefullt så kan en firma som

har riktig utrustning för dataräddning fixa det.....  för några tusenlappar...  :-

"Salt på såren".... Backuper !!! ... :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knoppix brukar hitta diskarna även om MBR är paj. Eftersom disken inte syns i Knoppix så tror jag inte att felet är så enkelt. Givetvis kan jag ha fel. Jag tvivlar däremot på att Knoppix kan återställa ett "windows-mbr", det får man nog använda windows-skivan till.

Jag har hittat en speciell knoppix-version som skall kunna användas till avancerade filräddningsmanövrer. Tyvärr kräver den sannolikt ganska avancerade kunskaper. Jag har aldrig använt den själv. Även om man kör med den normala knoppix-cd:n så  går det att plocka en del info från forumet.

http://s-t-d.org/index.html

Om du har möjlighet så tror jag att det är allra säkrast att följa pluns råd att sätta in disken som slave i annan dator, sedan kan du försöka mixtra med verktygen på CDn. Om disken är extremt viktig och om du har råd så är ju givetvis firmor för datorräddning det säkraste, du kan ju kolla vad det kostar innan du börjar joxa själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet så tror jag att det är allra säkrast att följa pluns råd att sätta in disken som slave i annan dator, sedan kan du försöka mixtra med verktygen på CDn. Om disken är extremt viktig och om du har råd så är ju givetvis firmor för datorräddning det säkraste, du kan ju kolla vad det kostar innan du börjar joxa själv.

Jo... oftast hänger det på en "skör tråd" om man ska kunna rädda något... slave läge är då att föredra

isf en massa start/stopp/misslyckade läsningar/skrivningar som Master..

Man kan då direkt läsa över ev räddade data med tex Scavenger som verkligen är bra.

Hursomhelst skulle jag verkligen kolla BIOS att inget blivit fel där.

Angående kostnader vet jag ingen som provat om drulle försäkringen i en hemförsäkring

kan vara ett sätt att betala de svindyra dataräddningsfirmor som finns....sjävrisken är väl

då någon tusenlapp eller 2 ... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

införskaffa en Extern USB Hdd låda för 2,5" .. kosta ca 200kr.

Ta ut hårddisken ur den bärbara montera den i USB chassit.

Då kan du ju prova accessa disken från olika pc's utan att skruva varje gång..

Detta är vad jag iallafall har i min verktygs väska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...