Jump to content

Blue Screen!

Xavante

Recommended Posts

Hej!

Blir galen på alla dessa "Blue Screen's"-gjorde en ominstallaton av Windows XP Home för en vecka sedan p.g.a. alla dessa STOP meddelanden!

Men tydligen tycks det inte hjälpa, nu är datorn likadan igen!!

Här är den senaste:"Använd Drivrutinsverifiering mot alla nya (eller misstänkta)drivrutiner.Om du inte kan hitta någon felaktig drivrutin, bör du aktivera den speciella poolen.Dessa både funktioner är avsedda för att hitta felet vid ett tidigare tillfälle när den felaktiga drivrutinen kan identifieras.

Teknisk information:0x000000C5,0XF9F88ID8,0X00000002,0X000000001,0X8054AE34)"

Alla drivrutiner är uppdaterade, det enda som inte kan uppdateras är Biosen (från 2002), har sökt & kontaktat support på Fujitsus hemsida utan att dom kan hjälpa Mej.

Någon som kan hjälpa Mej...?

Du har en/flera drivrutin/er någonstans som antagligen inte är digitalt signerad av Microsoft.

Prova med att gå in i Startmenyn -> Kör.

skriv "sigverif" och tryck på OK.

Nu startas programmet "Verifiering av filsignatur"

Kontrollera också vad du har för kringutrustning inkopplad; skrivare m m.

Det kan vara där problemet ligger med föråldrade drivrutiner.

Okej-ska prova med det!

A.n.g. ovanstående Stop meddelande, så var det faktisk första gången jag har fått just det (lite mer att gå på) annars har det varit:"IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL  eller PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA "

Kringutrustningen är en HP Deskjet 3420 med den senaste tillgängliga drivern.

A.n.g. ovanstående Stop meddelande, så var det faktisk första gången jag har fått just det (lite mer att gå på) annars har det varit:"IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL  eller PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA "

Kringutrustningen är en HP Deskjet 3420 med den senaste tillgängliga drivern.

IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL

betyder att det är en konflikt med IRQ (troligtvis bildskärmsdrivrutinen, prova med att uppdatera drivrutinen till grafikkortet)

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

betyder att Windows försöker att läsa eller skriva från växlingsfilen i ett utrymme som "inte existerar",

prova med att utöka det virtuella minnet, minimum 1,5*installerat fysiskt minnet, max det dubbla  (har du t ex 512MB RAM så skall växlingsfilen vara på minst 768 och max 1536 MB).

Oftast räcker det med att låta Windows själv betstämma växlingsfilens storlek.

Växlingsfilen hanterar du med: 

1. Högerklicka på "Den här datorn", välj Egenskaper->Avancerat->Prestanda->Avancerat->Virtuellt minne.

Drivrutinerna till Grafikkortet (NVIDIA GeForce FX 5200) är uppdaterat samt Växlingsfilen låter jag Windows bestämma själv (just nu 1533 på 512MB Ram).

Har kört "DriverAgent" på nätet & alla drivers är-up to date!

Har gjort "Verifiering av filsignatur"...håller tummarna nu, att det ska ta slut på detta Elände!

Risken är stor att jag lär återkomma...

Om inte annat, tacksam för att du tog Dej tid!

Jahadå....

Stop messages 0x00000023 and 0x00000024 Descriptive text: FAT_FILE_SYSTEM or NTFS_FILE_SYSTEM

Usual cause: The hard disk is fragmented or there is excessive file I/O. This Stop error may also be cause by drive-mirroring or some antivirus software.

Vad använder du för antivirusprogram, den frågan ställer jag mig då???

Lurar på om du inte skall eventuellt prova en HJT-logg också så Malou eller någon annan kan kika närmare på detta problem:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=2356.0

Orsaken är att du verkar ha väldigt myckjet skrivning till och från hårddisken (zombie)

Ja, va ska man säga-sliter håret av mej snart!

Har Eset Nod32, ZoneAlarm.Brandvägg....har kört diverse Onlinescanningar med Antivirus/Spyware program (dom hittar inget) samt har ju gjort en Ominstallation för en vecka sedan, så datorn är helt ren!

Fundrar om det kan va hårdisken...försökte nyss göra en Diskkontroll, den gjorde halva-sen startade Datorn om.

Vad göra...?

Ett tips (från en som strulat mycket med hårdvara) är att kolla strömförsörjningen. Jag har råkat ut för mängder av olika blåskärmar och hängningar på grund av glappande 5-volt (röd) både i disk kontakter såsom moderkortanslutning (20-24-pin). Tag i en tråd år gången och för den ut och in mot kontakten så känner du vilka trådar som känns lösa. Dessvärre är strömförsörjningen oftast det sista man misstänker men som till 80% ställer till de flesta intermittenta problemen. Jag har sett brunbrända kontakthylsor och hört diskar som klapprat. Först efter byte av både moderkort, power och kablage har alla mina struligheter försvunnit (5 månader peppar-peppar).

Hur är det med fläktarna? Snurrar allt på som det ska, och du inte har några onormala temperaturer?

Kan ju vara så som du säger, att hårddsiken håller på och ge upp.

Har själv varit med om att en av mina f d hårddiskar klarade både en formatering samt en normal Windowsinstallation, men sedan lade av när man skulle starta om datorn...

Om du har möjlighet kan du försöka läsa memory-dumpen och se vad som orsakar blåskärmen. Det är lite meck att få fram så att det går att läsa den men den brukar kunna ge ganska bra info om vad det är som inte funkar.

Den finns default under %SystemRoot%Minidump (nromalt C:WindowsMinidump). Här är en beskrivning på hur man gör:

http://support.microsoft.com/kb/315263

Ja, va ska man säga-sliter håret av mej snart!

Har Eset Nod32, ZoneAlarm.Brandvägg....har kört diverse Onlinescanningar med Antivirus/Spyware program (dom hittar inget) samt har ju gjort en Ominstallation för en vecka sedan, så datorn är helt ren!

En till sak att kolla..... ZoneAlarms brandvägg har kantats med fel........ kör du senaste versionen ?

Kör du den rena brandväggen så att det inte är versionen med antivirus ?

Nedladdad från ZA och inte någon "soptipp"...?

http://forum.zonelabs.org/zonelabs/board?board.id=inst

Loggboken är också ett bra ställe att kolla i efter ledtrådar... Kontrollpanelen>Adminverktyg.

;)

Kör den senaste versionen av ZoneAlarm Free-och ej nedladdat från någon "soptipp" *L*...Loggboken svänger jag förbi titt som tätt & där står det ju "system error" vid händelse-som om jag inte skulle förstått det!

Har gjort ett "system stress test" med Everest, det visade allt va okej!

..ska försöka få fram memory-dumpen, tack!

Antagligen är det något skitfel någonstans, jag kanske letar på helt fel ställen??

Eller kan det månne va så att den gammla Biosen (2002) ställer till dessa problem?