Gå till innehåll

Göra backup på "klabbet" gratis [Säkerhetskopiering]


Gepe

Recommended Posts

Jag kan tipsa om ett utmärkt backupprogram som kostar gratis. Det heter DriveImage XML och är perfekt till att skapa hårdiskavbilder med.

http://www.runtime.org/dixml.htm   

Fungerar även att under datordrift göra en avbild av disken där operativsystemet finns. För att lägga tillbaka den behöver man göra det från en bootbar live CD som man enkelt tillverkar med Bart's PE Builder.(freeware)

http://www.nu2.nu/pebuilder/ 

Det finns en passande DriveImage XML-plugin att lägga in på live CD:n.

För att tillverka live CD:n behöver man en fungerande XP-installationsskiva. För min del funkade en OEM-version bra.

Bra att ha när det knasar. ;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra saker tål att upprepas...

Skämt åsido, jag missade din "gamla" tråd.  ;D

Jag behövde ett nytt backupprogram efter att ha misslyckats rejält med ett som har ett namn som slutar på ..ghost.

Detta "blåste ut" min tidigare XP-installation med två dagars återställningsarbete som följd.

Läste i en tidning om DriveImage XML och beslöt mig för att testa. Det lät lite simpelt i beskrivningen.

Efter att ha testat det måste jag säga att jag är supernöjd. Snabbt och enkelt och förefaller vara pålitligt.

Att tillverka en backup av C-disken inkl. operativsystemet görs inifrån Windows XP på ca 10 minuter. Att återställa C-disken med hjälp av tillverkad och uppstartad  live CD går ännu snabbare.

Smidigheten gör att man inte fuskar med backuptagandet, vilket många nog önskade att dom inte hade gjort när datorn vägrar starta eller går illa.

Kan rekommenderas.

;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...