Gå till innehåll

Ändra lösenord till fildelning?


Recommended Posts

Har precis fixat så att det går att komma åt den andra datorns delade filer på nätverkat. Fast fortfarande återstår ett problem som är rätt stort. När jag ska in på den andra datorns delade filer genom routern då, så står det att det behövs användarnamn och lösenord för att titta på de delade filerna. Någon som vet hur man stänger av detta lösenord?

Ja, jag har sökt i google, jag har försökt fixa det själv, jag har sökt i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett Win2000-nät som jag använder ibland, så räcker det att skriva "Administratör" som anv.namn och inget lösenord. Om adm.kontot heter något annat, så kan du prova med det.

Hittade denna lösning i någon MS-hjälp någonstans...

Ursäkta att det blev lite flummigt, men jag minns inte riktigt...  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kontonen använder man väl för att logga in på den här datorn och de hjälper väl inte fildelning inom ett nätverk?

Jag tror (med viss reservation) att det gör det. Om man har exakt samma användarnamn och lösenord för att logga in på alla de datorer som ingår i nätverket så behövs det inget användarnamn  och lösenord för att komma åt filer i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår och det är därför som det behövs ett lösenord för att komma åt filer i nätverket.

Jag kör två datorer i nätverk. Jag har samma användarnamn och samma lösenord i båda datorerna för att logga in till Windows (XP). Då frågar inte nätverket efter något användarnamn och lösenord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske överflödigt att fråga. Du har väl kört guiden "konfigurera ett hemmanätverk"? Viktigt där med samma namn på arbetsgruppen och att fil-och skrivardelning blir aktiverat i båda/alla datorerna.  ??? ??? 

Ja, annars skulle jag inte ens veta att man behövde ett lösenord för att nå den andra datorn. Du ser på bilden där uppe som jag visar att man kan nå varandra bara man har lösenordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dax att reda ut detta för en gångs skull !

Fråga !

Vilken version av Windows använder du dig utav på dina datorer ?

Säger du XP så frågar jag Home el Pro ?

Detta för att kunna få klarhet vilka säkerhets lägen du kan köra fildelningen i.

Hjälpen för att lösa detta finns, men behöver då mera kött på benen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då använder du "Förenklad fildelning", Den här datorn -> verktyg -> mappalternativ -> visning.

"Filer och Mappar", där ska förenklad fildelning vara förbockad.

Kontrollpanelen -> Nätverksanslutningar, högerklicka på din anslutning -> egenskaper -> Avancerat -> WINS,  där ska du förbocka "Aktivera NetBIOS över Tcp/IP".

Under fliken

DNS, förbocka "Registrera den här anslutningens adresser i DNS".

Nätverksanslutningar, högerklicka på din anslutning -> egenskaper, förbocka "Client for microsoft networks"

Spara, och starta om datorn.

Gör samma procedur på den andra datorn också, sedan bör det fungera utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då använder du "Förenklad fildelning", Den här datorn -> verktyg -> mappalternativ -> visning.

"Filer och Mappar", där ska förenklad fildelning vara förbockad.

Kontrollpanelen -> Nätverksanslutningar, högerklicka på din anslutning -> egenskaper -> Avancerat -> WINS,  där ska du förbocka "Aktivera NetBIOS över Tcp/IP".

Under fliken

DNS, förbocka "Registrera den här anslutningens adresser i DNS".

Nätverksanslutningar, högerklicka på din anslutning -> egenskaper, förbocka "Client for microsoft networks"

Spara, och starta om datorn.

Gör samma procedur på den andra datorn också, sedan bör det fungera utan problem.

Vid avancerat vid min nätverksanslutning så finns inte "WINS" med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt, har du svenskt XP sp2?

Är Tcp/IP installerat?

Nu så, nu gjorde jag som du sa, hittade bara inte avancerat först. Gick med ett misslyckande igen. Ena datorn säger att jag inte har behörighet att titta i den andra datorns filer. Den andra datorn vill inte hitta min arbetsgrupp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du Pinga den andra datorn?

Prova från båda datorerna till varandra.

Har du en router/bredbandsdelare? vilken modell...

Windows brandvägg avstängd...eller?

Annan brandvägg?

Om du skapar en helt ny arbetsgrupp på båda datorerna, fungerar det då?

Kom ihåg att starta om datorerna mellan testerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...