Nappe Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Hej! 1. Då och då dyker det upp "EXPLORER.exe har stött på ett problem och måste avslutas". Då försvinner alla ikoner och fält och datorn måste bootas om. 2. Nu senast hände det när jag skulle öppna Teckensnitt i Kontrollpanelen. Felmeddelandet i loggboken är: Felaktigt program explorer.exe, version 6.0.2900.2180, felaktig modul kernel32.dll, version 5.1.2600.2945, felaktig adress 0x00012a5b. Ingen hjälp finns att få i Microsofts hjälp- och supportcenter. 3. Har försökt använda Systemåteranställning - men den funkar inte av någon anledning. 4. Observera att datorn är ABSOLUT ren. 5. Tänkte också reparera XP via recoveryskivan, men där efterfrågades administratörslösenordet och jag kan inte påminna mig att jag nånsin skrivit in något sådant. 6. Nu står mitt hopp till er i detta excellenta forum. Snälla, snälla hjälp mig någon! Mvh /Jerry, Sundsvall Quote
ByggareBob Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 5. Tänkte också reparera XP via recoveryskivan, men där efterfrågades administratörslösenordet och jag kan inte påminna mig att jag nånsin skrivit in något sådant. Lämna "adminlösenordsfältet" blankt så skall du kunna köra en reparation/recovery. Quote
OlleBull Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 För att undvika sådana här problem föreslår jag att du investerar i BackOnTrack Programmet har i det här fallet hjälpt dig med en knapptryckning, eftersom systemåterställningen inte funkade BackOnTrack fungerar även om inte Windows gör det. Du slipper också slöa ner systemet med alla återställningspunkter som Windows sparar. Jag har använt programmet i snart 2 år och är mer än nöjd, programmet är också svenskt. http://www.systemok.com/index.php?id=404&L=3 Quote
plun Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 "Googlade" en sväng på det här och den är klurig... IDG Cecilia körde en hel städsväng inkl allt runtomkring och här verkade det vara Itunes som spökade... ??? http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=866826 Man hittar inget vettigt när man googlar på felet men det verkar vara 3:e partsprogram som spökar till det så explorerskalet rasar ihop. En annan sak är vilka drivrutiner du kör med steg 1 för grafikkortet ? Sedan finns det fixar hos MS men ingen som stämmer med felkoden. Quote
Nappe Posted January 4, 2007 Author Posted January 4, 2007 Tack plun, OlleBull och Byggare Bob för er hjälpsamhet! 1. Det där med Itunes verkade intressant... Jag har en ZEN Vision:M och när jag försöker öppna dess systemmapp i Utforskaren då får jag upp - ja just det - "explorer.exe har stött ...". Verkligen värt att undersöka. 2. Tack för tipset om BackOnTrack. Just nu har jag dock inga återställningspunker alls . 3. Jag tryckte ENTER utan lösenord, men fick bara felaktigt lösenord som respons. Andra som läser ... skicka gärna tips ni också. Vad tror ni, kommer Vista att lösa detta problem om jag installerar det ovanpå XP? //Jerry// Quote
plun Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 1. Det där med Itunes verkade intressant... Jag har en ZEN Vision:M och när jag försöker öppna dess systemmapp i Utforskaren då får jag upp - ja just det - "explorer.exe har stött ...". Verkligen värt att undersöka.Andra som läser ... skicka gärna tips ni också. Vad tror ni, kommer Vista att lösa detta problem om jag installerar det ovanpå XP? Okidok... då skulle jag direkt bege mig till Creatives support och kolla ev nyare drivare/mjukvara för din spelare. http://se.europe.creative.com/support/downloads/ Angående Vista så om något halvår så kanske drivarutmaningen är någotsånär löst..... Quote
Landsfiskalen Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Finns en linux cd som hittar lösenordet. En bootbar cd som man får bränna själv och så kommer administratörlösenordet upp Fast ja vet inte om jag vågar posta adressen dit, eller det kanske inte är att räkna som crack, för det är ju inte nyckeln till windows det är frågan om, ju. ;D Vi får se vad Stenis säger om han läser detta. Quote
Landsfiskalen Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Ok. Grönt från Stenis. ;D Hämta live cd:n här. http://ophcrack.sourceforge.net/ Quote
Nappe Posted January 8, 2007 Author Posted January 8, 2007 Nu har jag installerat om XP... installerat nya drivrutiner till min ZEN VISION:M ... rensat registret med Registry Mechanic, Check Disk och Advanced Windows Care, kört djup scan med AVG och Ad-Aware. Kan man göra mer? Men explorer-exe-har-stött-på-problem-helvetet kvarstår! Tro det eller ej! T o m att jag fått ett NYTT FEL. Nu ser jag inte USB-minnet som flyttbar enhet i Utforskaren längre!!! Är det möjligen någon som har något tips kvar? Quote
lltf Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Probelm? 1. Då och då dyker det upp "EXPLORER.exe har stött på ett problem och måste avslutas". Då försvinner alla ikoner och fält och datorn måste bootas om. Du behöver aldrig boota om datorn om explorer.exe cp sig även om allt försvinner ikonera,startfält och meny Tryck control alt delete.... Så får du fram aktivitethanteraren. klicka på arkiv kör nytt aktivvitet skriv explorer.exe bara så e de klart Quote
bej Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Hur är det med övriga drivrutiner? Moderkort, grafikkort, nätverkskort? BIOS? Se till att du har det senaste från tillverkaren, inte Microsoft. Avinstallera Zenvision-drivarna och se om Windows i övrigt verkar fungera. Var försiktig med regcleaning-verktyg. Har du precis gjort en nyinstallation så finns det i regel inget skräp i registret som behöver tas bort. Risken är istället att man tar bort sådant som ska vara kvar och därigenom får problem. Quote
Recommended Posts