Gå till innehåll

[LÖST] Stänga av xp för tidigt


Belsebub

Recommended Posts

Vissa processer vill ha några sekunder på sig för att avsluta, likaså programmen som är igång, bör ju få en liten chans att varva ner. Någon gång måste man ju ta till strömbrytaren när datorn hänger sig mm. Det verkar ju förstås knasigt att trycka på Startknappen för att gå till Stängavknappen. Finns säkert bättre förklaringar på  detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag kan också tänka mig att datorns hårdvara ex. hårddiskar, cpu etc. får tid på sig att varva ner vid normal stängning kanske tar stryk av att stängas av direkt genom strömbrytaren?

Men varför ska programmen behöva varva ner egentligen? Risk för att förlora sparad information? Programmen man kör ligger väl mestadels på RAMinnet, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sparar ju och stänger filerna. Om man bryter strömmen kan det bli filfel alltså. Har för mig ja har läst nånstans att hårddisken kan gå sönder, tror det va i manualen till en extern hårddisk.

Fast du kan ju skapa en mapp på skrivbordet, placera den på mitten, bryt strömmen och nästa gång du startar borde mappen ha bytt platts.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bryter strömmen när hårdisken håller på med att skriva, finns risken att du förstör den. Vid normal stängning ställer diskarna in alla läshuvuden till parkeringsläge och skadar inte disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...