Jump to content

Diverse skrivbordsproblem

Olivermannen

Recommended Posts

Hej alla glada ;D

På senare tid har det uppkommit hela tre(!) stycken mycket allvarliga problem på min reservdator. Jag tänkte att kanske någon av ljushuvudena på forumet här skulle kunna hjälpa mig ??

Problemen är som följer (Ja, jag vet. Men jag gillar inte att förstöra bilder ^^):

specifikaskrivbordsprobaq7.jpg

1. Efter att ha tweakat och lekt lite med systemfilerna och backat systemet fram och tillbaka så uppenbarade sig plötsligt den extrema minnesanvändningen. Jag har ingen aning om vad eller vem ^^ det är som käkar så mycket, inga nya processer eller tjänster tillkom dock :- Tilläggas bör att datorn normalt sett använder runt 80 MiB efter kallstart.

2. Det andra jag stör mig Rejält på är att jag tyvärr fått in den fruktade textbakrund(sbuggen)(-)en. Jag vet heller inte hur den kommit till, däremot har jag hört många skräckhistorier om den.

- Installera om Windows..

Är väll den vanligaste.

3. Det inte fullt så hemska tredje problemet har att göra med "Visa skrivbordet"-ikonen. Efter att ha bytt ut de vanliga XP-ikonerna mot Vistas dito blev jag lite paff när jag inte kunde ändra tillbaka just en. Har någon någon idé ??

Tacksam för svar :)

MVH Oliver ;)

1: vet e f_n  ;D

2: kryssa i "skuggor i Systemegenskaper < avancerat < prestanda.

Eller det får inte va nån .png som vallpaper. Eller om du har nån inställning i "web" där du väljer bakgrund.

3: Leta upp och edita filen Visa skrivbordet.scf. Finns i C:Documents and SettingsDitt KontoNamnApplication DataMicrosoftInternet ExplorerQuick Launch

:)

1. Efter att ha tweakat och lekt lite med systemfilerna och backat systemet fram och tillbaka så uppenbarade sig plötsligt den extrema minnesanvändningen. Jag har ingen aning om vad eller vem ^^ det är som käkar så mycket, inga nya processer eller tjänster tillkom dock :- Tilläggas bör att datorn normalt sett använder runt 80 MiB efter kallstart.

Skumt.... summerar man processerna i din bild så blir det inte 165 meg...

Är den nån mer inloggad ?  (Om du bockar i "Visa alla......")

EDIT Hursomhelst extremt lite för en XP burk...

;)

Föresten, strunt i o edita den. Städa först så fixar sig både 1 o 3 tror ja.

Men om du vill edita, högerklicka < öppna < välj antekningar.Eller öppna antekningar o öppna, bläddra. Men de e bare cachen nu tror ja.

Städa med ccleaner. Även registret, datorn i normaläge. och så kan du rensa ur systemåterställningen, finns en flik i diskrensaren.

Om det inte blir bra kan man rensa ur prefetchmappen, redigera < markera alla < delita och stäng av datorn. Kan ta en halvtimme att stänga av när man gör så. Sen när man har kört en stund igen får den nya prefetchfiler, så allt ordnar sig självt.

:)

Edit: Bra nu e Plun här, han e expert.  ;D

"Hursomhelst extremt lite för en XP burk..."

:) Jag vet, men sa har jag inget antivirusskydd installerat heller. Jag gjorde en noga overvagning och kom fram till att om jag bara kor med de nyaste och alltid uptodate applikationer i usermode borde det inte bli nagra problem. Inte vart systemresurserna (30-40 MB, minst, brr.. :-) pa en 497 MHz laptop med 127 MB ram helt enkelt i alla fall.

Nej, det ar bara jag som ar inloggad.

Att den nortmalt ligger runt 80 MiB sager vall ratt mycket, den ar nastan kliniskt ren :D Jag kor Crap Cleaner nastan dagligen, blir som en drog ::) Men ska tasta Prefetchtricket med en gang sa fort jag lunkar over till laptopen :)

Tack alla ;)

Usermode är klart underskattat i XP av Microsoft. Jag är nöjd bara det håller 6-8 månader, ungefär så ofta jag installerar om och lär mig av mina misstag = Stabilare och stabilare system varje år ;D

Annars är jag helt övertygad att det skulle hålla under en vanlig XP SP2-livsläng, 3-4 år utan problem. Förutsatt att man inte är någon "glad klickare" :)

Edit, nej, inga filer på bränning heller. Ingen brännare ^^