Jump to content

slipstreama??

nissenisse

Recommended Posts

Hej hoppas att jag kommit rätt med min fråga. 

Har följt Stenis artiklar om hur man slipstreamar.  Så jag tänkte prova att göra en egen installations-cd.

Jag har home edition.

Jag provade att slipstreama  SP2 och hotfixar och säkerhetsuppdateringar. Alltihop i ett,,,,alltså.

Använde Nlite och WUD.  Allt gick bra.  Jag brände ner iso-filen till en cd.

Sen så tänkte jag då prova min nya installations-cd.  Och den började med att läsa in alla de drivrutiner

mm.mm.  I början.

Sen när man förväntar sig att de där 3 alternativen ska visa sig,  om vad man vill göra.

Så dök det istället upp en förklaring,    att installationen måste avslutas för att programet kunde inte hitta

hård disken,  så man måste trycka F3 för att avsluta installationen.  ??? ??? ???

Är det någon som vet vad det kan tänkas vara för fel.  Har jag missat något någonstans.??????? :(

Tacksam för hjälp.   

Nybörjaren

Hej Stenis,    nejdå jag har gjort några totala nyinstallationer med orginal xp-skiva.

Och det har alltid fungerat.

Nu provade jag att trycka F6 och provade igen,  men icke samma svar.

Då satte jag in orginalxp-skiva, och den fungerade exakt som alltid.

Det måste ha varit jag som missat något när jag fick ihop min nya installations-cd.

Kom på att jag döpte inte uppdaterings mappen eller den andra som du föreslog i guiden.

Har det något med saken att göra????????????????

Nybörjaren

Hej Stenis,  nu ska jag prova att göra exakt som guiden säger.

Kan tillägga att när jag kommit till nLite programmet. Så har jag passat på att ta bort en massa

program i os som jag inte vill ha.  Det ingår ju i och för sig inte i guiden, kan det vara därför det blir fel.????

3 gånger i rad så har nLite låst sig när det handlar om att starta den sista processen

och då har det varje gång varit WMP den ska processa med.

Den har ochså varje gång sagt att det finns ett program som inte är en hotfix utan det är

något som inte behövs i samband med WMP.

När man ska kopiera filerna i mapparna från downloader till uppdateringar,  så finns det 2st framework

1,1 och 2,0    ska jag ta med båda eller räcker det med  2,0.??????????????

Måste man här ta med filerna i Media player mappen,  jag vill inte ha WMP????????.

Sista frågan.  Om jag nu gör exakt som guiden säger. Då undrar jag får jag med Service pack 2

och alla hotfixar o uppdateringar.?????? ???

För Service pack2 har man ju fått med när man laddar winxpcd mappen i nLite.

Eller har jag fel?. ???

För det är ju ingen mening att ha alla uppdateringar o hotfixar om man nu inte får med Service pack 2.

Eller,  tänker jag helt fel ??? ??? ???

När man laddat winxpcd2 mappen i nLIte och trycker på nästa så kommer man inte till den där rutan

där man ska klicka så att en grön prick visas.

Utan det är en före faktiskt,  är det något viktigt man hoppar över där. ??? ??? ???

OOjjdå, det blev en fråga till.

Hoppas på svar, nybörjaren

Kortfattat, gör så här:

Detta antar att du har kopierat din XP-cd till mappen hårdisken och att du laddat ner uppdateringarna med Windows Updates Downloader.

1. Ladda ner Service Pack 2 från http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=sv

2. Start nLite och gör ingenting annat än att markera Service Pack och Hotfixes and updates.

3. Välj sedan service pack 2-filen du laddade ner följt av alla uppdateringar på steget efter. Du kan utelämna uppdateringarna för Framework eller Windows Media Player.

// Andreas

Äntligen,,,, ;D ;D ;D lyckades jag att få den nya istallations-cd att fungera.

De förra problemen är bortblåsta.  :)

Nu har jag fått kläm på det,  Tackar Stenis för ditt tålamod med en nybörjare.

Nästa gång jag gör en installations-cd så ska jag se till att man plockar bort såna program i os

som man tycker är onödiga. Och det ska det bli kul,  att exprimentera med. ;)

Nu gjorde jag precis som du skrev i ditt sista svar. Och det gick galant. :D

Thank you Stenis ;D

Häls Nybörjaren