Gå till innehåll

Systemåterställningspunkter försvinner..


tojjemannen

Recommended Posts

Vad kan man göra åt att punkterna försvinner från återställningen eller finns de kvar någonstans i någon mapp?

Jag använder ccleaner för att städa datorn men den ska ju inte ta väck några av dessa återställningspunkterna - eller? Är det inte meningen att den fyller på hela tiden med nya och när utrymmet är fullt radera den äldsta punkten när den gör en ny?  ???

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till tojjemanen!

Systemåterställningen skapar återställningspunkter med regelbunden intervall. Standard är att var 24.e timme skapas en ny återställningspunkt.

I registret under:

HKLMSOFTWAREMicrosoftwindowsNTCurrentVersionSystemRestore

Här kan värdet i RPGloballintervall ändras från standard 86400 sekunder till 43200 om man vill skapa 2 gånger per dag eller tredubbla värdet till 259200 om du vill att återställningspunkter skapas var  tredje dag.

Som standard raderas punkter äldre än 90 dagar. Här kan också en ändring göras i samma nyckel ovan, i RPLifeintervall från standard 7776000 sekunder 90 dgr till 2592000 sekunder 30 dagar vilket brukar räcka.

Kan också vara idé att inaktivera systemåterställningen ibland för att rensa upp sparade filer, men glöm inte sätta på igen.

Ta en säkerhetskopia på registret så kan du återställa om det blir strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för systemåterställningen i Windows som kan krångla, så rekommenderar jag BackOnTrack ett svenskt program som fungerar även om Windows inte gör det, det är också billigt och då slipper man bråka med Windows.

http://www.systemok.com/index.php?id=404&L=3

BackOnTrack installeras, stängs systemåterställningen i Windows, man har alltså bara en punkt att backa till. Detta är ingen nackdel, eftersom det är jag själv som bestämmer när och hur ofta jag byter ut den. Fördelen här, är att även om Windows totalt kraschar så fungerar BackOnTrack skulle Windows haverera har man oftast ingen möjligheta att backa med systemåterställningen.

Möjligheten att enligt länken från Venoms, reparera en ej fungerande systemåterställning finns ju,  men den ger inte forlorade punkter tillbaka, utan återställer enbart funktionen.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=1925.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går också att minska minnesstorleken som systemåterställningen använder.

Då finns inte så många återställningspunkter i minnet.

Jag har ca. tio å-punkter och det har varit tillräckligt alltid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar och förslag. Ska testa om det blir någon bättring.

Back On Track låter lite intressant då denna återställningspunkten inte ska raderas av Windows(om jag inte själv råkar göra det av misstag vill säga)  ;)

En sista fråga - använder Registry Mechanic regelbundet och de punkter den skapar kan dessa användas till att göra en återställning som motsvarar systemåterställningen eller är RM återställning bara en enklare variant med begränsningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte vista utan XP Home Edition(Dell dator).

Är det skillnad på hur Vista hantera detta?

Nope, men det är problem med återställningspunkter om du kör dual boot med XP och Vista. Däremot kom jag på att det är i Vista återställningspunkterna försvinner om du startar om till XP och sedan går tillbaka till Vista.

Hur mycket minne har du satt Systemåterställning till att använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Vad kan man göra åt att punkterna försvinner från återställningen eller finns de kvar någonstans i någon mapp?

Jag använder ccleaner för att städa datorn men den ska ju inte ta väck några av dessa återställningspunkterna - eller? Är det inte meningen att den fyller på hela tiden med nya och när utrymmet är fullt radera den äldsta punkten när den gör en ny?  ???

Tacksam för hjälp.

System Snapshot

är ett program som du kan ställa in så att den gör en systemåtställning punk

varje gång du startar datorn eller startar om.

http://www.angelfire.com/wizard2/hkeylocal/system.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...