Gå till innehåll

Varför skall jag uppdatera till Vindows Vista?


ulni

Recommended Posts

Jag gick igeom alla inlägg under Vista men fann inget som var negativt, så här har vi ett negativt mot Vista. Här kommer ett.

Nu har Ni chansen att ta jobb som säljare hos Microsoft. Jag tänker INTE köpa Vista till min dator (konfigurationen finns längst ner). Enligt Microsofts Vista test så rekomenderar man mig att köra Vista Business.

Fram till första veckan i december förra året var det solklart att jag skulle uppdatera till Vista, men då hände något som gjorde att jag tappade allt förtroende för Microsofts produkter.

Först klarar vi ut. Köper jag en ny dator då är det en med Vista.

Denna dator är en Dell Dimension 8400 med en OEM licens från Dell på Windows XP Pro (finns även etikett på datorsidan), alltså en till 100,000000000% laglig licens, vilket mina 2 andra också är.

Eftersom det är en Dell så behöver man inte aktivera licensen utan den känner av att den är äkta.

Uppdaterar jag till Vista så kommer jag att behöva aktivera den via internet. Det är inte det som är problemet för jag kommer att köpa en äkta licens utan det som hände mig i december.

Min kära gamla Compaq Armada som har en etikett på Win98 och jag har köpt en Windows XP Home uppgradering var i behov av en ominstallation. Den hade gått i 1 och ett halvt år utan problem men nu skulle jag åka iväg så jag tyckte att jag var i behov av en ny installation av Windows.

Döm om min förvåning vad som händer när jag skall aktivera den. Det går inte utan jag länkas vidare till en sida där jag kan köpa en ny licens av Windows XP Home. Det här var under helgen. På måndagen tillbringade jag 1 timme med supporten hos Microsoft där de skickade filer till mig som jag körde i Compaqen. Efter 1 timme kom även supporten hos Microsoft på det som jag vetat hela tiden. Den är ju ÄKTA, och jag fick den aktiverad. Skall det verkligen vara så. Där fick jag min knäck när det gäller Vista eftersom jag nu behöver aktivera den.

Supporten skyllde på att jag hade bytt ut hårdvara i min Compaq det var därför jag hade problem med aktiveringen. När jag talade om att det var en bärbar Compaq där ALLT är Compaq special och inte går att byta ut såvida man inte köper svindyra compaqdelar som man inte längre får tag på, då  hade man ingen förklaring till det inträffade.

Jag är nöjd med min XP Pro, som jag tycker fungerar utmärkt idag.

Mina tidigare erfarenheter från Microsofts produkter som jag köpt vid släppandet (Win95 OSR2, Win98, XP) visar att det behövs ett antal ominstallationer innan man får det att funka som man vill.

Typ: Undrar vad som händer om jag tar bort denna funktion. Ouuuuppppsss blåskärm, inget bra, jaha systemrestore funkar inte. Den vad man kallar den upplevelsebaserade inlärningen.

Så frågan kvarstår. Varför skall jag uppdatera till Vista.

/Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är enkelt: Bara modemänniskor uppgraderar till Vista...

Skönhet köper man på annat håll, och inte till en dator...

Vem behöver Aeroglass, tredimensionella fönster m m???

Man kan lika gärna smeta läppstift på plattskärmen isåfall...

Vista är byggt för att det skall se snyggt ut, inte för att vara användarvänligt eller praktiskt!

Säger som plun; jag tar inte i skräpet ens...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer ju en tid då också XP är där Win98 är och då finns det inga andra val. Visserligen dröjer det säkert något år till eller så, å vad har man då för val. Det finns dom som fortfarande kör win98 kan man se på en del forum. Men när den tiden kommer, så uppdaterar också du antagligen. Vad har man för val, om nåt år eller så, säljs alla datorer men någon version av Vista å vi tänker inte mer på det. Utvecklingen bara är sådan och det är svårt att hitta en begagnad dator idag som man skulle ha någon nytta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad fan är det med dem här typerna?!!!

Jag kan ge mig fan på att det var samma typ som han saaa öhhhhh Windows XP?!!! ??? den skiten ska jag inte har och nu är det Vista som ska vara dålig och skit och inte bra Windows men jag är säkert att just han kommer och o köpa en windows vista inom några månader,när han ser att all berömmer vista får så ringer hans saliv för det =)

du få säga vad du vill men jag tror inte dig finns många som du bara ge falska nyheter om saker o'ting.Så SNÄLLA kan ni sluta med detta

;) ;) ;)

Svaret är enkelt: Bara modemänniskor uppgraderar till Vista...

Skönhet köper man på annat håll, och inte till en dator...

Vem behöver Aeroglass, tredimensionella fönster m m???

Man kan lika gärna smeta läppstift på plattskärmen isåfall...

Vista är byggt för att det skall se snyggt ut, inte för att vara användarvänligt eller praktiskt!

Säger som plun; jag tar inte i skräpet ens...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har ju rätt till sin åsikt och jag kan bara svara för mig själv när jag säger att jag aldrig kommer att gå tillbaka till XP som primärt operativsystem. Om man ska uppgradera till Vista beror ju helt och hållet på vilken hårdvara och vilket behov man har, vad är syftet med uppgraderingen? Om du har följt sajten så har du nog märkt att vägen till där Vista är idag varit ganska krokig men att Microsoft till slut lyckats få till ett bra operativsystem.

Att Vista bara är ögongodis är helt fel då många av ändringarna loch nyheterna igger i det man inte ser, det vill säga kärnan. Drivrutiner har lyfts ut i användarläge, omstartshanterare ska minska antalet omstarter, patchguard, helt ny återställningsmiljö och mycket mer är sådant som bidrar till en säkrare, stabilare och mer lätthanterlig dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man att det enda Vista tillför gemtemot XP är Aeroglass och tredimensionella fönster har man ganska dålig koll på Vista.

Tveksam till om inlägg som det hör hemma på ett seriöst forum.

Dock inte sagt att alla bör uppgradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man att det enda Vista tillför gemtemot XP är Aeroglass och tredimensionella fönster har man ganska dålig koll på Vista.

Tveksam till om inlägg som det hör hemma på ett seriöst forum.

Dock inte sagt att alla bör uppgradera.

Som sagt, alla har rätt till en åsikt :) Jag försöker bara få folk att inse att Vista är mycket mer än ett grafiskt gränssnitt lagt ovanpå Windows XP ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

????????????

Det var inte meningen att starta fullt krig när jag ställde min fråga.

Vad jag vet om Microsofts produkter (vad jag vet om produkten)

-Jag har aldrig använt eller sett Vista.

-Jag har följt stenis reportage på sidan sedan han började skriva om Vista. Vägen har varit väldigt krokig. Den var så krokig att jag inte trodde att man skulle säga att den var klar i november.

-Går man till Microsoft och tittar på Vista så det första man får reda på är lull lullet. Jag är totalt ointresserad av Aero. Det är sådant jag plockar bort.

-Jag vet också om att de "stora" antivirusbolagen skrikit i amerikanska helsidor att Vista är osäkert för man får inte tillträde till kärnan.

-Mina egna erfarenheter från Win95 OSR2 och Win98 som jag fick när de släpptes. XP fick jag efter ett par månader efter släppet via en hem PC, då var det inga problem

-Mina aktiveringsproblem med min äkta windows XP home

-Datorn kommer inte ha några problem med Vista (information om den under inlägget)

Så vad är det Vista har som inte XP Pro har?

/Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev en väldigt lång artikel om Vista i MikroDatorn för ett par tre månader sedan. Tillsammans med intervjuer blev det 12 sidor i tidningen och där kan du verkligen få reda på vad som är nytt, förutom allt grafiskt lull-lull. Läs den och skriv gärna vad du anser om Vista efter det :)

http://www.idg.se/2.1085/1.91675

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är varken krig ellr att jag är inte ödmjuk eller menar att såga folk men jag har hört mycket sådant och sen skriver dem efter ett tag att hjälp har problem med den pro eller windows dem tyckte att det var skit!!!!!!!!!!

;) ;) ;)

vi är på en hemsida där det handlar om vista om man bör läsa lite innan man skriver saker och varför ska man välja vista finns det gott om svar just i alltomvista.se=)

tack för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är varken krig ellr att jag är inte ödmjuk eller menar att såga folk men jag har hört mycket sådant och sen skriver dem efter ett tag att hjälp har problem med den pro eller windows dem tyckte att det var skit!!!!!!!!!!

Nu blev jag citerad och med XP var det åratal sedan jag hade problem med nåt.... :D

Kan minnas nåt i början med något sunkigt transformation pack.

Angående Vista så visst finns det några få användbara funktioner även där.

Men att betala det som MS vill ha för en uppgradering är i det närmaste korkat.

En ny dator där en OEM fabrikant avtalat ett annat pris av MS så kanske det ev är rimligt.

Ganska lustigt hur fabrikanterna försöker hitta argument för Vista... :D

Det finns nästan inga.....Aero "eyecandyt" har jag gratis fast mycket bättre med Ubuntu.

I XP kör jag Sidebaren utan problem.  Jag hoppas och tror på att så få som möjligt uppgraderar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...