Gå till innehåll

Bugg i den svenska versionen av Vista!!!


Pilgrim

Recommended Posts

Kom över den svenska versionen av MS Vista och har 28 dagar kvar att köra men har redan nu upptäckt lite konstiga saker:

Om man försöker installera någonting på datorn får man alltid förslag att installera det på C:Program Files trots att det i utforskaren egentligen endast står C:Program

Men man kan inte välja endast C:Program när man vill installera någonting och jag installerar prg där datorn föreslår ...

I början fick jag inte några problem men nu börjar det strula med alla error meddelande och detta bör Verkligen undersökas av MS...

MÄRKLIGT !!!

Pilgrim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mig är det en feature. De har helt enkelt lagt in alias.

Det roliga  är när man browsar cross-over mellan svensk-engelska datorer. Då ser browsern alla filer i "user" katalogerna på sitt native språk. Riktigt bra. Hur många med svenskt operativsystem har inte svurit åt att "program files" har öppnats nätr de har installerat lite fel i XP?

Detman upptäcker efter att ha kört Vista ett tag är att det inte bara har tillkommit ögongodis, de har även tänkt till lite på funktioner och features.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt att hylla MS istället att se problemet...

Nu har jag inte kunnat köra några program då jag valde - skrev för hand - C:Program

istället för C:Program Files.

Installationen gick felfritt men ingen program kunde köras efteråt.

DET ÄR BUGG, och en stor sådan, minst lika stor som en kackerlacka som springer där inne bland ettor och nollor ...

Det har börjat dåligt för den svenska MS gruppen...

Pilgrim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja....

Man kan undra över detta

jag har upptäckt detta även förrut men då kunde man som tex i XP välja bort förslag C:Program Files och installera det bara på C:Program.

Nu går det knappast,  eller bättre sagt gick det med 1 av sju program att göra så... resten funkade inte...

Pilgrim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjernobyl och Three Mile Island är exempel på sådana. Synd bara att MS-programerare också jobbar "dygnet runt".

Undrar om det finns nåt bevis för att t.ex. Win95 blev klart 04.00

Nope... Chernobyl... 01.28  , tabben skedde då nån timme tidigare.

http://www.ski.se/page/1/49.html?29914

TMI  OK

http://www.nrc.gov/reading-rm/doc-collecti...3mile-isle.html

Vistas Explorer ÄR en "härdsmälta"... "göm allt som går...  :D

Troligen klar 04.00 Redmond tid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det står program files så hamnar det i program när det är installerat.

Kul att se alla hacka på MS. Win 95, vad fanns det för alternativ då? Alla är så glada för att pusha för linux olika distributioner, men de är inget alternativ för vanliga hemanvändare.

1. Det finns en uppflod av olika distar med ilika egenheter. De är intressant att se hur de stora drakarna, Novell, IBM mm släpper sina distar.

2. Det är svårare att göra vanliga inställningar i linux. "Vanliga människor" vill ha enkelhet, kunna fråga vänner om hur man gör olika saker mm.

3. Systemkraven är inte att leka med när man ser på de senaste distarna heller. I klass med MS krav.

4. Drivrutiner. Det är mer kompatibelt att köra MS:

5 program. Det finns bra alternativ för Linux, Open office mm, men vanliga användare vill ha office.

6. Support.

Windows XP och framåt är en fröjd att arbeta med. De problem som uppstår är oftast i samband med dåligt skrivna program och dåliga drivisar. Därför kommer Vista bli bättre då du kör mer i skyddat läge.

Visst har MS produkter sina egenheter, men i det stora hela så överväger fördelarna starkt framför nackdelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP och framåt är en fröjd att arbeta med. De problem som uppstår är oftast i samband med dåligt skrivna program och dåliga drivisar. Därför kommer Vista bli bättre då du kör mer i skyddat läge.

Visst har MS produkter sina egenheter, men i det stora hela så överväger fördelarna starkt framför nackdelarna.

Yup... XP är mycket bra, stabilt, genomarbetat. 

Varför ens fundera över att bränna pengarna på Vista ?

En dualboot burk med XP samt Ubuntu eller Suse Linux är ju ett klart bättre och roligare alternativ.

IMHO 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dualboot burk med XP samt Ubuntu eller Suse Linux är ju ett klart bättre och roligare alternativ.

Eller en Mac så kan man utöver Linux och Windows även köra Mac OS X. Varför välja när man kan få allt? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dualboot burk med XP samt Ubuntu eller Suse Linux är ju ett klart bättre och roligare alternativ.

Eller en Mac så kan man utöver Linux och Windows även köra Mac OS X. Varför välja när man kan få allt? ;)

Det låter bra, men möjligen lite dyrt.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm, Mac med Bootcamp. är inte så dumt. Det bästa från 2 världar. Designen från Apple och operativet från MS.

Det skall bli riktigt spännande att se vad tillverkarna kommer att släppa för modeller nu när Vista går publikt. Det ryktas om att många skall släppa mer designade modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har jag redan frågat om tidigare, och blev totalt fel på hemma datorn då jag installerade ATI drivrutinerna.. då jag manuellt tvingade installern att installera V:Program istället för V:Program files

och de resulterade i att kollade jag i V: sedan så fanns det TVÅ Program mappar med exakt samma namn mm!! Men har lär mig nu att det är som någon annan sagt i denna tråd, är alias som de bygger på.. så om det står Program files i en installer så installerar man i den!!! då blir det rätt.. gjorde och gör så nu på bärbara datorn min, och funkar klockrent! går man in i utforskaren sedan och kollar under Program så ligger allt man installerade under Program files där.. så detta är bara en alias namn så de enkelt sedan blir att byta språk alternativ genom Ultimate Extras genom online tjänsten. Mycket smidigt gjort och absoult ingen BUGG enligt mig! Men visst de förvirrar en del bland användarna.

/reed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PROBLEMEN BARA FORTSÄTTER JU LÄNGRE MAN KÖR DEN

Nu har det gått så långt att det inte går att installera någonting alls på dator...

Vad jag än försöker installera får jag foljande meddelande som på bilden.

SKAM !!!

Jag har kört den engleska VIsta ett tag och har inte klagat mycket men jag måste uppmana er alla ... med gott samvete ...

Håll er borta från den svenska versionen av Vista!!![/b]

Pilgrim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört den svenska versionen av Vista sen den släpptes på MSDN och tycker att den fungerar kanonbra. Visst kan det vara förvirrande att det står "Program files" isf "Program" men det tänker man bara på vid första installationen. I övrigt tycker jag översättningen är hel OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst phillekille

Jag har också märkt en annan bugg bland det....

te.x ifall man går till Windowsenheten och där heter ju mappen Användare, men ifall man går in i den mappen och kollar heter den Users

tex.

C -> Användare ->användarnamn

=

C:Usersanvändarnamn

men jag hoppas att dom har fixat allt skit innom ett år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Användare är också ett alias för users. Ni får helt enkelt lära er att Vista använder 'alias'. Lite krångligt i början, men efter ett tag så vänjer ni er. I längden blir det mycket smidigare.

Visst finns det problem i VIsta, men de är framför allt drivrutinsrelaterade. JAg förstår inte varför tillverkarna är så slöa på att få ut bättre drivrutiner. SKäms på dom.  :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om ni kollar lite mera under användarnamn så heter t ex den svenska mappen "hämtada filer" downloads, dokument = documents, bilder = pictures osv....

Mystiskt, jag vet inte om det beror på olika versioner eller installationssätt men jag har svenska namn genomgående i min installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det samma, inte någonstans i min installation står det på engelska som jag hittat. Men jag vet med mig att det vid installation av program på engelska stått just under installation att de ska installeras under Program files, trots att sådan mapp inte existerar.... Men de dirigeras ju ialf till Program mappen så jag kan inte se det som ett problem direkt, =) tycker för övrigt det är mycket snyggare med ett Svenskt OP.. med ett installerat engelskt språkstöd för diverse saker från tex Ultimate Extras, istället för Vice versa, för då blir ju välkomst texten bla på engelska=)..

Detaljer.... 8)

//Dennis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.. ändrar man till engelska språket från svenska vista så förblir inloggnings rutan på svenska och de står lösenord mm fast det är engelska.. de är väl de enda som irriterar mig.. och en sak till.. i svenska vista när man skall byta till engelska så kräver den omstart! när man har engelska sedan och skall byta tillbax till svenska så krävs det endast en urlogg och sedan inlogg som går på 2sekunder typ!

En annan rätt irriterande bugg i svenska vista är att när man klickar på startmenyn och sedan när man trycker på stäng av knappen där så går datorn bara i viloläge dvs den förblir de hur länge som helst.. normalt så stängs den av efter en timma eller så.. men trycker man på stäng av knappen så förblir den i stby läge och spelar ingen roll om du över ett dygn senare bara nuddar mus eller trycker ner en tagent så flyger vista upp, men däremot om du klickar på den lilla pilen för att välja logga ut, starta om och stäng av mm, väljer man stäng av därifrån däremot så funkar det.. den stängs av efter en timma eller så. Så på morgonen så får man slå på datorn på vanliga brytaren.. och vill minnas att så var de inte alls i engelska vista. utan samma funktioner på båda knapparna så att säga.

/reed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SAMA SAK HÄR

Du kom på en sak som jag försökte ordna flera gånger men misslyckades, ...

Får lite tröst att jag inte är ensam om det, alltså att det inte är min dator som felar...

Jag har ändrat inställningar för stäng av knappen flera gånger men den fortsätter lägga dator i viloläge

ändå ...

Har än så länge inte lyckats med det

Pilgrim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen Länkar som finns i favoriter heter i Vista links.

Jag kopierade över mina favoriter som jag sparat innan installationen, och då hade jag 2st mappar med namnet länkar.

Efter lite pulande såg jag att original mappen hette links.

MS har på något sätt lyckats behålla engelska namnet på vissa mappar, men vi ser bara det svenska.

Förstår någon  ???

Inte jag  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...