Gå till innehåll

Bugg i den svenska versionen av Vista!!!


Pilgrim

Recommended Posts

Ska försöka reda ut detta så att ni förstår.

Windows Vista's kod är språkoberoende. Med detta menar jag att oavsett om du kör svensk, engelsk, norsk, dansk, mm mm alltid kommer att ha samma kod i botten. (Engelska är grunden)

För att sedan få en svenska version av vista så har man lagt på ett språkpaket (som man kan byta själv ifall man kör ultimate) Det som sker då är att vista skapar alias för olika mappar istället för att krångla till det med att döpa om dessa.

Så i den svenska versionen blir alltså

Program Files = Program

Users = Användare

samt en hög andra mappar som jag inte orkar skriva.

För att testa detta och se vad en mapp heter kan man göra följande.

Ta upp en utforskare / explorer klicka dig vidare till säg mina dokument. Om du då klickar i adressfältet så får du se den rätta sökvägen, borde bli c:usersanvändarnamndocuments oavsätt vilket språk du har i vista.

Fråga på ifall ni inte förstår.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat Vista i några dagar nu och är överlag nöjd men jag har hittat några konstiga fel. Bifogar bild:

9dgRWJ.jpg

Går man till Kontrollpanelen och söker efter "Tal" så får man engelsk information om "Speech Recognition Options" och klickar man så får man mer engelska.

Dessutom där nere på tidigare aktiviteter, "VÄlj...".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att jag hitta en också, i enhetshanteraren så finns min scanner "canon N670u" fungerar bra med externa program,men inte med vistas eget fotogalleriprogram i programet så finns det en knapp där man välja att inportera bilder från kamera samt scanner, finns min scanner med där? nä det gör den inte,har nu mailat till canon för att ta reda på om det är fel på drivrutinen eller något annat som jävlas, återkommer med mera info innom kort :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här bara växer och växer...

Kan man kalla detta för barnsjukdomar eller ...?

Pilgrim

Mindre fel som de som stavfel som listas ovan är inte så konstigt, även om det körs både maskinella och manuella kontroller av texten så är det svårt att få allt rätt 100% i lokaliseringen. Det finns tusentals med ord och meningar i Vista som har översatts och det finns en del småfel kvar. Dessa småfel kommer förhoppningsvis att åtgärdas i SP1 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...