HE Posted January 21, 2007 Share Posted January 21, 2007 Hej Jag har försökt att installera Vista på en Scaleo C dator, när filerna extraheras låser det sig totalt efter en stund. Jag har sökt på Google efter en lösning och hittade några cachade sidor som pekade på det här forumet. Tyvärr kunde jag inte hitta trådarna och kunde bara läsa de cachade sidorna. De inlägg som var där var exakt det samma som jag hade problem med, och någon skulle skicka in dumpar till MS, är det någon som vet hur det gick, finns det en lösning eller skall jag ge upp försöket att köra vista på den. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 21, 2007 Share Posted January 21, 2007 Hej, Japp, det var fyra stycken här på forumet med exakt samma problem med just Scaleo C Media Center-datorn. Jag rapporterade en bugg om problemet med de insamlade loggarna men Microsoft gjorde inte något åt det och tyvärr tror jag fortfarande inte att det går att installera. Ett tips är dock att i första hand kontakta Fujitsu-Siemens för en möjlig lösning på problemet och i andra hand Microsoft. Hör av dig om du får reda på något eller hittar en lösning på problemet! // Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HE Posted January 21, 2007 Author Share Posted January 21, 2007 Jepp, jag har kontaktat deras support, får väl se vad dom säger. Annars får jag väl ta till tricket någon här gjorde och flytta disken till en annan dator och installera där. /HE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 21, 2007 Share Posted January 21, 2007 Jag kommer precis från Microsofts "wow"-mässa där jag snackade med Jesper Häggroth, en av produktcheferna för Windows. Återkommer om detta i en nyhet, nu måste jag käka lite lunch!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HE Posted January 26, 2007 Author Share Posted January 26, 2007 Nu har jag testat att installera Vista på det sätt som Fujitsu rekomenderar, tyvärr hängde det sig efter 99% uppackade filer. Jag provade då att ställa bios på failsafe samt plockade ut grafikkortet och körde på den integrerade grafiken i moderkortet. Då kom jag lite längre, fram till installerar uppdateringar... Till sist slet jag ut tv kortet, då gick hela installationen igenom, snyggt och snabbt. Stängde av datorn och monterade all borttagen hårdvara, starta upp och installerade de drivers som fattades via antingen uppdaterade versioner för Vista eller de som fanns med på driver cd'n till datorn. Det här verkade lovande, efter en hel dels konfigurerande var det dags att få igång media center, det såg verkligen bra ut, men.... Live TV hängde sig direkt!, det fanns inte en möjlighet att köra media center, då faller ju liksom hela ideén. Så nu har jag kört återställnings cd'n och inser att det är lönlöst att försöka med Vista på en Fujitsu Scaleo C dator, ialla fall just nu, och när man kikar på deras support hemsida för nerladdning av drivers osv till datorn verkar det vara nästa DOS standard på grejorna, där har det inte hänt mycket. Trist, 14 papp åt skogen. Men en sak har jag konstaterat som kanske någon annan stackare med Scaleo C kan ha glädje av, när man sätter datorn i viloläge har många problem med att alla fläktar ställer sig på max och datorn nästan lyfter, jag råkade givetvis ut för detta när jag återställt datorn efter vista testet, innan jag lyfte datorn för att skicka den genom fönstret provade jag att kolla bios, om man ställer den i failsafe mode försvann problemet. (P.S Support hos Fujitsu har inte ens svarat ännu) /HE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 26, 2007 Share Posted January 26, 2007 Bra, tack för rapporten! Synd dock att det ändå inte fungerade till slut. // Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tripl3 Posted March 12, 2007 Share Posted March 12, 2007 Jag kör Vista på min Scaleo C. Tänkte delge mina små upptäckter: Det som löste problemet med frysningarna vid installation var att gå in i bios och disable USB 2.0 (OBS! gör inte disable på de tre andra USB relaterade inställningarna, för då fungerar inte tangentbord/mus vid installation). Om du råkar göra detta, måste du göra reset på bios. (öppna lådan och ta bort det lilla batteriet på moderkortet som sitter under CD/Hårddisk hållaren, samtidigt som du har strömmen ur). Jag hade mitt original tangernbord/mus inkopplat i den högra nedre USB porten bak på pc'n. DESSVÄRRE, så är inte ATI 9100IGP chipsetet supportat i Vista, vilket betyder att oberoende på vilket extra grafikkort du har i AGP sloten, så kommer det inte att fungera i Vista, eftersom drivaren för chipsetet inte fungerar i Vista. Enl. vad jag läst på diverse forum (bl.a. ATI) så kommer det inte att komma stöd för 9100 chipsetet, eftersom det är för gammalt. Så det går inte heller att köra på det inbyggda ATI 9100 grafikkortet heller, eftersom det endast är DirectX 8 kompatibelt, och ATI inte kommer att göra drivare till Vista för det kortet. Det finns diverse små fix och trix som många har provat, såsom att disable Hyper Threading, köra med XP eller Vista drivare i kompatibilitetsläge (fast utan Catalyst control Center) osv. - men det ser inte jag som ett alternativ, då jag måste komma åt alla inställningar för att få en bra bild på min LCD TV. Man kan ju alltid byta moderkort, men det kostar ju sköna slantar. Och för mig som har den som Hem-PC paket så lockar det ju inte att behöva byta komponenter i burken. Jag vet inte om det finns Scaleo C av den senaste modellen som jag har med andra moderkort. Har man VIA eller nForce3 chipset verkar det finnas uppdaterade drivers. Jag skall gå på vår hem-pc leverantör om det går att komma fram till någon lösning, men det är väl tveksamt ... /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts