Gå till innehåll

Skapa en Windows XP (SP2) installationsskiva av filer på hårddisken [Windows XP]


Gepe

Recommended Posts

1. Leta upp mappen i386 på hårddisken. Enklaste sättet att hitta var rätt mapp finns

    är att gå in i registret via start/kör där man skriver in regedit utan citattecken och

    klickar OK. Leta upp nyckeln:

    HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionSetup.

    Titta efter värdet SourcePath på höger sida. Om där exempelvis står C:Windows så

    finns i386-mappen i Windowsmappen på hårddisken. Står det exempelvis E: och det är

    CD-enheten så finns den inte i datorn utan på en skiva.

 

2. Ladda hem den här filen= BCD full package v 1.1.1:

    (http://www.nu2.nu/download.php?sFile=bcd111.zip)

3. Skapa en ny mapp med namnet BCD på hårddisken direkt under C:. Packa där upp

    filen du laddade hem under punkt 2.

4. Ladda hem den här filen = wnaspi32.dll:   

    (ftp://ftp6.nero.com/wnaspi32.dll)

    Spara den i mappen C:BCDbin

5. Ladda hem den här filen = wxp10.zip:

    (http://www.nu2.nu/download.php?sFile=wxp10.zip)

    Packa upp den i mappen C:BCD.

6. Kopiera hela mappen i386 som du letade upp i punkt 1. Kopiera den till mappen

    C:BCDCDSWXPPROFILES om du använder XP Pro alternativt till

    C:BCDCDSWXPHOMEFILES om du använder XP Home.

7. Ladda hem Servicepack 2:

    http://www.microsoft.com/downloads/details...45-9E368D3CDB5A

8. Spara filen med SP2 på hårddisken direkt under C:. Döp om den till sp2 utan citattecken.

9. Klicka på start/kör och skriv in c:sp2.exe -s:c:bcdcdswxpprofiles utan citattecken

    om du använder XP Pro.

    Skriv c:sp2.exe -s:c:bcdcdswxphomefiles utan citattecken om du använder XP Home.

    Klicka OK och då skall servicepack 2 installeras till installationsmappen.

10. Återstår att bränna skivan. Lägg i en obränd CD-skiva (ej DVD-skiva) i brännaren.

      Klicka på start/kör och skriv cmd utan citattecken i rutan och klicka OK. I den svarta rutan

      som kommer upp skriv cd.. utan citattecken och tryck Enter (obs 2 punkter efter cd).

      Upprepa det en gång till.

      Skriv därefter cd bcd utan citattecken och tryck Enter. Skriv därefter bcd wxppro

      utan citattecken och tryck Enter om du har XP Pro alt. bcd wxphome utan citattecken

      om du har XP Home. Bränningen av skivan startar och slutförs. Skriv därefter exit och klicka Enter.

11. Din XP-installationsskiva är klar. Prova att starta om datorn med den instoppad i CD-spelaren

      och då  skall datorn fråga efter om du vill starta från skivan. Då funkar den, annars är det något fel

      och då får man göra om och göra rätt.

12. Installationen kommer att fråga efter en produktnyckel. Den är samma som du har på

      Windowsversionen i datorn. Finn den med det här programmet:

      http://www.magicaljellybean.com/keyfinder.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va häftigt Gepe.  ;D

En fråga bara...

5. Ladda hem den här filen = wxp10.zip:

    ( http://www.nu2.nu/download.php?sFile=wxp10.zip )

    Packa upp den i mappen C:BCD.

Ibland kan det bli osäkert med vad som menas när man ska packa upp. Om den ska packas upp som den är, med mapp och alltihopa, eller om det bara är själva filen som ska finnas i mappen.

Eller enklare förklarat.. Hur ska det se ut i mappen när filen är uppackad?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ture.

Ja det stämmer hela gula mappen skall ligga där. Den kommer att ligga där med tre filer som heter

w2ksect.bin, win51ip och win51.

För att få skivan att fungera vid bootningen behöver du lägga till SP2 enligt beskrivningen. Då tillkommer nödvändiga filer för att skivan skall kunna starta när du startar om datorn med skivan i cd-spelaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man bränt skivan så kommer den att ha följande filer och mappar om man gjort rätt:

Fyra gula mappar som heter: docs, I386, support och valueadd. Där är det bara I386 som innehåller några filer. De andra gula mapparna innehåller tomma undermappar.

Dessutom finns ett setupprogram, två htm-filer som heter setupxp och viktigt.

Slutligen finns där filerna win51, win51ic och win51ic.SP2

Min skiva (winXP Home ) har storleken 519 mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns många varianter.

Den här guiden är till för att man enkelt ska kunna skapa sig en någorlunda ren installationsskiva om man som många bara fått med en recoveryskiva och windows var förinstallerat när man köpte datorn.

Med den här kan man e.x. köra en reparation av sin befintliga windowsinstallation, vilket man inte kan göra med en recoveryskiva.

Man kan också med den här installationsskivan, om man vill, göra en ren nyinstallation utan en massa "extratjafs" som ofta finns på recoveryskivorna.

;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man bränt skivan så kommer den att ha följande filer och mappar om man gjort rätt:

Fyra gula mappar som heter: docs, I386, support och valueadd. Där är det bara I386 som innehåller några filer. De andra gula mapparna innehåller tomma undermappar.

Dessutom finns ett setupprogram, två htm-filer som heter setupxp och viktigt.

Slutligen finns där filerna win51, win51ic och win51ic.SP2

Min skiva (winXP Home ) har storleken 519 mb.

xp-pro 556 MB

jag lyckades få 5 mappar på min skiva en som heter cmpnents är på 22.6 mb inehåller 2 underkataloger som heter netfx och TABLETPC.  annars stämmer filerna på skivan

skivan startar via utforskaren men inte när man startar om datorn

jag får nog göra ett nytt försök

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för en kanon guide. Har bara ett problem - filen blir för stor för CD-skivan.

Kollade storleken på min i386 mapp och den är 875 MB stor. Kan man bränna en DVD skiva istället för CD?

Hur stor bör i386 mappen vara och varför är min större isåfall. Har en Dell 9150 med förinstallerat windows XP Home.

Vill gärna kunna göra en installations CD då jag saknar en sådan. Har följt din guide annars utan problem.

Tacksam för svar på detta problem.

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar om datorn så har du redan skivan ligger i CD-spelaren. Under uppstarten så skall följande vita text komma upp.

"Tryck ned valfri tangent om du vill starta med CD-skivan". Man trycker snabbt ned en tanget och då ska datorn börja läsa in från skivan.

OBS! kolla att bios är inställt så att datorn först startar från CD-enheten före hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tojjemannen.

Jag kan inte svara på vad som är normal storlek för i386-mappen. Din låter onekligen stor.

Om du vill bränna en DVD så får du först skapa en ISO-fil (avbild) som istället hamnar i mappen Documents and settings{användare}Lokala inställningarTemp  För att hitta dit måste du ändra mappinställningarna genom att gå in på kontrollpanelen, mappalternativ-visning och markera "visa dolda filer och mappar"

För att tillverka iso-filen ändrar du enligt följande:

citat:

Skriv därefter cd bcd utan citattecken och tryck Enter. Skriv därefter bcd wxppro

      utan citattecken och tryck Enter om du har XP Pro alt. bcd wxphome utan citattecken

      om du har XP Home. Bränningen av skivan startar och slutförs. Skriv därefter exit och klicka Enter.

Istället för att skriva "bcd wxppro" eller "bcd wxphome" skriver du "bcd -b wxppro" alt. "bcd -b wxphome" och trycker Enter. Då skall datorn skapa Iso-filen på omnämnd plats. Filen skall heta bcd.iso

Sedan får du bränna ut Iso-filen med ett vanligt brännarprogram som klarar Iso-filer e.x. Nero 6 eller 7.

Detta har jag aldrig testat själv så det kan jag inte lämna några garantier för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej

Jag tänkte prova göra en startskiva enligt ditt recept men stötte på patrull redan på punkt ett.

Värdet "SourcePath" pekade på I: och någon sådan enhet finns inte på min dator.

Därefter använde jag Sök och hittade 7 mappar på olika ställen i Windows som hette i386, de två största i WindowsDriver Cache (109mb) och WindowsServicePackFiles (415 mb) men jag antar att det inte går att använda någon av dem.

Kan jag strunta i hänvisningen i "SourcePath"  till I: , stoppa i Windows installationsskivan i min CD-enhet och kopiera i386 därifrån?

En annan sak jag undrar över är om alla uppgradering som kommit efter Sp2-skivan gavs ut finns inlagda i den sp2-fil som nu finns för nerladdning från Microsoft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en installationsskiva utan SP 2 integrerat så ska det funka att använda mappen i386 på skivan och kopiera in den enligt guiden.

Svaret på fråga 2 är nej. Man kan även integrera dessa men det går nästan lika snabbt, om man har bredband, att ladda hem dom via windows update, efter att man installerat om XP. Om du även vill integrera uppdateringarna efter SP 2 så har Stenis fixat en guide för det.

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...3&Itemid=61

Edit: Min guide bygger egentligen på att man fixar en installationsskiva utifrån filer på hårddisken, e.x. om man bara har en recoveryskiva att tillgå. Om man redan har en Windows XP installationsskiva utan SP 2 integrerat så finns det andra guider att använda sig av för att skapa en ny installationsskiva med SP 2 integrerat. 

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...1&Itemid=62

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag vaknade i morse och så var den dagen förstörd...skämt åsido; allt fungerar bra till en bit in på punkt 10. Jag kommer så långt att jag tryckt Enter efter bcd wxphome. Kommandotolken rullar på ett bra tag men stannar sedan efter en rad som lyder sålunda:

BCD: Checking media type

Under står markören och blinkar och väntar tydligen på någonting.

Inget mer händer (jag har verkligen haft stort tålamod), det går att stänga Kommandofönstret men inte  att mata ut skivan ur brännaren utan att starta om datorn.

Mina frågor: Går det att använda ett brännarprogram (i mitt fall Nero7) i ställer för att gå via DOS? Jag är nämligen inte säker på att jag installerade funktionen för att bränna CD. Om det går, vilka filer ska dras över? Hela BCD-mappen? Och i så fall, hur startar installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du en vanlig CD-skiva? DVD-skiva fungerar inte.

Om det inte funkar att bränna direkt så kan du istället först göra en ISO-fil.

Om du vill bränna en DVD så får du först skapa en ISO-fil (avbild) som istället hamnar i mappen Documents and settings{användare}Lokala inställningarTemp  För att hitta dit måste du ändra mappinställningarna genom att gå in på kontrollpanelen, mappalternativ-visning och markera "visa dolda filer och mappar".

Istället för att skriva "bcd wxppro" eller "bcd wxphome" skriver du "bcd -b wxppro" alt. "bcd -b wxphome" och trycker Enter. Då skall datorn skapa Iso-filen på omnämnd plats. Filen skall heta bcd.iso

Sedan får du bränna ut Iso-filen med ett vanligt brännarprogram som klarar Iso-filer e.x. Nero 6 eller 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Hej!

En undran här.

Har förstått att en recoveryskiva endast är till för den specifika dator den föjer med.

Men om man nu gör en sådan här skiva går det då installera den på en ny dator eller är det att hoppas på för mycket!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man nu gör en sådan här skiva går det då installera den på en ny dator eller är det att hoppas på för mycket!?

Eftersom det är en ren installationsskiva så går det säkert att installera den på en ny dator. Det kan dock bli problem med aktiveringen, om du använt den på flera datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...