Jump to content

Segt att surfa

LarsGustav

Recommended Posts

Både jag och min sambo tycker det går segare att surfa nu än förut. Har kollat med Tp-test att jag har full fart där och när man tankar ned något typ film så går det fort.

Det är när man är inne på sidor typ Aftonbladet dvs typ vanliga sidor som det inte är lika snabbt som förut.

Kan det bero på att man installerat service pack 2 och där har brandväggsskydd samt även använder Telia Säker Surf.

Om Tp-test laddar hem med hyfsad fart och även när man tankar film varför då i hela fridens namn går det inte fort när man kollar på Internetsidor  :-

Använder även Office 2007 och där går det riktigt segt att hämta hem mejlen.

Jag har med dagens mått en riktig snabb dator.

Tack på förhand för ev svar.

Det är reklamen som slöar ner.

Finns ett program för IE7, addmuncher eller nått sånt tror ja de hette. Kommer säkert någon som använder programmet och rättar mig nu.  ;)  ;D

Eller om du går över till Firefox i stället och tar hem tillägget adblock plus.

Det senare är det bättre alternativet.  ;)

Hej LarsGustav!

Telia Säker Surf kan säkert bidra till att det går lite segare. Jag har 8MB och det har gått ovanligt snabbt i flera dagar nu, men ibland kan det gå lite trögare, men annars så upplever jag internet som snabbt sedan jag byte från 2MB till 8MB. Servicepack 2 kan på intet sätt dra ner din hastighet. Däremot om du har för lite minne i datorn, så kan det ju påverka något. Du säger att du hämtar e-post med Office 2007 du menar då Outlook förstås. Jag använder ibland PopUpCop till att blockera reklam och annat störande och såg bl.a här på forumet att om jag blockerade Script så gick det nästan dubbelt så snabbt att bläddra på sidorna. Du kan ju testa PopUpCop men för att skriva här så måste Script vara igång.

Programmet hittar du här:

http://www.popupcop.com/

Om Tp-test laddar hem med hyfsad fart och även när man tankar film varför då i hela fridens namn går det inte fort när man kollar på Internetsidor  :-

Det beror på att när du kör TPTest så mäter datorn vilken hastighet du kommer upp i gentemot deras testserver vars enda uppgift är att så snabbt som möjligt skicka och ta emot data och gör det under perfekta förhållanden, alltså du mäter din totala kapacitet på din uppkoppling.

När du sedan surfar så kan du aldrig surfa snabbare än vad servern som du surfar på kan leverera datan. Dessutom så är trycket på alla olika servrar på nätet olika från tidpunkt till tidpunkt.

Sedan en tidi tillbaks,  så går det segt att surfa för de flesta i min bekantskapskrets.

Troligen beror det på att en undervattenskabel i Stilla Havet skadades i samband med en jordbävning utanför Taiwan den 27 december 2006. Det är en av orsakerna till att hela Internet är segt.

Läs mer här:

http://www.pchemma.se/news/news.jsp?n=5748

Sedan en tidi tillbaks,  så går det segt att surfa för de flesta i min bekantskapskrets.

Troligen beror det på att en undervattenskabel i Stilla Havet skadades i samband med en jordbävning utanför Taiwan den 27 december 2006. Det är en av orsakerna till att hela Internet är segt.

Läs mer här:

Det går ju segt även på svenska sidor  :'(

Läs mer här:

Det går ju segt även på svenska sidor  :'(

Lite OT: Bara för att en websida är "svensk", så betyder inte det att paketen från din dator skickas den snabbaste vägen inom Sverige.

En trasig undervattenskabel i Stilla havet påverkar hela Internet tyvärr, i mindre eller större utsträckning.