Gå till innehåll

Kan ej ta bort dll-fil (imon.dll)


LaZBoy

Recommended Posts

Hej. För ett tag sedan avinstallerade jag Nod32 Antivirus och använder numera Kaspersky. Men idag när jag kollade runt lite i "Sysinternals Process Explorer" upptäckte jag att Nod32's "imon.dll" ligger kvar i C:WindowsSystem32 och används utav följande: Svchost.exe, firefox.exe och miranda.exe. Jag har provat att ta bort filen men det går ej och om jag döper om filen så slutar alla internetrelaterade program att fungera, dvs jag kommer inte längre ut på nätet alls.

imon.dll tillhör den del av Nod32 som bl a scannar internet-trafiken medans man surfar men eftersom jag avinstallerat Nod32 borde den inte längre användas utav Windows/firefox men det gör den??? Hur gör jag för att bli av med filen utan att nätet/firefox/windows etc slutar att fungera? Har provat att köra "regsvr32.exe /u imon.dll" utan lycka.

Tack på förhand // Mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta upp i felsäkert läge kort och gott.

:)

Har testat det - det går att ta bort filen i felsäkert läge men problemet kvarstår; uppkopplingen mot internet slutar att fungera så fort jag byter namn eller tar bort filen. På något underligt vis har ALLA internet-relaterade program (Firefox, Thunderbird, Miranda, DC++ etc etc) blivet beroende utav IMON.DLL - precis som om jag fortfarande hade NOD32 installerat men det har jag inte.

imondllpe3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imon.dll sätter sig på nätverket.

Provat att inaktivera dina nätverk...eller rent av ta bort de sedan att ta bort esets internet.dll för att aktivera eller vidare installera ditt nätverk på nytt?

Alltså, ta bort alla funktioner och inställningar med.

Systemåtersällning kanske är nått annars?

hoppas du löser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag löst problemet. Det räckte med att avinstallera Kaspersky - boota , installera Nod32 - boota och sen avinstallera Nod32 igen - o tebax med Kaspersky. Skönt att äntligen bli av med dll-filen!!!  :) Märkligt att den inte försvann första gången jag avinstallerade Nod32. Det ända skumma nu är att imon.dll fortfarande ligger kvar som en bevakad komponent i Comodo Firewall - trots att filen inte längre finns kvar på h-disken.

Iallafall - Tack för din hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...