Gå till innehåll

skriva ut över trådlöst nätverk?


Recommended Posts

Hej,

sitter o försöker skriva ut från följande konfiguration utan framgång: Jag har en skrivare (HP color laser 2600n) kopplad till min router (D-link 624) vilken i sin tur e kopplad till en stationär dator. jag har sen 2st bärbara med vilka jag kommer åt internet samt fildelning via det trådlösa nätverket... när jag installerade skrivaren valde jag att göra det genom att lägga till en "ny port" o där skriva in den IP-adress som skrivaren har genom routern, så lång allt väl o inga problem att skriva ut från den stationära... när jag sedan skall installera skrivaren på de bärbara fungerar det inte att lägga till skrivaren via IP-adress utan man måste lägga till dem via den stationära datorn som är ansluten till nätverket via nätvekskabel... det enda alt som ges vid "lägg till skrivare" är microsoft windows-nätverk/HOME/stationära, detta innebär att jag måste starta upp den stationära varje gång jag vill skriva ut från en annan dator vilket va vad jag ville slippa då jag köpte en skrivare med inbyggt nätverkskort.

är det någon som kan guida mig ur detta?

tacksam för svar!

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... hade ett liknande problem som jag fick hjälp med här! Har du installerat drivrutinerna till skrivaren på de båda bärbara datorerna? Det var nämlingen det ända som stoppade mig från att skriva ut när jag vill och hur jag vill! I och för sig så har jag WEP skyddat min skrivare till min router så den är uppkopplad trådlöst alltid, när jag sedan installerade drivrutinerna på min stationära samt laptop hittade datorerna automatiskt skrivaren i nätverket så jag markerade den! Funka klockrent! Hoppas det löser sig för dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej,

jag har installerat drivrutinerna på de bärbara, windows gör det av sig själv när man lägger till skrivaren....vilket jag dock bara lyckats görs genom den stationära.

får följande felmeddelande när jah ska lägga till den via TCP/IP: det går inte att installera skrivaren. utskriftsprocessorn finns inte.

vad menas med det, någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det löste sig tillslut: då jag inte lyckats installera skrivaren via routern hade *den* installerat en drivrutin som inte va anpassad för nätverk utan för att skriva ut via en värddator... varje gång jag försökte lägga till skrivaren genom IP-adressen så rekomenderade programmet att jag skulle behålla den existerande versionen av drivrutien, vilket så klart va fel. testade att skriva över den o vips så fungerade det. hmm, man ska aldrig göra som datorn "vill";)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...