Gå till innehåll

Jag får panik!


Isaak

Recommended Posts

Jag har ett problem som jag inte riktigt får bukt med..

För en tid sedan så började min dator krångla.. Jag kände att det var dags för en ominstallation då det var ett tag sen sist.

installationen fungerade bra och alla uppdateringar till mitt windows xp pro har kommit ner och installerats utan problem.

nu till det jobbiga.

trycker jag ctrl+alt+delete och kollar minnesanvändningen på mina processer som är igång så ser jag att explorer använder närmare 50 000kb.. det är ganska mycket..

jag tycker väldigt mycket om att titta på film på datorn då jag inte äger någon tv med dvd.. men försöker jag kolla en film med ex VLC så tar den upp nästan 90% av cpu:n och datorn går ner på en hastighet som skulle kunna liknas vid den hastighet som en tegelsten förflyttas i om du blåser på den med en hårtork..

försöker jag starta ett spel som t ex world of warcraft så tar den upp nästan 500 000kb när jag kollar under processerna..

såhär ska det liksom inte vara.. och jag vet inte riktigt vad som är fel!

någon som kan hjälpa mig?

tack på förhand!

/Isaak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni vill ha ett jämförelsevärde så ligger minnesanvändningen hos explorer i min dator på ca 25000 kb och då har jag på test kört igång både Internet Explorer och Mozilla Firefox och ett bildbehandlingsprogram som heter Microsoft Picture It samtidigt. Era värden låter höga. Har ingen teori om orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sysinternals har program för att närmare studera processaktiviteten och vad som "suger kräm" ur burken.

Jag har inte själv använt dom men jag kan tänka mig att process explorer och process monitor är användbara för att s.a.s tränga lite djupare i processhanteringen.

http://www.microsoft.com/technet/sysintern...sutilities.mspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Krister

:o

När jag kollade lite extra så såg jag att där var 2 stycken

en Explorer samt en iexplorer!  Explorer låg då på 26600kb

och  iexplorer låg på 56900kb precis när jag skrev detta!! :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en pentium 4, 2.40ghz med 1,25 gb i RAM..

Grafikkortet är ett NVIDIA GeForce 6200 med 256mb..

Saken är den att min dator gick fint INNAN jag installerade om den.. anledningen till att jag gjorde detta var att jag behövde frigöra mer utrymme på c: disken. nu har jag 8gb ledigt där och den går sämre nu (för att inte säga, den går inte alls) än den gjorde när jag bara hade 50mb ledigt..

jag har provkört alla minnen var för sig och kontrollerat så det inte är där felet ligger..

frågan är, kan det vara processorn som lagt av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men det är inte där problemet ligger.. internet funkar fint.. datorn funkar felfritt bortsett från det att jag inte tycks kunna hantera någon form av media.. kör jag igång en film i vlc så "kraschar" den.. försöker jag starta ett spel såsom world of warcraft så går minnesanvändningen upp i 500 000kb..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du ställt in det "virtuella minnet"???

Minst 1,5 ggr det totala antalet fysiskt minne, (skall isåfall vara minst 1920 MB och högst 3840 MB)

Får inte till det riktigt med 1,25 Gb fysiskt minne (1280 MB???)...

Om det hade varit 1024MB eller möjligen 1536 MB (1,5 GB) men...

Hur ser fördelningen av minneskretsarna ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på den här datorn välj Egenskaper-> Avancerat-> Prestanda -> Inställningar -> Avancerat ->

Ändra: "Växlingsfilens storlek för alla enhetr":

Fyll i "ursprunglig storlek"  1920 Maximal storlek 3840. Klicka på aktivera. Starta om.

Blir det ingen förbättring, så klicka i radioknappen "Storleken bestäms av Windows"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

provat detta utan framsteg.. förstår inte riktigt detta. grafikkortet är nytt och även minnena.. det är förvisso en gammal processor men. är det möjligt att den kan ta så mycket stryk av en ominstallation?

det lustiga är att om jag går ut på internet och kollar ett filmklipp på nån sida där, som använder flash-player, inga problem!! funkar felfritt.. men vlc, mediaplayer, quicktime, realplayer, tar livet av cpun..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta även på hur inställningarna är för "Schemaläggning av processor" och "Minnesanvändning".

Schemaläggningen bör vara inställd på "Program" och Minneshanteringen på "Systemcache", prova att byta på Minneshanteringen om det skulle bli bättre.

Du kan även ha gjort en massa inställningar på dina tjänster tidigare som du naturligtvis inte har kvar nu efter ominstallationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla fritt utrymme och deragmentera med något prog som flyttar filerna till ett bättre ställe...typ "Perfect disk", kostar ungefär $40 värt varje krona Leende (smiley). Tänk på att windows kräver ganska mycket i arbetsutrymme, räkna ungefär 2gb fritt...minst

Laddade ner PerfectDisk och testade det. Blev faktiskt riktigt nöjd och har nu köpt det.

Det gällde bara ha koll på tecknet framför siffran. Det skillde 150 SEK beroende om det var ett eller $ framför. $ var klart billigast.

/Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...