Gå till innehåll

Användarrättigheter i Vista


Manneman

Recommended Posts

Frågor kring användarrättigheter i Vista:

Jag har nu nått steget att det är dags att börja modifiera bl a gadgetar i Sidebar. För att kunna göra detta, men även mycket annat, behöver jag fullständiga rättigheter bland mina filar och mappar.

Kan någon kunnig förklara ingående hur jag tilldelar mig själv administratörsrättigheter? Mitt användarkonto är självklart redan ett administratörskonto, men det räcker inte.

Jag har kollat runt på Microsoft efter information men hittar inget matnyttigt...

Tacksam för svar

//Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du kollat på högerklicka på computer=>Security=>sen väljer du ditt kontonamn i Grop or user name sen Edit=>välj ditt konto igen =>Pemissions For (kontonamn) välj full control =)

hoppas det hjälper dig=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg provade det nyss... lite annorlunda med den svenska...

Får dock upp svaret "ett fel har uppstått när attributet skulle ändras..." och sen för vilken fil/mapp det gäller. Märk väl att detta gäller olika filer under C:/program...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... märkligt. Hos mig står redan alla rutorna ibockade utom "särskild behörighet"... ändå går det inte... kan inte heller bocka i den rutan.

Så här är det: Jag ska modda färgen på bakgrunden till Sidebar Weather Gadget. Jag stänger ner Sidebar fullständigt och ska ersätta de imagefiler efter eget tycke. När jag klistrar in de nya filerna får jag upp skylten att jag inte har behörighet att utföra dessa åtgärder... detta trots att jag redan har full behörighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men bocka i den med för att den som du gör på dumpen kan jag göra utan problem=) prova göra det men en fråga hur ändrar du färgen på bakgrunden till sibar?=) och värför? den är genomskinligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte bocka i rutan eftersom den är "obockbar"... hehe. Den är ju överskuggad för att markera att jag inte kan nyttja den funktionen...

Jag ska ändra bakgrunden på Sidebar Weather Gadget... den ger en glad BLÅ bakgrund när det är fint väder ute... tycker det är skitfult. Ska byta bakgrunder på 3 filer som gör att den alltid är gråsvart med det glasiga utseendet. Det räcker att ikonerna visar vad det är för aktuellt väder...

Mange

Edit: Hmm... jag bootade upp felsäkert och då gick det, så det måste ha varit något annat som trilskades i bakgrunden, trots att Sidebar var helt avstängd. Nu gick det! Tack för att du tog dig tid, Rebom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ett snarlikt problem. har försökt högerklicka på dator lite här och där men får inte upp de bliderna ni visar här. Var ska man högerklicka på dator och vad ska man välja i menyn?

högerklicka på dator=>Properties=>Security=> sen väljer du ditt kontonamn där sen Edit=> välj ditt kontonnamn igen under den ser du permission(ditt kontonamn) och under den bockai full Control och sen spara =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag högerklickar på dator och väljer egenskaper på menyn får jag upp kontrollpanelen->system & underhåll->system.

ja okej men skicka en genväg till skrivbordet sen gör som jag har skrivit till dig=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu trillade myntet ner. Jag har hittat det nu, men allt är skuggat så jag kan inte ändra något. Rutan "särskilda behörigheter" är inte ibockad, varken för mig eller gruppen administratörer.

Har du kollat vad du har för typ av konto på windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två konton, mitt eget som är ligger i gruppen administratörer, och kontot "Administratör". Har bekymmer med rättigheter med båda kontona.

I kontrollpanelen under konton kan jag inte se några konton alls, och om jag försöker lägga till konton händer inget.

Om jag däremot kör lusrmgr.msc kan jag hantera konton. Får dock ändå inte installera Windows Codecs Pack eller uppdatera drivisen till pekplattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...