Gå till innehåll

Router som försvinner...


Recommended Posts

Hej!

Det är jag igen!

Försöker att att få min Zyxel P-320 W router att fungera...

Problemet är att jag har kontakt med internet när jag kopplat in den (enl.anvisningarna) sedan

efter en kvart börjar det komma meddelande att "Nätverkskabel inte är ansluten".

Först bara det klimtar till men efter en stund så blir det svårare och svårare att komma ut på internet.

WAN lampan på modem och router blinkar till. Först snabba blinkningar men ganska snart blir det längre och längre uppehåll för att sedan sluta att blinka alls. Jag förmodar att "Nätverkskabel inte är ansluten"

följer blinkningarna på WAN lampan.

Även det trådlösa tappar kontakten. Stoppar jag i kabeln i modemet så funkar det i båda burkarna omgående så det år inte i de kablarna felet ligger.

Har testat med olika kablar mellan modem och router med ovanstående resultat...

Det verkar som om routern tappar kontakten med modemet. Inte direkt utan efter ca 20-25 minuter.

Några förslag på åtgärder? (Nej. jag har inte ringt Telias support, än...)

Med vänlig hälsning Kjell-Åke

PS. Har aldrig några uppkopplingsproblem från vanliga modemet (även det ett Zyxel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom tiden är 20-25 minuter så tror jag inte DHCP förhandlandet fungerar.

Eftersom det är Telia så enklast DHCP både på WAN o LAN.

Standardfrågan sedan är om routern körs med senaste firmware ? kolla Zyxels supportsida.

När det är kollat så släpper ev brandväggar igenom DHCP förfrågningar ?  Annars dör

anslutningen på ungeför den tid du skriver eftersom ingen ny IP adress kan förhandlas fram.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

DHCP? Vad är det? Ändras vart och hur?

Angående brandväggar. Enl. annonsen i alla fall så har modemet en brandvägg.

På kartongen till routern står det också något om att det skall vara en brandvägg och

i datorn finns en brandvägg...

Mycket brandväggar blir det...eller har jag missuppfattat att det finns modem/routerbrandvägg

"inbyggt".

Hur konfigureras datorns brandvägg för att routern skall fungera på bästa sätt. Modemet och "burken"

fungerar ju bra tillsammans eftersom problemet inte uppstår när resp. dator är tillkopplade med kabeln.

Eller hur?

Tacksam för alla svar. Som vanligt befinner jag mig på nybörjarnivån...

Med vänlig hälsning Kjell-Åke

       

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...