Gå till innehåll

Stoppade tjänster.... msconfig


mcicke

Recommended Posts

Hej,

Vill börja med att inleda att jag inte är jättebra på datorer. ???

Av någon anledning (min) så har nu en rad funktioner slutat fungera.... internet, nätverk osv. När jag kollar i msconfig så ser jag att en rad tjänter är stoppade. Jag undrar hur jag ska få dem aktiverade igen.

Räcker det med att man bockar i dem igen och kör normal start? Tror jag gjort det men det fungerar ej, får testa igen. Har ni några andra förslag.

Tack på förhand

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK!

Så här på rakt arm hittar jag inte nätverksanslutningar... sitter inte vid min dator nu så jag vet inte var just den tjänsten heter.

De flesta tjänster som är stoppade verkade vara relaterade till Microsoft och det verkar ju inte helt rätt ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du inte ut på nätet?

Kolla kontrollpanelen < nätverk och internetanslutningar.

Om du väljer nätverksanslutningar, klicka en gång på ikonen och i listan till vänster < se status för den här anslutningen.

Vad står det där? Är du ansluten?

Testa fliken suport och knappen reparera.

Föresten är det med sladd eller trådlös? Det kan hända det går med guiden konfigurera nätverk / trådlöst.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så lyckat att stoppa ms-tjänster i msconfig. Det är bäst att ta bort alla bockarna där och om någon/några tjänster ska stoppas/inaktiveras  så är det bättre att göra det via services.msc. Om man är osäker på om en tjäns behövs så kan man sätta den på manuell, då startar den vid behov.

Att stoppa tjänster i msconfig kan däremot vara praktiskt ibland för icke-ms-tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

I nätverksanslutningar har jag inte ikoner vilket jag har haft för min anslutning tidigare. Är det något tjänst som gör att denna inte visas....??

/Micke

Menar du att du inte har någon ikon i kontrollpanelen? För ditt nätverk?

Strunt i dom där tjänsterna en stund nu. Windows sköter dom självt. Du får mecka me de sen när resten funkar.  :D

Först får du kolla nätverkskortet. Datorn ska va nystartad (Utan pill i tjänster.  ;D )

Startmenyn < högerklicka på den här datorn < välj hantera. I rutan som kommer upp, välj Enhetshanteraren < välj nätverkskort.

Kolla så kortet är aktiverat. Om inte, på raden längst ner, Välj den här enheten aktivera. Då startar dom tjänster som behövs. Du behöver alltså inte göra något med det.  ;)

Du kan även uppdatera under fliken Drivrutin.

Det kan hända du behöver installera drivrutiner till kortet. Det märker du ifall du inte får start på kortet eller att något är inaktiverat. Om det är så, skriv upp va det är för kort, så får vi hjälpa dig hitta driver till det, om du inte har eller kan det själv?

Sen tillbaks till kontrollpanelen och kör guiden för ny anslutning.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, men det verkar ändå inte fungera. Händer inget när man klickar på enhetshanteraren... Får väl installera om hela OS. Lättare sagt än gjort. Datorn är köpt som hempc från atea och OS ligger på en sk "säkerhetskopia av hårddisken vid leverans". Instruktioner säger att man ska stoppa i skivan och starta om datorn samt följa de instruktioner som då kommer upp på skärmen. När jag gör detta så startar datorn om men inga instruktioner eller något dyker upp... Vet någon hur jag ska göra för att få skivan att installera. Klicka F8???? eller vad. Tacksam för svar, då att installera om hela OS är nog mitt sista alternativ...

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en HP?

Tror det brukar va nån av F-tangenterna, [F10] / [F12]

Vadå, får du inte igång enhetshanteraren?

Har du testat att uppdatera från HP? (Finns några på forumet som är bra på att hitta dit.  ;) )

Hämta everest. http://www.majorgeeks.com/download4181.html Använd programmet för att kolla vad du har för nätverkskort. Följ inte länkarna i programmet. Googla efter det som står i programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jepp det är en HP.

Nej, jag får inte igång enhetshanteraren, helskumt... Systemåterställning fungera ej heller, får bara en blank sida...

Därför vill jag installera om allt... inte kul men felsökning på tusen saker känns lite jobbigt...

Därför ville jag köra deras "säkerhetskopia"... testar med F10 alt F12...

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.  :)

Alltså när det är en vanlig dator (ej hp)

Sätt i windows-cd:n / återställnings-cn:n < stäng av datorn.

När du startar datorn, med en gång, börja tryck en massa gånger på en tangent. (valfri) Då startar datorn från cd:n.

Välj installera < F8 acceptera licensen < ta bort partitionen < installera windows Välj snabb formatering.

Fast när det gäller hp vet jag inte riktigt. Dom funkar annorlunda med en dold partition osv. Så om du kommer in med skivan kanske du inte ska ta bort någon partition?

Har bara läst att det är någon av F-tangenterna när man bootar från den dolda partitionen på en hp dator.

Men det är ju bara att testa en i taget. Är det inte valfri tangent så är det någon av F-tangenterna.

Du måste va snabb. Börja tryck bå tangentbordet direkt när du slår på strömmen.

Föresten. Går cd: igång när du startar? om du har en skiva i alltså? Annars får man ändra i bios.

:)

Edit: Hoppas det går bra.  ;) ( Hade redan skrivit när du postade )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat om hela säkerhetskopian och det verkar gått bra. Nu ska mag bara installera om de säkerhetsuppdateringar (sp2 m.m), få igång internet m.m. Återställa den som den var innan helt enkelt, förutom alla problem då förstås ;):D

Jag tackar för all din hjälp...

Bra forum förresten...

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...