Orvaldo Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 Hej! Ny dator på ingång ,fast med xp, nu till frågan. Måste jag avinstallera xp och sen lägga in vista , eller är det bara att installera vista direkt ? Det är en oem version, därför jag undrar :] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 Ja det ska fungera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orvaldo Posted February 14, 2007 Author Share Posted February 14, 2007 Så det är bara att installera Vista direkt ovanpå xp? Inga nackdelar med det eller nåt sånt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 Du måste isåfall göra en uppgradering. Jag rekommenderar dock att du gör en helt ren installation om du har möjlighet till detta, även om det är mycket mycket bättre uppgraderingsrutiner från XP till Vista än jämfört med exempelvis 2000 till XP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orvaldo Posted February 14, 2007 Author Share Posted February 14, 2007 Då litar jag på dig Stenis :] Tack för svaren ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orvaldo Posted February 15, 2007 Author Share Posted February 15, 2007 Så, imorgon kommer med stor sannolikhet en Bärbar dator med Xp home edition i brevlådan + Windows Vista Home Premium OEM. Då undrar jag, Hur avinstallerar jag xp ? Såhär ? http://www.winxpfix.com/page23-Uninstalling-Windows-XP.htm Om inte, hur, alternativt finns det något smidigare sätt ? Sen när jag ska installera Vista, vad händer då när det inte finns något OS installerat, när jag stoppar i skivan ? Min bror kommer fixa detta om 1 och en halv vecka men man vill ju inte vänta så länge ;] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 15, 2007 Share Posted February 15, 2007 Det enda du behöver göra är att starta upp datorn med Windows Vista-DVD:n, följ sedan instruktionerna och när den fråga om vilken disk du vill installera på så välj först att formatera den, då försvinner XP helt och hållet! Läs även guiden http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...2&Itemid=72 så får du nog tillräckligt med tips för hur du ska gå tillväga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orvaldo Posted February 15, 2007 Author Share Posted February 15, 2007 Bara stoppa i disken när datorn är på, eller ska man sätta i disken innan man startar datorn ? Jo den guiden har jag sparat redan :] Tack för snabba svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 15, 2007 Share Posted February 15, 2007 Spelar ingen roll, men du måste se till att din dator kan boota från CD/DVD-enheten, oftast kan du välja "Boot device list" under uppstart genom att trycka exempelvis Tabb eller F12, annars hittar du en inställning för detta i BIOS! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orvaldo Posted February 15, 2007 Author Share Posted February 15, 2007 Tack Får se om jag fixar detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 15, 2007 Share Posted February 15, 2007 Japp, annars vet du ju vart du ska vända dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orvaldo Posted February 15, 2007 Author Share Posted February 15, 2007 Snabb fråga, Hur stor hårddisk bör man ha för Vista home premium + alla program? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 15, 2007 Share Posted February 15, 2007 Du behöver minst 15GB för själva Vista och efter användning ett tag. Lägg till X antal GB för program och spel, säg minst 25GB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orvaldo Posted February 16, 2007 Author Share Posted February 16, 2007 Lägger den på 30 gb sen då, när datorn kommer dvs på MÅNDAG :-[ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts