Gå till innehåll

Montering av dator!


Recommended Posts

Hej,

Jag ska sätta ihop min dator som jag har beställt i delar! Det är ju moderkort, minne, hårddisk, grafikkort, processor, DVD-brännare, diskettstation och en processorfläkt! (Chassit innehåller 450/W nätaggregat)

Jag har aldrig någonsin varken beställt (i delar) eller monterat ihop en dator! ... Är det något svår att göra? Det jag är mest orolig för är nätaggregatet och allting som ska kopplas till Moderkortet! Sen självklart processorn!!!  :-

Ni kanske undrar då varför jag inte har frågat företaget om dom skulle kunna hjälpa mig, men ICKE! Komplett var inte villiga att hjälpa!  :- Sen typiskt nog så känner man ju ingen som kan nått om datorer! (flyttat till ny stad  ::) )

Är det svårt att montera ihop datorn själv? Vore schysst om ni kunde hjälpa mig med detta!! Vågar inte riktigt beställa den innan jag vet :-

HÄR ÄR LISTAN MED GREJOR JAG SKA BESTÄLLA!!

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Nätaggr.

Asus GeForce 7100GS TurboCache DDR2, PCI-Express,supports 512MB,Tv-Out/DVI-D

Asus P5B DLX/WIFI-AP, P965, Socket-775, ATX, 2xGbLAN, SATAII, Firewire, PCI-Ex16

Corsair XMS2 5400 DDR2, 1024MB PC5400 64Meg x 8, CAS 4-4-4-12, 667MHz, 240pin

Hitachi Deskstar T7K500 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart OEM

Sony diskettstation 3,5" 1,44MB svart floppydisk intern

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU- Fläkt, Socket 478/775/754/939/940

Är det något som saknas? eller något som inte skulle passa ihop när jag ska sätta ihop allting?

Tackar för svar! // Magnus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pust... orkar inte riktigt gå igenom listan, men det verkar vara en bra konfiguration. Du har kollat att moderkortet stödjer Dualcore-precessorer?

Att tänka på... att montera moderkortet med alla kontakter i chassit är ju en klassisk grop... Ha tålamod om datorn inte startar vid första försöket. Sladdar som ska till strömbrytare, diskaktivitetslampor osv brukar ha en tendens att ofta bråka. Men inget att hänga upp sig på. Att koppla nätaggregater är oftast klockrent... det kan sällan gå fel.

Ta även en minut extra att kolla kontakterna från processorfläkten när den ska kopplas till moderkortet. Ibland har du 2 pins kontakt på fläktarna (Zahlman har det) och en tre pins kontakt på moderkortet... se bara till att rätt pins sitter på rätt kontakt. Bara att testa sig fram...

För övrigt gäller det att avjorda ordentligt innan du börjar pilla på processor och annat känsligt. Lägg gärna en hundring till och införskaffa ett avjordningsarmband...

// Mange

Lämna ett mail i min inbox med en epostadress, så kan jag hjälpa dig online om du har tillgång till msn under installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pust... orkar inte riktigt gå igenom listan, men det verkar vara en bra konfiguration. Du har kollat att moderkortet stödjer Dualcore-precessorer?

Yes, Det moderkortet jag har valt klarar allt (I min lista då) .. har dubbelkollat det! :) Mjo, kanske vore smart att skaffa sig ett sånt armband :) Tack för ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, Ja jag lästa lite på "64bits.se" Väldigt bra förklarat tycker jag, men hittade inte informationen om Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775  ??? Eller någon liknande! Vet inte .. Men nu gäller det att lära sig BIOS!  :o Hittade en sida med information om vad man ska göra när man byggt ihop en helt ny dator, man skulle ställa in Processorns busshastighet osv osv osv!! FATTAR NADA!!  ??? ??? .. Skulle ni kunna förklara för mig vad jag kommer behöva göra?

LÄNK: http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index10.php#2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer du INTE behöva göra... rätt frekvens kommer att kännas av, utan att du behöver göra några inställningar i BIOS. Mycket har hänt sen 2004... redan då tror jag minsann det var en överflödig artikel.

Har du konfigurationen enligt din beskrivning så kommer du på sin höjd behöva bekräfta att allt står på "auto" när du startar för första gången. Med det menas att processor, hårddiskar och annat kommer att kännas av automatiskt.

Bara bygg på, du.

//Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar en liten "snabbis".

1: Först ska du kanske montera nätaggregatet om det inte sitter i lådan. Några skruvar sen sitter det där

2: Montera processorn på moderkortet innan du stoppar ner det i chassit. Det blir lättare att se då. Följ instruktionerna i moderkortets manual. Därefter moterar du fläkten... ska du köra Zahlman kan det verkligen vara en fin idé att göra detta innan moderkortet går ner i chassit, då det kan finnas en chans att fläktens infästningar ska skruvas underifrån.

3: Montera i moderkortet i chassit. Fäst alla kablarna på de platser på moderkortet som manualen anger. Detta är oftast ganska enkelt, men ta en extra till när de små LED-kablarna ska fästas från chassits framsida på moderkortet. De är till för håddisklampor osv... blir dessa det minsta fel så startar inte datorn.

4: Montera hårddisk enligt anvisning i manualen till moderkortet. Sata-kabel och ström kabel. Har du små stift med en liten "bygel" på hårddisken ska denna ställas i CS = Cable Select. Ska du ha mer än en hårddisk ska dessa ställas i Master eller Slave. Master är för den hårddisk som ska köra Operativsystemet. Slave är för övrig lagring etc. Har du inga byglar eller stift ska du bara trycka i kontakterna på moderkortet.

5: Montera DVD och floppy enligt manualen. Med ett modernt moderkort ska du sätta alla jumprar på CS = cable select. Ska du ha två så är det samma som förra punkten... Master och Slave.

6: Tryck minnesmodulerna på plats. Var noga med att dessa klickar på plats i sina fack.

7: Montera Grafikkort och ljudkort. Följ instruktionerna enligt manualen... Med ett PCI-express så ska du ha en extra strömförsörjning från nätaggregatet. Bara en som passar.

Har jag missat något?

Nu borde du kunna koppla ihop skärm, mus och tangentbord och starta upp ditt bygge... Du kommer ju få felmeddelande att du inte har något opertivsystem eller att du inte har någon systemdisk. Detta är ju för hårddisken inte är formatterad. Det kan vara en bra idé att ha XP eller Vista skivan i från början... då blir du snart varse att installationen gått fint. Installationsprogrammet hittar ju de diskar som finns i datorn.'

//Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PUSTTTT!!! Det var riktigt skönt att höra att BIOS sköter sig själv!! :D att montera ihop allting kommer säkert att gå bra! eftersom ni nämner att det står i manualen för moderkortet hur alla sladdar ska vara! :) Hoppas bara att man får alla sladdar man ska ha till! :o Men annars är det ju bara att beställa hem dom, kanske kommer be om hjälpa då! Men hur kopplar jag hårddiskarna samt grafikkortet, eftersom grafikkortet är PCI express? Det skulle vara någon speciell strömsladd till den, visst? ... sitter den färdig i nätaggregatet? eller får man kanske sladden till grafikkortet när man köper det? sen hårddisken, det är ju SATA II .. får man en speciell SATA sladd till den? hoppas på att man får manual till den med, så jag vet vart och Hur jag ska ska koppla den! Ursäkta att jag ställer dessa frågor! men det är första gången jag ska montera ihop en dator!  ::) Tack för allt än så länge!  :-*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så skulle man hålla på med massa drivrutiner till hårddisken? alltså när man installerar Windows så skulle man trycka ner F6, innan allting drar igång? Jag vet När jag ska trycka om så .. eller jag kanske inte ens behöver fixa det? för då skulle jag iaf göra som så att jag skulle kopiera vissa filer från cd'n jag fick med i Moderkortet!? kopiera det till en diskett och sedan sätta i den efter att jag har tryckt F6 ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska väl bara koppla in en hårddisk? Då kommer du inte behöva RAID-drivrutiner alls...

Sen ber jag ursäkt om det där med byglingen... det är om du ska använa en IDE HD, vilket jag glömde att du inte skulle...

SATA kablage får du nog med både moderkort och med hårddisken. Sladden till Grafikkortet sitter på nätaggregatet, inget du behöver oroa dig för. Alla strömkablar sitter redan på nätaggregatet.

//Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte be om ursäkt! ;) För jag har 2st IDE hårddiskar som jag hade tänkt att installera! Hur gör man då? ska man göra på något speciellt sätt? Då kanske jag får köpa 2st IDE kablar för att det ska funka? Vill helst inte behöva formatera om dom när jag sätter i dom .. fungerar det? Vill ju inte förlora allt jag har på hårddiskarna!  >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kopplat diskarna på en sladd. Dock måste du sätta den ena som master och den andra som slave (eller båda på Cable Select.)

En sak att notera är att det bara finns EN ide kontakt på det moderkortet du valt så du kommer inte kunna koppla in båda diskarna och en IDE brännare som du tänkt.

edit:

Du kan ju köpa en SATA brännare och då går det bra att koppla in båda diskarna

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331635

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah okej! Lät lite trist det där andra! :D Men nu går det att ordna ju! :D:D Ska köpa den då istället! Kopplar man in den som vanligt då? Men, finns det någon IDE sladd som det finns 2st uttag på? så man kan ha båda 2 som slave? jag kommer ju ha SATA hårddisken som Windows hårddisk! och dom andra 2 som slave! (IDE hårddiskarna) :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare inlägg... den ena måste vara Master och den andra Slave. Tidigare fanns det flera IDE uttag på moderkorten och då fick man ställa Primary Master och Slave och Secondary Master och Slave. Här får du altså ställa i BIOS vilken som ska starta först.

IDE-sladden har 3 kontakter... en till moderkortet 2 till diskarna. Samma kabel använder man till CD/DVD om du inte väljer en SATA DVD förstås.

En liten "notis"... har inget bekräftat, men jag har upplevt hos några jag hjälpt att det kan ge vissa problem om man kör både IDE och SATA diskar samtidigt (blåskärm vid mycket diskaktivitet). Någon som kan bekräfta detta? När jag har avhjälpt problemen har jag kopplat ur de diskar som gått som IDE och det har fungerat bra igen.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om du skaffar en "kabinett" för ide-disken

http://www.clasohlson.se/Product/Category....=251565#32-6650

Bara att plugga in usb:n

:)

Har hört att sånna blir skitvarma om man har dom på för länge! :o Dom kan typ smälta och crap! Men annars så får det bli sånna, för dom 2 hårddiskarna måste jag ha..

Hittade denna, kanske lite smartare att skaffa sig en sånhär?

http://www.datorbutiken.com/home/default.a...roduct=MAP-302F

Smidigare!! Kan ha 2st 3,5 IDE Hårddiskar i EN! :D Sen att det är Fläkt och  FireWire anslutning är bara bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men då är det löst iallafall! Dom 2 IDE hårddiskarna kommer åka in i en sån låda! :) Eftersom det är fläkt i den så borde dom ju inte bli överhettade! :P Tror inte att det var så mycket mer just nu, men jag återkommer om det skulle dyka upp flera frågor! Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo jag kom på en liten fråga till faktiskt!  ::) Alltså jag har 60Gb, 80Gb och en 250Gb stora hårddiskar! Och jag hade tänkt att sätta i 80 och 250Gb i den externa lådan som jag visar lite längre upp! :)

I den datorn jag har Nu, får jag inte dom 250Gb fullt ut! utan jag får bara 128Gb .. Och det har jag frågat här innan, och det var nått med Windows .. att den inte klarade av mer än 128Gb?, om jag minns rätt .. eller att datorn helt enkelt var för gammal! .. Men nu ska jag ju till att köpa en ny! .. Alla delarna är ju helt nya! Nästan nytt på marknaden! Tror ni att jag kommer få samma problem då? Fast att jag har köpt ny? .. Om inte, hur kan jag fixa detta!? Jag vet inte riktigt hur man ska fixa det igenom denna kabinetten!

En annan fråga jag kom på nu! när jag har monterat in hårddiskarna i denna kabinett, Hur kommer dom att visa sig i "Den här datorn" ? Kommer det vara som "Flyttbar disk" eller kommer den att visa sig som en helt vanlig hårddisk? hmm, ja det var nog allt.  ;D

Tackar för svar! //Mange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...