Jump to content

Segt internet

tokar86a

Recommended Posts

Hej

ibland så har jag problem med att FF har svårt att ladda en sida. Det händer även med IE. Jag had einte något såndant problem vad jag kan minas när jag körde windows XP. Är det någgot som vet vad som kan ha orsakat det här? fins det något man kan fgöra för att internet ska fungera stabilare?

Enda jag gjorde var att skriva cmd trycka ctrl+shift+enter

sen klistrade jag in detta :netsh interface tcp set global autotuninglevel=highlyrestricted

ENTER

Sen funka allt bättre med websidorna.

Enda jag gjorde var att skriva cmd trycka ctrl+shift+enter

sen klistrade jag in detta :netsh interface tcp set global autotuninglevel=highlyrestricted

ENTER

Sen funka allt bättre med websidorna.

Vad menar du med det översta? vart skrev du in cmd?

det går att testa genom att skriva in

netsh interface tcp set global autotuninglevel=normal

Så återställer du inställningen.

Och sen testa. För att se om det blev skillnad.

Du kan även stänga av det helt.

netsh int tcp set global autotuninglevel=disable

Själv märkte jag det bara på vissa sidor som var tröga.

När jag gjorde ändringen så gick sidan snabbare.

Det var likadant i opera som firefox och IE7 för mig.

• 3 months later...

Har testat det mesta nu, inklusive att stänga av virusskydd (Avast) och Windows Defender, samt att köra direkt mot nätet via ADSL-modemet istället för via D-link-routern, samt tipset kring "netsh int tcp set global autotuninglevel=disable" och "netsh interface tcp set global autotuninglevel=highlyrestricted", och även att avaktivera IP6 helt.

Fortfarande så surfar jag dubbelt så snabbt med min 3 år gamla W2K-maskin och 2 år gamla XP-maskin, jämfört med min sprillans ny HP med Vista Home.

/Edit.  Allt annat (Photoshop och andra program) går i en rasande snabb fart på nya "Vista-maskinen", är "bara" internetanslutningen som är fylld med sirap  :'( 

Några fler tips på lager någon?

//B

Hunnit testa runt ännu mer nu, tex ftp via gamla WS_ftp95 går med en rasande fart (eller i alla fall i samma fart som via gamla PCna med W2k och XP), är "bara" http via IE7 eller Firefox som går extremt långsamt på Vista-maskinen.

Edit/ Kört tex TPTEST på både W2k och XP-maskin, samt nya Vista-burken, landar då på runt 2.0 MB i alla fallen, men en webbsida som tar 1-2 sekunder ladda ner på W2k och XP-maskiner tar runt 10-15 sekunder i Vistaburken.

Edit2/ Har nu på Vistamaskinen stängt av även "Automatiska uppdateringar", men ingen skillnad  :(

Edit3/ Och även kört dom uppdateringar man kan hämta via MS och HP, men ingen skillnad... :(

Edit4/ Börjar nästan känna att jag får bita i det sura äpplet och ta fram plånboken och shoppa mig en XP-licens, någon som vet, kan man fortfarande köpa en sådan? (Har IOFS en Wk2-licens/CD, men ingen lust backa SÅ långt i tiden)

/B

Ahhhh...   Måhända något tips kring hur man då stänger av: "automatisk sökning efter drivrutiner" ?

Edit/ Uppskattar alla tips jag kan få, men en smula tragiskt att det levereras nya PCs från tex HP med Vista  där det sedan krävs att man måste leta sig grön på nätet för att få tips för att få den att fungera bra/normalt att tex surfa med i normal hastighet, jag överlever det, men taskigt mot dom som förväntar sig få en fungerande PC i paketet, något måste ha gått snett någonstans, antingen hos HP eller hos MS?

Varken HP eller MS kan väl kräva att en köpare av en ny PC ska vara PC-tekniker för att få den fungera?

/B

Nu har jag inte vista själv längre, men jag har för mig att det var under "Performance" eller "underhåll"

Det var under installationen av t.ex grafikkort som vista frågade om den skulle leta reda på en passande version av drivrutin. Svarar man ja där, så kommer den att söka till man säger stopp.

Under "Fel" tror jag det heter, det kan naturligtvis heta något annat också men vista har en avdelning där det står vilka fel och brister samt förslag till ändring, där ska man kunna stoppa sökningen.

Hoppas att någon annan kan ge dig ett mer exakt svar, kanske Stenis eller Japanmannen som är mycket mer kunniga i vistavärlden än vad jag är.

Tack för förslag!

Men, testat vidare, och det är trots allt Avast´s "On Access Protection" som är spöket som slöar ned sidor som har tex många mindre gif-bilder.

Kör Avast på både XP-maskin och W2K-maskin, har fungerat utmärkt och märks ingen större hastighetsskillnad med "On Access Protection" påslaget eller avslaget, men på Vista-maskinen orsakar det total sirap vad det gäller surf.

Får kolla vidare hos Avast.

/B