Gå till innehåll

Nya drivrutiner - är det svårt?


B1an

Recommended Posts

Hej!

Jag vill uppdatera drivrutinerna till mitt grafikkort. Jag har haft lite problem med grafiken sedan min dator blev omlagd för ett litet tag sedan. Det har liksom blivit spår av fönster när jag flyttat dem bland annat, så jag "tror" att det kan vara drivrutinerna som spökar. Jag har försökt att installera om dem med skivan som följde med, men får bara felmeddelanden när jag försöker.

Grafikkortet är ett Sapphire ATI Radeon X1600PRO 512MB och som jag har uppfattat det så ska det nu finnas nya och bättre drivrutiner sedan jag köpte det i början av oktober.

Jag har själv aldrig uppdaterat drivrutiner förrut, men vill gärna lära mig så jag slipper vara beroende av min son (som bor på annan ort) så fort det gäller något med datorn. Frågan är väl bara om jag klarar av det själv? :) Kanske med hjälp av er här på forumet?  ;)

Mvh B1an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka hjälpa dig lite på traven.

Jag antar att det är Windows XP som du har som Operativsystem? Isåfall så hittar du nya drivrutiner till ditt grafik kort på följande länk. http://ati.amd.com/support/drivers/xp/radeonx-xp.html

Klicka på "Catalyst Software Suite" så startar nerladdningen.

Spara filen på ett ställe där du hittar åt den igen.

När nerladdningen är klar så öppnar du en utforskare och gå till mappen där du laddade ner filen.

Dubbelklicka på filen. Installationen borde vara av typen "nästa, nästa nästa klar"

Säg till igen ifall det krånglar så ska vi se om vi kan hjälpa dig lite bättre.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ClasP.

Tack så mycket, jag behöver nog lite hjälp med det här. Jag är så dålig på engelska så jag fattar hälften av vad de skriver på installationshjälpen.  :-[

Jag har tagit ner catalyst software suit (7-1_xp_dd_ccc_wdm_enu_40211.exe) Filen ligger på hårddisken. Måste jag ta bort de andra drivrutinerna innan eller är det bara att klaicka på exe-filen för att installera det?

Mvh B1an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag lyckats uppdatera drivrutinerna. Men jag tycker att problemet kvarstår. (Det blir eftersläpningar, typ spår, när man flyttar fönster eller scrollar i draglisten.

Jag har ändrat skärmen på från 60 Hz till 85Hz och installerat DirectX9c, ifall det var det som var problemet. Jag var så säker att det skulle lösa sig med de nya drivrutinerna till grafikortet, men det verkar inte så tyvärr. Är det någon som kan ha något tips?

Det är så retfullt eftersom jag använder datorn till videoredigering och bildhantering och allt bara "hackar, fladdrar och fryser". Det är olidligt att jobba med video och bild med datorn. :( Bilden funkade bra innan omläggningen så jag vet inte vad som är fel. (till saken hör att det är min son som installerat om windows, men han säger att han installerat alla cd-skivor som hör till hårdvaran)

Lite infornmation om datorn (som är ett hemmabygge)

450W Nätagg

Moderkort: ASUS K8N-X socket 754 (Bios v 1011.005 date 02/16/2006)

Processor: AMD Athlon64 3000 2,0 ghz

Grafikkort: Sapphire ATI Radeon X1600PRO 512MB

Minne: Kingston DDR PC 2700 3 st på 512Mb vardera

Hårddiskar: en SATA Maxtor på 250 gb (2 partitioner)

och en ATA på 80Gb (2 partitioner och på den ena ligger windows)

Happauge WinTV PVR-150MCE, med senaste drivrutinerna från Internet.

Samsung DVD-RW

Skärmen är en äldre Philips Brilliance 109p 19", men till den hittar jag inga drivrutiner, så den använder Windows standard och det funkade förrut.

Mvh B1an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan möjligheten finnas att det är läsningen från hårddiskarna som spökar? Av egen erfarenhet så är det ingen höjdare att ha både SATA och IDE diskar samtidgt. Har servat ett flertal datorer med antingen laggningar eller rent av oförklarliga blåskärmar där problemen upphört när IDE diskarna kopplats ur. Förvisso har ju konfigurationen varit att operativsystemet legat på en SATA-disk och övrig lagring har legat på IDE-diskar.

Bara en tanke?

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja visst, det kan ju vara en möjlighet. Men jag är inte så sugen på en ominstallation igen.  :-

Ata-disken är ju bara på 80Gb så om jag kopplar ur sata-disken så tappar jag ju möjligheten att hålla på med videoredigering. Och om jag bara ska ha sata-disken så måste jag ju lägga om windows igen.  :(

Det funkade bra innan sonen la om windows med bägge diskarna. Det är som jag tror att han ska ha glömt några viktiga drivrutiner till nånting, fast han säger att han "slängt in alla skivor". Det som är nytt den här gången är en extra minnesmodul på 512Mb. Men man tycker ju att datorn borde arbeta bättre med mer minne.  ???

Alla förslag på vad som kan va fel tas väl emot.  :)

Mvh B1an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lagt in moderkortsdrivisar? Om inte agp drivrutinerna är ok får du de effekter du beskriver. Leta rätt på skivan som följde med moderbordet och kör den.

Jaa det kan vara felet :) Måste testa det på en gång.

Lägger jag in dem från windows ? (som du märker är jag nybörjare på drivrutinsuppdatering) Hur vet jag vad som är agp drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lagt in moderkortsdrivisar? Om inte agp drivrutinerna är ok får du de effekter du beskriver. Leta rätt på skivan som följde med moderbordet och kör den.

Jaa det kan vara felet :) Måste testa det på en gång.

Lägger jag in dem från windows ? (som du märker är jag nybörjare på drivrutinsuppdatering) Hur vet jag vad som är agp drivrutiner?

Gamla skivor som följde med duger  oftast till ölunderlägg alternativt till återvinningstationen... ;)

Eftersom det är en hopplocksburk ska du då till ASUS support, moderkortet styr.

Heter den verkligen ASUS K8N-X, söker man på det så finns inga  ???

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

Krångel med mixade SATA/IDE burkar löses ofta med BIOS uppgraderingar samt senaste drivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun!

Jag installerade alla länkar som gick att trycka på menyn från moderkortsskivan, men det blev inte direkt bättre. Det hackar ännu. suck.

Du kan ha rätt i vad kortet heter, jag hade ett annat tidigare som en strömspik tog och det hade -X i slutet, så jag kan ha blandat ihop dem.

Jag vet inte om det är någon hjälp, men jag kollade DxDiag i kör och fick fram det här (och bra mycket mer, men det skulle bli för långt. Kanske du kan utläsa något av detta? Vore jätteglad om jag blev av med problemet.  :)

Mvh B1an

System Manufacturer: ASUSTek Computer Inc.

System Model: K8N

BIOS: BIOS Date: 02/16/06 15:44:49 Ver: 08.00.09

Processor: AMD Athlon 64 Processor 3000+,  MMX,  3DNow, ~2.0GHz

Memory: 1536MB RAM

Page File: 435MB used, 2995MB available

Windows Dir: C:WINDOWS

DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)

DX Setup Parameters: Not found

DxDiag Version: 5.03.2600.2180 32bit Unicode

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag körde med nybörjarlänken. :) Men det kommer att ta tid att få ner dem, 7kb/s  :- Det går med andra ord trögt med tanke på att jag har 100Mbit/s lina. Jag sparar dem i en mapp så får jag installera dem i morgon när huvudet är mindre trött.  :)

Vilka av drivrutinerna är viktigast att få ner av de som är där? Ljudkortsdrivrutinerna hittade jag först, och dem var jag inte rädd att ta ner. Men vad det andra är vet jag ju inte. RAID antar jag att jag inte intresserad av, men de andra? Windows är ju en 32 bitars, men jag har 64bitars processor. Det känns som om det är en djungel att slå sig igenom. Men skam den som ger sig. ;)

Den lilla nybörjarlänken säger att jag har modell: P5LD2, om det nu har nån betydelse.

mvh B1an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka av drivrutinerna är viktigast att få ner av de som är där? Ljudkortsdrivrutinerna hittade jag först, och dem var jag inte rädd att ta ner. Men vad det andra är vet jag ju inte. RAID antar jag att jag inte intresserad av, men de andra? Windows är ju en 32 bitars, men jag har 64bitars processor. Det känns som om det är en djungel att slå sig igenom. Men skam den som ger sig. ;)

I RAID drivarna ligger nog även SATA drivare... sedan är BIOS viktigt att kolla om burken kollar.

Resten är oftast mindre viktigt.  Grafikdrivarna tar du direkt från AMD/ATI  dvs orginalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Drivrutinerna till bios tar sån tid att ta hem, så de håller jag på att ladda fortfarande.

Jag tog hem och installerade programmet Everest Home edition och det var intressant att gå igenom allt som stod där i rapporten som jag sparade.  Även om jag fattade hälften. :)

I vart fall så reagerade jag på detta i rapporten som jag sparade:

Minnesmodulerna är förvisso från Kingston alla tre, men de verkar vara olika ändå. Kan det ha betydelse?

Sen verkar AGP vara avaktiverat. Hur aktiverar jag detta?

Mvh B1an

Del från rapporten

DIMM1: Kingston K  512 MB PC3200 DDR SDRAM  (3.0-3-3-8 @ 200 MHz)  (2.5-3-3-7 @ 166 MHz)  (2.0-2-2-6 @ 133 MHz)

DIMM2: Kingston K  512 MB PC3200 DDR SDRAM  (2.5-3-3-8 @ 200 MHz)  (2.0-3-3-7 @ 166 MHz)

DIMM3: Kingston K  512 MB PC2700 DDR SDRAM  (2.5-3-3-7 @ 166 MHz)  (2.0-3-3-6 @ 133 MHz)

AGP Kontroller:

      AGP version                                      3.00

      AGP status                                        Avaktiverad

      AGP enhet                                        ATI RV530 Pro

      AGP Aperture storlek                        128 MB

      Stödda AGP hastigheter                      1x, 2x, 4x, 8x

      Fast-Write                                        Stöds, Avaktiverad

      Side Band Addressing                        Stöds, Aktiverad

Problem och förslag:

      Problem                                          AGP är avaktiverat. Detta kan ge sämre prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte säker men 99,9 på att PC3200 o PC2700 minnen går bra ihop.

Siffrorna är bandbredden och det ställs automagiskt in till de "sämsta" minnenas hastighet.

AGP ? Frågan är om du har ett AGP eller PCI grafikkort ?

Jag tror allting löser sig med BIOS samt drivare från ASUS... ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun och tack för svaret.

Jag har ett AGP-grafikkort. Det var därför jag blev så undrande över att AGP var avaktiverat. Men om det är avaktiverat så borde jag väl inte ens kunna använda grafikkortet?

Är det någon större skillnad på hastigheterna mellan de olika minnena? Tänkte att det kanske skulle gå bättre om jag bara hade de två som är likadana. Jag fick det tredje minnet av en kompis som byggt om sin dator och bytt till DDR2.

Jag har i alla fall fått ner drivrutinerna för Bios. Jag gick via snabblänken för nybörjare och som jag fattar så borde den känna av vilket moderkort som jag har. Där fick jag bara fram att modellen heter P5LD2. Inte att det hette K8N. Det verkar ju finnas en uppsjö av olika K8N moderkort. K8N, K8N-VM, K8N-E och K8N-E Deluxe.

Jag fick hem några drivrutiner inklusive en manual i går kväll, men när jag läser manualen så verkar det ändå inte vara rätt moderkort. Jag har ju som sagt AGP på moderkortet och i manualen stod det PCI-Express. Jag vågar ju inte installera drivrutinerna om det inte är exakt rätt, ifall något blir fel.

Enligt Everest Home edition så heter mitt moderkort: Asus K8N  (5 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio, LAN)

Söker man då på K8N och datumet för bios uppdateringarna, så verkar det inte finnas någon nyare uppdatering, vilket verkar konstigt. Men jag kan ju som sagt ha fel. Att hitta rätt drivrutiner verkar vara en hel vetenskap.  :)

Mvh B1an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Minneshastigheten ska inte spela nån roll, inget man ska märka.

- P5LD2 tvivlar jag på att det är för det är ett ganska nytt kort...

men Everest kan ta fel på de nyaste moderkorten.

Man brukar komma underfund med vad man har efter lite klickande o kollande.

Helst säker blir man om man även kollar manualfliken och ser att det är kortet man har i manualen.

Efter det skapar man en Favorit/Bokmärke till sidan så kan man enkelt kolla om nåt nytt finns... ;)

Om det är för bökigt så bör man lämna in burken till någon seriös mindre PC verkstad som snabbt

kollar o fixar det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Plun

Nej jag tror att du missförstod mig lite. Det var inte programmet Everest som "berättade" att det var ett P5LD2. Det var när jag klickade på nybörjarlänken på Asus hemsida, där man tog hem ett litet program som skulle "känna av moderkortet" Det programmet sa att det var den modellen. Tvivlar också starkt att det kan vara det modellen.  ;D Jag tror hellre på Everest och DxDiag för de sa samma sak, Asus K8N.

Datorn började att byggas för två år sedan, men jag har fått byta moderkort tre ggr pga strömspikar och åsknedslag. Så det här moderkortet köpte jag i höstas. Så det är inte så gammalt.

Nej jag får helt enkelt leta fram kartongen från källaren, om den är kvar för att reda ut exakt vilket moderkort som jag har. Tyvärr har jag nästan 20 mil till närmaste pc-verkstad (bor i norrlands obygd - utan bil), så det här måste jag försöka fixa själv på nåt sätt. Men tack i alla fall. :)

Mvh B1an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ni säkert redan löst alla problem, men jag skulle bara vilja ge ett tips på vad du kan göra eftersom du håller på med film och bildhantering...

Lägg windows på en egen disk IDE eller SATA spelar ingen roll vilket som duger, men...

Gör ett RAIDsystem som du använder till att arbeta med att rendera filmer etc. Genom att ha diskarna i en raid så kan du öka prestandan näst intill dubbelt upp så t.ex har du två eller tre 80-160gb diskar så kommer det att gå rysligt fort att arbeta med dina stora fimer etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...