Jump to content

Suddigt och blurrigt i Vista

betterlead

Recommended Posts

Jag upplever nästan all text som visas under Vista som suddig och blurrig. Det ser inte ut som ren text utan mer som text som egentligen är bilder - typ som på många hemsidor.

T.o.m texten i mina mail ser blurrig ut...

Jag har letat och letat efter inställningar för att om möjligt ändra detta men inte hittat. Det där med cleartype hjälper inte.

Någon mer än jag som upplever detta? (Och förhoppningsvis har en lösning...)

Jag upplevde samma sak, fenomenet uppkom redan när jag installerade IE7 i XP.

Efter att jag uppgraderade grafikdrivrutinerna i Vista så blev texten betydligt skarpare (eller så är det helt enkelt jag som vant mig, men det ser iaf bra ut).

Högerklicka skrivbordet > Anpassa > Fönsterfärg och utseende > Effekter > ta bort ClearType.

Tar bort en del av blurret, men ger väldigt "hackiga" fonter.

Nä, det här duger inte... Var och varannan bokstav jag t ex skriver just nu är mycket suddig. Kan det vara några drivrutiner till grafikkort eller skärm som inte är riktigt ok? Har testat, men verkar ha de senaste. Betyder iofs inte att de är bra.

Kör rekommenderad upplösning. 1920x1200 på min HP f2304.

Gick igår in på [inställningar för utseende] -> [Effekter] Upptäckte att man för tusan ju kan välja  kantutjämning enligt metoden Standard. Valde den och då ser det lite bättre ut. ClearType fixar jag inte - dock verkar det som om Vista tvingar en till ClearType i sina dialogrutor.

• 3 weeks later...

Har upptäckt att cleartype automagiskt, utan att man ställer in det, används när jag kör Aero - då blir all text mer eller mindre suddig.

Det jag nu gör är att jag kör Vista Basic-valet med standard kantutjämning för att slippa tvivla på min optiker.

Är det någon annan som har fler funderingar kring detta?

Guest phillekille
Jag upplevde samma sak, fenomenet uppkom redan när jag installerade IE7 i XP.

Efter att jag uppgraderade grafikdrivrutinerna i Vista så blev texten betydligt skarpare (eller så är det helt enkelt jag som vant mig, men det ser iaf bra ut).

Det fick jag , men efter jag har använt det nu, så tycker jag det e skönt att använda det...

Här kommer en skärmdump av min inkorg i Win Mail - tre olika inställningar. Först med Aero sedan med Vista Basic. Tredje Basic + standard kantutjämning.

423924977_e089ffd55e_o.jpg

423924963_5be7bfe0df_o.jpg

423930573_f26e8e31c3_o.jpg

Efter denna lilla undersökning har jag hittills kommit fram till att största boven i mitt lilla drama är inte Cleartype lika mycket som skräpet Aero. Ursäkta de stora bilderna, men i annat fall ser man inte skillnaden så tydligt.

Ok, är det någon på forumet som har något intressant att säga om detta? Jag menar, gör jag något fel i mina inställningar eller det är så här det ser ut hos er andra också?

För att fa nagorlunda vettig text i Vista rekommenderar jag att lata Aero vara pa, men välj 'standard kantutjämning' (istället för clear type- som är allt utom just det.. clear) och ändra även teckensittet till Arial (VIKTIGT) för alla dialoger och rutor du kan. Inställningarna görs ocksa under anpassa.

Det nya teckensnittet i Vista 'Segoe UI' (eller vad det heter) suger riktigt fett pa högupplösta TFT-skärmar.

De som ännu inte ändrat detta är RIKTIGT okräsna....  :)

• 2 weeks later...
skumt, tycker att cleartype funkar super här ... grymt bra skärpa på skärmen, har lagt in det i xp på alla våra 15 datorer på jobbet, så det e nog inget fel på cleartype hos dig

Fast nu gällde detta Vista. Aero finns inte i XP.