Gå till innehåll

Vad menas med 32- och 64-bitars? x86?


L-L

Recommended Posts

Jag har XP Home Edition, SP2. Nu undrar jag, som rubriken indikerar, vad det här med 32- och 64-bitar innebär för XP? Och vad är x86?

Skälet att jag undrar är mest med tanke på program jag laddar ner som finns i olika verisoner. Vidare, .NET Framework finns ju som x64 och x86 (version 2.0 i alla fall), och jag har det installerat eftersom bl.a. AutoCAD kräver det - men om jag t.ex. skall installera om Windows XP och lägga in .NET, vilken väljer jag då?

Det vore fint om någon kunde reda ut detta för mig :)

/L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

x86 = 32 bitars version

x64 = 64 bitars version

För att kunna köra 64 bitars versionen så kräver det att din prossesor är en 64 bitars prossesor och du måste ha windows xp (64 bitars version).

Jag tycker att du ska köra 32 bitars versionen (x86). och antar att windows xp home inte finns i 64 bitars version så 64 bitars installationen kommer inte fungera så bra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, när alternativ ges skall jag således alltid välja x86, eller med andra ord 32-bitars, om det står så... det gör det ju ibland på t.ex. små gratis opensource-program.

Vidare undrar jag ju då; Min processor är en Mobile AMD Sempron 3000+, 1,8 GHz. Det bör vara en 32-bitars?. Är det det vanligaste för hemmabruk? Är t.ex. de dyrare Intel-processorerna 64-bitars?

Tack för hjälpen!

/L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...