Jump to content

Bootar inte...HJÄLP

Manneman

Recommended Posts

Har ett stort problem på morgonen när jag sätter på datorn...

Datorn booter upp tills den lilla stapeln försvinner och sen blir skärmen bara svart... och stannar.

Startar om i felsäkert läge och märker att det stannar upp vid "crcdisk".... Stoppar i Vista-skivan och den laddar in och den blågröna "Auora"-bilden kommer upp tillsammans med muspekaren, men sen stannar den...inget mer. Har även försökt att starta med "Använd senaste fungerande konfiguration" men inget... vad ska jag göra?

Det enda jag gjort är att uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet (nVidia 101.41) men det funkade fint hela dagen igår, även efter omstarter...

Vad kan jag göra? Bönar efter hjälp...

Mange

Uppdatering: Efter ett antal försök så stoppade jag åter in skivan... den startade inte ens, men å andra sidan startade Window denna gången... f-n, nu vågar jag ju inte stänga av datorn igen förrän jag hittat lösningen på detta...

låter som din dator inte mår så bra

vissa teken på att din dator har hård vara fel

kanske dags att lämmna in din dator för hälso kontroll (Service)

1 använd windows update nästa gång och undvik nvidas nyare drivers

så varför ska du undvika dom nyare drivers för ditt grafik kort det finns fortfarande buggar i driver rutinerna

http://www.nvidia.com/object/vista_driver_news_030207.html

citat från nvida:

These NVIDA Windows Vista drivers are under development. This version is not fully optimized for full 3D performance and may not include all available features available on different operating systems. NVIDIA, along with the industry, is continuing to update its Windows Vista drivers to ensure maximum performance on 3D applications and add support for features. These drivers are provided "AS IS." NVIDIA MAKES NO REPRESENTATIONS OR WARRANTIES OF ANY KIND WHATSOVER AS TO MERCHANTABILITY, COMPATABILITY, PERFORMANCE, APPLICATION OR FUNCTION, AND DISCLAIMS ALL SUCH WARRANTIES TO THE FULLEST EXTENT ALLOWED BY LAW.

tycker att du ska berätta för nvida att dom senaste driver orsakade att grafiken slutade att fungera

Report a bug with the NVIDIA's Windows Vista graphics driver

http://www.nvidia.com/object/vistaqualityassurance.html

Tack för ditt svar... Datorn mår så bra den bara kan. Har nyligen servat den och bytt en del hårdvara. Gamla fläktar har fått lämna plats åt nya, nytt nätaggregat är installerat samt en ny hårddisk som har fått plats som systemdisk.

Jag har arbetat med datorer och hårdvara i många år och konstaterar snabbt att det INTE är något hårdvarufel i datorn... Det är däremot ett typiskt mjukvarufel, detta... datorn har just nu piggnat till och jag skriver detta i just den aktuella datorn. Att det kan vara nVidias beta drivare är möjligt, men samtidigt borde datorn vakna i felsäkert läge i det fallet, eller hur?

Datorn booter upp tills den lilla stapeln försvinner och sen blir skärmen bara svart... och stannar.

Startar om i felsäkert läge och märker att det stannar upp vid "crcdisk".... Stoppar i Vista-skivan och den laddar in och den blågröna "Auora"-bilden kommer upp tillsammans med muspekaren, men sen stannar den...inget mer. Har även försökt att starta med "Använd senaste fungerande konfiguration" men inget... vad ska jag göra?

Jag ska prova att återinstallera den senaste drivrutinen och se vad som händer...

Kom gärna med tips och rapporter om någon råkat ut för samma symptom...

Mange

Kom gärna med tips och rapporter om någon råkat ut för samma symptom...

Mange

Googla på "crcdisk" så hittar du en massa tips om lösningar.

Jo, jag har gjort det... det finns ju en miljon olika varianter på vad som skulle kunna orsaka problemet. Allt från att det är problem med SATA drivrutiner till grafikkort. Jag har aldrig behövt installera någon SATA rutin separat tidigare och datorn har ju funkat med Vista sen RC1.... 

I grund och botten verkar det som det är fel på någon drivrutin, så jag får köra uteslutningsmetoden tror jag... och då börjar jag väl med nVidia... hoppas min pärla startar om sen bara...

Mange

Kommer du in i felsäkert läge kan du ju alltid göra en systemåterställning till en tidpunkt när du vet att datorn fungerade.

Det var ju det som var problemet... när den laddade vid felsäkert läge så stannade den vid "crcdisk.sys"... inte ens att boota på Vista-dvd´n gick (se ursprungstråden)... men helt plötsligt så gick det att boota...

Det verkar dock än så länge att det funkar efter att jag avinstallerat nVidias beta drivisar och lagt tillbaka 100.65 igen... den går som en dröm. Hoppas verkligen det var det som strulade. Jag gjorde ju dock ett flertal omstarer efter installationen av de senaste betadrivisarna igår och då funkade det fint... skumt som tusan

Jag uppdaterar emellanåt...

Mange

Har nu "piskat" om burken och konstaterat att det hela berott på flera fel på samma gång.

Ja, det var nVidias drivisar som orsakade stoppet vid booten... men felet förstärktes av en trasig SATA-kabel till min sekundära disk. När jag väl kommit in i Vista efter att ha fått igång efter strulet så dök bara 2 av mina 4 partitioner på denna disk upp... gången efter var det de andra två som dök upp.... så höll det på samtidigt med  diverse låsningar i systemet.

Affären där jag köpte min nyaste HD bad mig ta in kabeln och de mätte den med ett instrument och kunde konstatera att det var den som "kortslöt" datorn... det har också gett upphov till det klickande ljud som jag tidigare tagit upp i en annan tråd...

Nu är allt ok och datorn går som ett spjut. Är t o m imponerad över hur mycket bättre Diskhanteraren är i Vista jämfört med XP...

Tack för all respons..