lenne Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Har ett "litet" Problem Jag har en del bilder i min dator och när man laddar ner dessa så får jag filändelse jpg. Men jag vill inte de ska heta 32993.jpg och vill därför byta namn. Gör som vanligt trycker F2 och skriver det nya namnet "Zacko spårar" och trycker enter. Varning Om du ändrar filnamnstillägget finns det risk att filen inte går att använda Vill du ändra det? Vadå ändra... > Jag har ej begärt att ngt ska ändras bara namnet. Tidigare har jag alltid bara skrivet nytt namn och filen sprades som jpg automatiskt. Provade ändra en bild som var dublett och då blev det en vanlig fil bild klickar jag på denna bild frågar programmet "vilket program vill du öppna denna fil med" På filen finns nu ingen filändelse utan står bara "hund" trycker F2 och fyller i .jpg och har bilden tillbaka. Så min fråga? Varför ändras ej bilderna i jpg och var kan man ev ställa om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zop Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 I Utforskaren: Verktyg > Mappalternativ > Visning och markera sedan "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenne Posted March 8, 2007 Author Share Posted March 8, 2007 Tack för tipset, men en fråga i sammanhanget... Varför har detta hänt? Förr kunde man ju alltid se vad det var för typ av fil JPG, Bitmap eller annan bildfilstyp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Visa < ikon, sammanfattning, miniatyrer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir_N Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Jag har en del bilder i min dator och när man laddar ner dessa så får jag filändelse jpg.Men jag vill inte de ska heta 32993.jpg och vill därför byta namn. Gör som vanligt trycker F2 och skriver det nya namnet "Zacko spårar" och trycker enter. Varning Om du ändrar filnamnstillägget finns det risk att filen inte går att använda Vill du ändra det? Testade lite... Om jag har bockat ur "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper", så står det t ex "1234.jpg" under en bild. Om jag då trycker F2 och bara skriver "Hund", så försvinner filnamnstillägget och Windows varnar som du beskriver. Du måste alltså skriva "Hund.jpg" för att det skall fungera. Om du däremot bockar i "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper", så behöver du bara skriva "Hund", eftersom filnamnstillägget är dolt! Kan rekommendera dig att använda IrfanView www.irfanview.com, ett mycket förnämligt bildprogram som är Freeware, skapat av en jugge som heter Irfan. Finns med svensk språkfil. En svensk användaranvisning: http://www.multimedia.skolverket.se/data/o...5303/530381.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts