Gå till innehåll

Hårddiken full eller vadå


nuke56

Recommended Posts

Hej

Efter en ominstallation av Windows har det försvunnit ca 40 GB från hårddisken. Enligt egenskaper: total storlek 93 GB, ledigt 3GB.

När jag sammanräknar mappar och filer i utforskaren blir det ca 50 GB i 110.000 filer. Både dolda och systemfiler visas. När jag skannar datorn för virus så blir 700.000 filer genomsökta.

Har kört både yttest och strukturtest på disken utan fel. Har också provat flera olika diskmanagmentprogram med samma resultat. Kan det ligga kvar filer från den gamla installationen och i så fall hur kommer jag åt dom för att radera dom.

I doc. and settings finns 2 användare kvar från den gamla installationen som jag inte har tillgång till hur jag än gör.

Vore tacksam för tips om hur jag får tillbaka mina 40 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör en installation över den gamla installationen så får du välja att spara den tidigare installationens systemfiler. Dessa hittar du sedan i xp:s diskrensningsprogram och kan tas bort där. Att de skulle motsvara 40 GB är inte möjligt. För mig låter det som du har gjort en parallell installation och numera har två xp-installationer. Då kan jag tänka mig att det skulle försvinna ett stort antal GB.

En normal windowsmapp brukar innehålla ca 2-3 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett tips men de kan både vara bra och farligt  

Har du hört talas som KillDisk ?  ;)

den Ränsar/Kraschar/Tömmer/förstör hårdisken  :o

man får själv välja

allt du behöver e alcohol 120% (programmet) inget som man dricker hehe

och sen ladda ner killdisk på deras hem sida www.killdisk.com sen bränner du den i en cd

med hjälp av alcohol 120 % (recommendera jag i alla fall ) eller ett annan program (EJ NERO 6)

Sen så botar du cd och grejar med den sen klart så har du 99.8% ledigt efter som killdisk tömmer 99.8 & av hela hårdisken

eller väljer du att krascha så 99.9% ....den tömmer aldrig 100% ut av hårddisken

efter de installera windows xp igen eller vad du har

men de e FARLIGT att använda Kill-Disk kom ihåg det  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall skulle jag föredra en normal nyinstallation. Boota med installationsskivan, ta bort partitionen/partitionerna, skapa nya, formatera och installera. Då har du garanterat bara en xp-installation.

Förfarandet innebär givetvis att allt gammalt försvinner så passa på att backa upp det först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter mycket troligt att det handlar om 2 parallella installationer. Hur gör jag för att avinstallera den passiva installationen när jag inte hittar filerna. Jag måste ju på något sätt komma åt filerna eftersom Norton AV kan hitta dom. Kan man inte göra något i registret för att göra dom synliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Norton hittar 700.000 filer låter otroligt om det enbart är filer från en dubbelinstallation. Måste vara något annat som gått på tok också.

Personligen tror jag inte att man kan "rädda" installationen utan att du blir tvungen att göra en ren nyinstallation från scratsch. Antagligen är det ett sammelsurium av de olika installationernas filer och omöjligt att reda ut.

Någon annan på forumet kanske har en "patenterad lösning" på ditt problem.  ??? ??? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Norton hittar 700.000 filer låter otroligt om det enbart är filer från en dubbelinstallation. Måste vara något annat som gått på tok också.

Personligen tror jag inte att man kan "rädda" installationen utan att du blir tvungen att göra en ren nyinstallation från scratsch. Antagligen är det ett sammelsurium av de olika installationernas filer och omöjligt att reda ut.

Någon annan på forumet kanske har en "patenterad lösning" på ditt problem.   ??? ??? ???

Njau... att det kan bli 700000 filer är inget svårt om man aldrig tömt alla sopor som Windows samlat på sig  :D

CCleaner bör man alltid börja med.  Ut med skräpet. 

http://www.ccleaner.com/

Sedan är väl Windows egna diskhanteringsprogram att föredra för att se om man strulat

till det med flera Windowspartioner eller tomma oallokerade.

Klicka på Start, klicka på Kör, skriv compmgmt.msc och klicka på OK.

http://support.microsoft.com/kb/309000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att du ska radera hela hårddiskaen ska du under inga omständigheter använda Alcohol 120. Du ska använda ett säkert program som Darik's Boot and Nuke. Det är den säkraste och bästa metoden som finns idag.

Det tar väldigt lång tid så låt datorn jobba över natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att du ska radera hela hårddiskaen ska du under inga omständigheter använda Alcohol 120. Du ska använda ett säkert program som Darik's Boot and Nuke. Det är den säkraste och bästa metoden som finns idag.

Det tar väldigt lång tid så låt datorn jobba över natten.

Hmm, brände en cd.

Gissar på att det bara är att boota med cd:n och skriva autonuke?

Kan de va så enkelt?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...