Jump to content

GPO (Group Policies)

jaki001

Recommended Posts

Hej!

Jag brukar konfigurerar en del datorer manuellt och sedan gör jag en del låsningar på dator för användarna via GPO.

Datorerna ligger i ARBETSGRUPP (ej i domän) och varje datorer är konfigurerad för specifik användare.

Vad jag unndrar är om jag kan kopiera GPO från en specifik dator och kopiera till en annan så att jag

slipper göra låsningar manuellt på varje dator. Hårdvaran och mjukvaran är likadan på alla burkar.

Tacksam för hjälp.

Hälsningar

Jarek

Jag hittar inte registry.pol filen under användarens katalog utan under C:Windowssystem32GroupPolicy.

Den finns både i katalogen Machine och User. Filen ntuser.pol kan jag inte hitta överhuvudtaget. Jag kör lokal profil på dator (ej central).

Jarek

Det verkar som att ntuser.pol får man om man kör Centrala Profiler. Kör man Lokal Profil så verkar filerna heta ntuser.dat. Jag har dock problem med att kopiera ntuser.dat filen. Även om jag loggar in som Administratör så påstår programmet att processen används av annan användare. Vad göra?

Jarek

Det var en inställning på hur mapparna i Utforskaren skall visas som skulle bockas av (Dölj skyddadeoperativsystemfiler). Nu syns dessa. registry.pol hittar jag dock under C:Windowssystem32GroupPolicy. Ska jag kopiera därifrån och i så fall från Karalogen User eller Machine. Den finns nämligen i båda. Tack för mkt givande svar. Jarek