jaki001 Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Hej! Jag brukar konfigurerar en del datorer manuellt och sedan gör jag en del låsningar på dator för användarna via GPO. Datorerna ligger i ARBETSGRUPP (ej i domän) och varje datorer är konfigurerad för specifik användare. Vad jag unndrar är om jag kan kopiera GPO från en specifik dator och kopiera till en annan så att jag slipper göra låsningar manuellt på varje dator. Hårdvaran och mjukvaran är likadan på alla burkar. Tacksam för hjälp. Hälsningar Jarek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Kopiera filerna registry.pol och ntuser.pol från roten på användarens katalog till en annan användare på samma eller en annan dator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaki001 Posted March 10, 2007 Author Share Posted March 10, 2007 Tack för detta svar. Ska testa. Jarek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaki001 Posted March 10, 2007 Author Share Posted March 10, 2007 Jag hittar inte registry.pol filen under användarens katalog utan under C:Windowssystem32GroupPolicy. Den finns både i katalogen Machine och User. Filen ntuser.pol kan jag inte hitta överhuvudtaget. Jag kör lokal profil på dator (ej central). Jarek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaki001 Posted March 10, 2007 Author Share Posted March 10, 2007 Det verkar som att ntuser.pol får man om man kör Centrala Profiler. Kör man Lokal Profil så verkar filerna heta ntuser.dat. Jag har dock problem med att kopiera ntuser.dat filen. Även om jag loggar in som Administratör så påstår programmet att processen används av annan användare. Vad göra? Jarek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Jag har en ntuser.pol trots att burken inte varit i närheten av den domän men den är dold och du måste ha gjort en ändring med GPEdit.msc för att den ska finnas i roten på användarens katalog. Ntuser.dat innehåller hela registret från användaren och att kopiera den är ingen höjdare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaki001 Posted March 10, 2007 Author Share Posted March 10, 2007 OK. Men hur hittar jag ntuser.pol? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Starta gpedit.msc och gör en ändring i varlfri princip. Se sedan till att visa dolda filer och operativsystemets filer och kolla sedan i C:documents and settings<username> efter filen ntuser.pol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaki001 Posted March 10, 2007 Author Share Posted March 10, 2007 Det var en inställning på hur mapparna i Utforskaren skall visas som skulle bockas av (Dölj skyddadeoperativsystemfiler). Nu syns dessa. registry.pol hittar jag dock under C:Windowssystem32GroupPolicy. Ska jag kopiera därifrån och i så fall från Karalogen User eller Machine. Den finns nämligen i båda. Tack för mkt givande svar. Jarek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Kopiera båda, det är ju annars beroende av om du ändrat principerna per dator- eller användare i gpedit.msc Hoppas det funkar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaki001 Posted March 10, 2007 Author Share Posted March 10, 2007 Återigen TACK FÖR ALL HJÄLP. Skall testa senare. Ha en trevlig helg. Jarek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Inga problem, trevlig helg du med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts